LA IMPORTANCIA DE LA DETERMINACIÓN DE INDICADORES DE DESARROLLO. LA UNIDAD DE LO AFECTIVO Y LO COGNITIVO

Authors

  • Lorenzo Valentino Arguello Torres Universidad Técnica de Babahoyo
  • Félix Holger Filian Hurtado Universidad Técnica de Babahoyo
  • Juan Carlos Guevara Espinoza Universidad Técnica de Babahoyo
  • Luis Alberto Cadena Hurtado Universidad Técnica de Babahoyo

Keywords:

development, affection, cognitive indicators.

Abstract

This paper is the result of an exhaustive analysis carried out a series of bibliographies relating to the topic. The study allowed establishing links between the elements of analysis and determining what the causes that exist are in the current higher education with respect to the same. It presents the postulates that remain current in terms of learning and the determination of development indicators, which allow you to determine the most pressing items on this important topic in the training of competent professionals. It aims to highlight the importance of dynamics of emotion and affection on the implicit theories that handle both teachers as learners in order to propose techniques of interpersonal knowledge and values, promoting the preparation and reflection of the teachers to do so. Contributions from Sastre Vilarrasa and Moreno Marimón (2003) in so much tecnico-didactico material for work in the classroom are considered in particular without going into the content of the same. General conceptualization of Wellman, on cognitive models, makes it possible to join both motivational constructs (Nuttin, j., 1980) as of intrapsicologicas units of analysis. These explanatory systems allow to hold the orientations of the changes required in the academic curricula practices, to integrate the discoveries of the interpersonal skills of knowledge among adolescents in particular, without neglecting the unifying perspective of a General Psychology and development.

Author Biographies

Lorenzo Valentino Arguello Torres , Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Educación Superior. Licenciado en Ciencias de la Educación. Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Félix Holger Filian Hurtado, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Administración de Empresas. Licenciado en Física – Matemática. Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Juan Carlos Guevara Espinoza, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Educación Informática. Licenciado en Ciencias de Educación en Informática. Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Luis Alberto Cadena Hurtado, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Administración de Empresas. Licenciado en Ciencias de la Educación. Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

References

Amador Martínez, A y otros. (1995). El adolescente cubano: una aproximación al estudio de su personalidad. Ed. Pueblo y Educación, La Habana. González Rey, Fernando. (1995). Comunicación personal y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana. González Rey, Fernando. (1983). Motivación moral en adolescentes y jóvenes. Editorial Ciencia y Técnica, La Habana, 1983. González Rey, Fernando y Albertina Mitjans. (1997). Psicología del aprendizaje. IPLAC, Pedagogía ’97. Ciudad de la Habana. González Rey, Fernando y Albertina Mitjans. (1989). La personalidad. Su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana. González Serra, D. (1995). Teoría de la motivación y práctica profesional. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.

Rodríguez Robustillo, M y R. Bermúdez. (1996). La personalidad del adolescente. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.

Glosario de los principales términos sobre evaluación y gestión basada en resultados (2008) OCDE CAD (Inglés/francés/español y otras lenguas.

Evaluation Feedback for Effective Learning and Accountability (2001) OCDE CAD Network on Development Evaluation.

Guidance for Managing Joint Evaluations (2006) OCDE CAD Network on Development Evaluation.

Evaluation Systems and Use, a Working Tool for Peer Reviews and Assesments (2006) OCDE CAD Network on Development Evaluation.

Published

2017-01-13

How to Cite

Arguello Torres , . L. V. ., Filian Hurtado, F. H., Guevara Espinoza, J. C., & Cadena Hurtado, L. A. (2017). LA IMPORTANCIA DE LA DETERMINACIÓN DE INDICADORES DE DESARROLLO. LA UNIDAD DE LO AFECTIVO Y LO COGNITIVO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(1), 193–206. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/598

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)