LA IMPORTANCIA DE LA DETERMINACIÓN DE INDICADORES DE DESARROLLO. LA UNIDAD DE LO AFECTIVO Y LO COGNITIVO
Keywords:
development, affection, cognitive indicators.Abstract
This paper is the result of an exhaustive analysis carried out a series of bibliographies relating to the topic. The study allowed establishing links between the elements of analysis and determining what the causes that exist are in the current higher education with respect to the same. It presents the postulates that remain current in terms of learning and the determination of development indicators, which allow you to determine the most pressing items on this important topic in the training of competent professionals. It aims to highlight the importance of dynamics of emotion and affection on the implicit theories that handle both teachers as learners in order to propose techniques of interpersonal knowledge and values, promoting the preparation and reflection of the teachers to do so. Contributions from Sastre Vilarrasa and Moreno Marimón (2003) in so much tecnico-didactico material for work in the classroom are considered in particular without going into the content of the same. General conceptualization of Wellman, on cognitive models, makes it possible to join both motivational constructs (Nuttin, j., 1980) as of intrapsicologicas units of analysis. These explanatory systems allow to hold the orientations of the changes required in the academic curricula practices, to integrate the discoveries of the interpersonal skills of knowledge among adolescents in particular, without neglecting the unifying perspective of a General Psychology and development.
References
Amador Martínez, A y otros. (1995). El adolescente cubano: una aproximación al estudio de su personalidad. Ed. Pueblo y Educación, La Habana. González Rey, Fernando. (1995). Comunicación personal y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana. González Rey, Fernando. (1983). Motivación moral en adolescentes y jóvenes. Editorial Ciencia y Técnica, La Habana, 1983. González Rey, Fernando y Albertina Mitjans. (1997). Psicología del aprendizaje. IPLAC, Pedagogía ’97. Ciudad de la Habana. González Rey, Fernando y Albertina Mitjans. (1989). La personalidad. Su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana. González Serra, D. (1995). Teoría de la motivación y práctica profesional. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Rodríguez Robustillo, M y R. Bermúdez. (1996). La personalidad del adolescente. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Glosario de los principales términos sobre evaluación y gestión basada en resultados (2008) OCDE CAD (Inglés/francés/español y otras lenguas.
Evaluation Feedback for Effective Learning and Accountability (2001) OCDE CAD Network on Development Evaluation.
Guidance for Managing Joint Evaluations (2006) OCDE CAD Network on Development Evaluation.
Evaluation Systems and Use, a Working Tool for Peer Reviews and Assesments (2006) OCDE CAD Network on Development Evaluation.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Lorenzo Valentino Arguello Torres , Félix Holger Filian Hurtado, Juan Carlos Guevara Espinoza, Luis Alberto Cadena Hurtado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.