THE AESTHETIC FORMATION THROUGH THE COMPARATIVE STUDY OF TWO MARTIAN TEXTS

Authors

  • Felicia de la Concepción Rosales Piña Universidad de Granma
  • Mariela María Martínez Roselló Universidad de Granma
  • José Emilio Hernández Sánchez Universidad de Camagüey

Keywords:

educational possibilities; ethic formation; Aesthetic training; Martian works; Comparative studies.

Abstract

The research “The aesthetic formation through the comparative study of two Martian texts” reflects the educational and ethics possibilities of the José Martí’s work across his esthetics and ideological conceptions, which permits the formation and consolidation of the education and the esthetic sensibilities. Two poems were selected from the “Versos Sencillos” collection, the numbers XXI and XXXI. This studio offers considerations related with the vision of the beauty and esthetic in the José Martí’s lyric, and his narrow entail with his human, patriotic and revolutionary vision. His literary work becomes expression of these values.

Author Biographies

Felicia de la Concepción Rosales Piña, Universidad de Granma

Master en Didáctica del Español y la Literatura. Licenciada en Educación en la especialidad Español Literatura. Profesora Auxiliar de la Universidad de Granma. Cuba.

Mariela María Martínez Roselló, Universidad de Granma

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora del Centro de Estudios de Educación de Granma (CEdEG). Universidad de Granma.

José Emilio Hernández Sánchez, Universidad de Camagüey

Doctor en Ciencia. Profesor Titular. Profesor del Departamento de Español Literatura de la Universidad de Camagüey. Cuba.

References

Cárdenas, A. (2004). Elementos para una pedagogía de la literatura (vol 4)Bogotá: D. C: Universidad Pedagógica Nacional

Cioranescu, A. (1964). Principios de Literatura Comparada (1ra. Ed.). Santa Cruz de Tenerife: Universidad de La Laguna.

García, J. (2005). La comparación en el análisis literario. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación

García, P. (2009). La literatura comparada: una aproximación didáctica a la poesía de Blas Otero, Rubén Darío y José Martí. Madrid: Universidad Complutense.

Guillén, C. (1998). El hombre invisible: literatura y paisaje, en Múltiples moradas, Barcelona: Tusquets

Guillén, C. (2005). Entre lo uno y lo diverso: introducción a la literatura comparada: (ayer y hoy) (1ra.Ed.). Barcelona: Tusquets.

Hernández, J. (2007). El análisis sistémico–integral de la obra literaria, en La enseñanza del análisis literario: una mirada plural. La Habana: Pueblo y Educación.

Literatura comparada (2008). Disponible en URL: htpp:// es.wikipedia.or/ wiki/ Literatura Comparada. Consultado.2009, mayo. 27

Mañalich, R. (Comp) (1999). "Los métodos modernos de análisis literarios: un ensayo de aplicación", p 132-158. En Taller de la palabra. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí, J. (1995). Obras Completas, (vols 16). La Habana: Ciencias Sociales

Navarro, D. (1989). Textos y contextos (vols 1-2). La Habana: Arte y Literatura

Published

2017-08-31

How to Cite

Rosales Piña, F. de la C. ., Martínez Roselló, M. M., & Hernández Sánchez, J. E. (2017). THE AESTHETIC FORMATION THROUGH THE COMPARATIVE STUDY OF TWO MARTIAN TEXTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 151–160. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/633

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos