THE STRATEGIC DIRECTION OF MID-LEVEL CENTERS IN CUBA. A PROPOSAL FOR ITS FOUNDATION

Authors

  • Joel Borrero Alarcón Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Lizandra Rojas Más Universidad de Las Tunas

Keywords:

management process; strategic management; management style.

Abstract

The development of leadership in Cuban educational institutions demands new forms and ways that allow the formation of present and future generations as an indispensable condition to increase quality levels. That´s why, is very important the conception of strategic management to guide the different process that take place in Cuban middle level of educational institutions. An exploratory research in the middle level of education institutions in Cuba and it’s results as a practical process let to identify as a main characteristic of this result the fallowing: management process it´s not conceived as a whole process, the application and conception of strategic management is not in correspondence with the demands of social an educational needs. That´s why is very important to take into account the systemic conception of management in this institutions, to lead the relation of the different agents and it´s relation with the context.

Author Biographies

Joel Borrero Alarcón, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Licenciado en inglés y Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas Cuba.

Lizandra Rojas Más, Universidad de Las Tunas

Ingeniera Industrial y Máster en Dirección, Metodóloga del Departamento de Evaluación Institucional de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Afanasiev, V.G. (1989). Dirección científica de la sociedad. Experimento de Investigación en Sistema. Ed: Política. La Habana, Cuba.

Alonso, S. (2001). Sistema de trabajo del MINED. Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. La Habana, Cuba.

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Assman, G. (1977). Fundamentos de sociología marxista-leninista. Editorial Dietz. Berlin.

Borrero, J. (2015). Estrategia de dirección para la Secundaria Básica Microuniversidad. Publicado en CD-ROM Memorias del Primer Taller de Economistas y Contadores. Las Tunas, Cuba.

Borrero, J., Rojas, L. (2016). La integración de procesos para la dirección de los centros de nivel medio en Cuba. Publicada en las memorias del I Simposio Internacional REDIPE. Las Tunas, Cuba.

Carbonell, A. (2004). Métodos y estilos de dirección del directivo educacional. Las Tunas, Cuba. (En Soporte electrónico).

Carnota, O. (2012). Teoría y práctica de la dirección socialista. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Edición especial.

González, A. (2002). El diagnóstico Integral. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Guerra, M.C. (2000). La evaluación de la calidad del proceso de dirección del Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero” bajo el prisma de indicadores. Tesis en opción al grado académico de Master en Educación. Mención en Dirección educacional. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Guerra, M.C. (2006). Modelo para la evaluación del proceso de dirección de los ISP. Tesis en opción al grado científico de doctora en ciencias pedagógicas. Holguín,Cuba

Sánchez, P. (1999). La Excelencia en la Dirección Educacional. Pedagogía 99. Curso 13. La Habana, Cuba

Usishova, I. (1982). Requisitos higiénicos para la estructuración de los horarios en la escuela de Enseñanza General. Editorial Moscú.

Valiente, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directivos de secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP Holguín, Cuba.

Published

2017-04-25

How to Cite

Borrero Alarcón, . J. ., & Rojas Más, L. (2017). THE STRATEGIC DIRECTION OF MID-LEVEL CENTERS IN CUBA. A PROPOSAL FOR ITS FOUNDATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(5), 199–212. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/679

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial