THE SOCRATIC DIALOGUE IN ¨ASKS OF ENTRANCE¨ OF THE LABORATORY OF PHYSICS

Authors

  • Camilo Torres Tuero Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente
  • Faustino Leonel Repilado Ramírez Universidad de Oriente

Keywords:

laboratory of Physics; physical model; Socratic dialogue; development of the thought.

Abstract

Raises the usefulness of the Socratic dialogue on the construction and evaluation of the physical model to be used in the physics laboratory practices. This technique facilitated the Organization and development of the thought of students; as well as their motivation in the laboratory. Suggested actions for the implementation of the Socratic questions. Shows a fragment of this application in the "Free fall" practice of physics I lab.

Author Biographies

Camilo Torres Tuero, Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente

Ingeniero en Telecomunicaciones, Master en Ciencias en nuevas tecnologías para la educación, profesor asistente del departamento de Física Aplicada. Facultad de Ciencias naturales y Exactas. Universidad de Oriente, Cuba.

Faustino Leonel Repilado Ramírez, Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular Consultante del Departamento de Física Aplicada, Facultad de Ciencias Naturales y Exactas, Universidad de Oriente, Coordinador de la línea de investigación de “Enseñanza de la Física”, adscripta a la Red del Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”.

References

Fernández, M. Repilado F. y Pérez Z. (2016). Del modelo mental al modelo conceptual en los laboratorios de física para ingeniería. Revista Cubana de la Física.

Sternberg, R. (1994). Answering questions and questioning answers. Phi Delta Kappan, 76 (2), 136-138.

Ramsey, I. et al. (1990). Questioning: an effective teaching method. Clearing House, 63 (9), 420-423.

Booth, E. (2001). Building language through asking questions. Scholastic early chidhood today, 15 (6), 50-51.

Todd, D. (1993). Acid and Water: a Socratic dialogue. Journal of chemical education, 70 (12), 1022.

Paul, R. (1984). The Socratic Spirit: An Answer to Louis Goldman. Educa-tional Leadership, 42 (1), 63-64.

Paul, R. (1996). How to teach through Socratic questioning. Santa Rosa (Ca): Foundation for Critical Thinking.

Paul, R. (1993). Critical Thinking. Santa Rosa (Ca): Foundation for Critical Thinking.

Tarjeta de la práctica No 3. Caida libre (2015). Laboratorio de Física I. Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente.

Rossem, K. (2011). ¿Qué es un Diálogo Socrático? P@kenredes. Volumen I. Revista Digital del Centro de Profesores de Alcalá de Guadaíra.

Published

2017-12-01

How to Cite

Torres Tuero, C. ., & Repilado Ramírez, F. L. (2017). THE SOCRATIC DIALOGUE IN ¨ASKS OF ENTRANCE¨ OF THE LABORATORY OF PHYSICS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 169–174. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/701

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial