ANALYSIS OF GENDER EQUITY AT THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI

Authors

  • Libia Dolores Almeida Lara Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga
  • Martha Cecilia Cueva Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga
  • Amparo de Jesús Romero Palacios Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga

Keywords:

Equidad de Género; Universidad; Análisis.

Abstract

In the present work it is part of the result of the scientific research work, where it is made known the most common problems that are presented in the interior of the university referring to the analysis of the gender equity, it begins giving to know the social factors And biological differences in which men and women are differentiated within society, the most common problems faced by women worldwide, in Ecuador and particularly in the UTC; The methodology is framed within exploratory research, conclusive descriptive and causal, through surveys applied to those involved, from which they have had access to their criteria and experiences regarding Thematic, analysis of situations, recording of facts, exchange of experiences, among others. This study points out the urgency of implementing an education system with the presence of the gender perspective.

Author Biographies

Libia Dolores Almeida Lara, Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga

Doctora en Administración por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú, Magister en Educación y Desarrollo Social por la Universidad Tecnológica Equinoccial; Diploma Superior en Gestión del Talento Humano por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador; Licenciada en Administración; Docente en la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

.[3] Licenciada en Ciencias de laEducación especialización de Idiomas Inglés y Francés. Diplomado Superior en Investigación. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Martha Cecilia Cueva, Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga

Profesora de Segunda Enseñanza. Especialidad Inglés. Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención en Inglés. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Amparo de Jesús Romero Palacios, Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga

Licenciada en Ciencias de laEducación especialización de Idiomas Inglés y Francés. Diplomado Superior en Investigación. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

References

Alarcón, E. (2008). Entre Cristales y Sombras: Derechos humanos y equidad de género en la PUCE .Quito: Bermeo.

Alberdi, I. y Martínez, L (2012). Guía didáctica para la orientación no sexista

ALMA MATER (2005). Revista informativa UTC. Ediciones 5, 6 y 7: UTC. Latacunga.

Alter, E. (1999). Educación Alternativa con visión de Género en Ecuador: Quito

Brasileiro, A .M. (1999). Género y Desarrollo Sostenible. Un nuevo paradigma. Quito.

CEPAL. (2006). Guía de asistencia técnica para la producción y el uso de indicadores de género: Quito.

CONAMU (2000). Hacia la Equidad de Género en la Educación: Quito

Dunand, T. (2000). Equidad de Género en Trabajo y Salud. CLACSO: Buenos Aires, Argentina

Mendoza C. (2008). Ensayo Género y Derechos Humanos. Quito.

Pacheco, F. (2000). Cuadernos de Formación Política. Género, Conceptos y Bases Fundamentales, La Violencia de Género. Serie: Hacia una vida de justicia y libertad. Nº 1.Quito

Ramírez, R. (2014). Debates- Transformar la universidad para Transformar la sociedad SENPLADES.

Published

2017-08-31

How to Cite

Almeida Lara, . L. D. . ., Cueva, M. C., & Romero Palacios, A. de J. (2017). ANALYSIS OF GENDER EQUITY AT THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 259–268. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/642

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)