ENTREPRENEURSHIP AND SCIENTIFIC RESEARCH, A PARADIGM IN THE ECUADORIAN UNIVERSITY

Authors

  • Ángel Marcelo Tello Condor Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Ana Maricela Trávez Castellano Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Franklin Antonio Molina Borja Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Patricia Marcela Andrade Aulestia Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Luis David Moreano Martínez Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

scientific development; university; entrepreneurship.

Abstract

Research and entrepreneurship have positioned themselves within universities as one of the most important issues and governments have also linked it within their agendas and have structured plans, programs and projects to strengthen it, understanding that their promotion can contribute to development economic and social development of the countries through their links with scientific research. The objective of this paper is to explain some theoretical elements about research and entrepreneurship in the contemporary university. It is concluded that it is fundamental that Research and Entrepreneurship in the university is important, since it is a research work that helps students to integrate into the working world and generate a significant and permanent process of adoption, adaptation and creation of modern technologies by of small and medium enterprises. In addition, universities should play a much more active role in linking the education system with research, as well as the training of new entrepreneurs according to the productive profile of the environment in such a way as to allow the existence of qualified human resources in accordance with the regional needs.

Author Biographies

Ángel Marcelo Tello Condor, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Ana Maricela Trávez Castellano, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Franklin Antonio Molina Borja, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Patricia Marcela Andrade Aulestia, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Luis David Moreano Martínez, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

References

Brito & Miranda. (2011). Revista de Universidad Emprendedora

(EnterprisingUniverversity), pp. 80-115.

Cabrera, P. (2009). La universidad en la formación de emprendedores empresariales y

el apoyo en la creación de nuevas empresas: Colombia: caf, pp. 24-25.

García, R. (2000) Bases pedagógicas de la universidad, 2° edición. Editorial abya, pp.

- 100.

Kantis, Federico, & Ibarra, B (2014). Investigación y emprendimiento en las

universidades, 4° edición. Editorial Mc Graw Hill, pp. 200-222.

Monfredi, J. (2012). Importancia del emprendimiento en la universidad, Revista de

educación, n° 55, pp. 9-35.

Morales, M. (2009). El clima de emprendimiento, un determinante clave en la intención

emprendedora de los estudiantes: Santiago Chile: Momento Cero. P. 12-14.

Nelson, A. &Byers, T. (2013). Manual de Transferencia de Tecnología de la Universidad:

México: infoem, pp. 54-150.

Tobón, S. (2008). Lineamientos generales para el diseño del currículo por competencias

para la educación superior, 3° edición. Editorial S.A, pp. 5-8.

Varela, R. (2006). El sistema nacional de educación superior en México, 1° edición.

Editorial Ermitaño. P 25-227.

Vega, R. (2001). Innovación empresarial, arte y ciencia en la creación de empresas:

Colombia: Prentice Hall, pp. 15-80.

Published

2018-04-07

How to Cite

Tello Condor, . Ángel M. ., Trávez Castellano, A. M., Molina Borja, F. A., Andrade Aulestia, P. M., & Moreano Martínez, L. D. (2018). ENTREPRENEURSHIP AND SCIENTIFIC RESEARCH, A PARADIGM IN THE ECUADORIAN UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 109–116. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/755

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.