TEACHING - LEARNING PROCESS FROM A PROFESSIONAL APPROACH IN UNIVERSITY CONTEXTS.

Authors

  • José Cristóbal Arteaga Vera Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador
  • Luzmila Benilda López Reyes Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador
  • Armando Gilberto Franco Pico Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Keywords:

procedure; teaching; learning; university context

Abstract

The present article proposes a teaching - learning process from a professional approach in university contexts, which allows to systematize from the curricular diversity of subjects that the university students receive, the teaching - learning developer; As well as the professional approach that should characterize this process in university contexts. It is conceived from the systemic - functional structural method. It can be used in the direction of the teaching - learning process of any subject that is taught in the different university careers at national and international level.

Author Biographies

José Cristóbal Arteaga Vera, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Profesor Titular - Facultad de Ciencias Informáticas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Luzmila Benilda López Reyes, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Profesora Titular - Facultad de Ciencias Informáticas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Armando Gilberto Franco Pico, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

Profesor Titular - Facultad de Ciencias Informáticas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí – Ecuador

References

Abreu, R. y Soler, J. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. ISPETP. La Habana, Cuba.

Alonso, L. (2007). La formación de competencias profesionales en los estudiantes de Bachiller Técnico en Mecánica Industrial. Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas. Holguín, Cuba.

Alonso, L. (2012). La tarea docente y el proyecto. Documento en soporte digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguín. Cuba.

Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida. Ed. Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Álvarez, C. (1995). La pedagogía Universitaria, una experiencia cubana. Documento en soporte digital. La Habana. Cuba

Balderrama, M. (2000). Reflexiones Pedagógicas. RADMANDI. Ed. Proyectos editoriales. Quito, Ecuador.

Castellanos, D.; Castellanos, B. y Livina, J. (2003). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. pp.33-63. La Habana, Cuba.

Concepción, R. y Rodríguez, F. (2005). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Ed. Uniautónoma. Barranquilla, Colombia.

Fraga, R. (1997). Metodología de las áreas profesionales. Material mimeografiado. ISPETP. La Habana, Cuba.

Ginoris, O. (2005). Recursos didácticos para propiciar el aprendizaje desarrollador. Ed. Felix Varela. La Habana, Cuba.

Guamán, J. (2012). Del currículum al aula. Ed. Graó. México

Idrovo, J. (1995). Didáctica General, módulo de auto-aprendizaje. Ed. Universidad Técnica del Norte. Ibarra, Ecuador.

Mariño, M. (2008). La formación pedagógica inicial de los estudiantes de la carrera de Derecho en la Universidad de Holguín. Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Cuba.

Nerici, I. (2001). Hacia una didáctica general dinámica. Ed. Kapeluz. Buenos Aires, Argentina.

Ortiz, A. (1997). Compendio de creatividad y enseñanza problémica. Documento en soporte digital. Instituto Superior Pedagógico de Holguín "José de la Luz y Caballero”. Cuba.

Rico, P. (1996). Reflexión y Aprendizaje en el aula. Ed. Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2004). Didáctica desarrolladora desde el enfoque histórico cultural. Ed. CEIDE. México.

Published

2017-12-18

How to Cite

Arteaga Vera, J. C. ., López Reyes, L. B., & Franco Pico, A. G. (2017). TEACHING - LEARNING PROCESS FROM A PROFESSIONAL APPROACH IN UNIVERSITY CONTEXTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(4), 65–76. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/652

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos