EDUCATIONAL COMMUNICATION IN THE NEW CONTEXT OF THE LEARNING-TEACHING PROCESS

Authors

  • Grey Zita Gean Zambrano Intriago Universidad Técnica de Manabí
  • Eneida María Quindemil Torrijo Universidad Técnica de Manabí
  • Viviana Septimia Gómez Mieles Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Educational Communication; teaching-learning process; communication training; communication process; pedagogical preparation.

Abstract

This paper shows the current concepts underpinning the communication process in general and especially of educational communication through a master, which responds to the training of teachers involved in the area of Basic Education, School and University Level , training to be addressed through proper communication for the solution of the future challenges of the territory. Also the results of research conducted on teachers in the province highlighted the importance of Educational Communication to enhance the active process of interaction between people, through which this legacy has the duty to transmit knowledge, experiences and emotions. Finally we conclude that education and communication are required to understand and process master to be held at the Technical University of Manabí will be within the framework of education linked in a communication process, hence communication training is one of the main lines of the educational preparation. Proper communication in the classroom stands as essential to the achievement of a teaching-learning process efficient and higher quality factor, so it is vital study.

Author Biographies

Grey Zita Gean Zambrano Intriago, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Eneida María Quindemil Torrijo, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Decana de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Viviana Septimia Gómez Mieles, Universidad Técnica de Manabí

Magíster en Ciencias. Docente de la Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

References

Aguirre, D. (2005). Reflexiones acerca de la competencia comunicativa profesional. Educación Médica Superior, 2005; 19(3).

Alcoceba, J.A. (2012). Las propuestas tecnológicas y de contenidos de la enseñanza de la comunicación en Internet. Diálogos de la Comunicación, (84).

Blanco, A. (2009). Desarrollo y Evaluación de competencias en Educación Superior. La comunicación oral y la presentación eficaz de ideas. Madrid: Narcea, pp.91.

Bruner, J. (1989. Acción, pensamiento y lenguaje. Editorial Alianza, Madrid.

Cássia, R., Brites, I., Vigotsky, L.S. (2005). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes (194 páginas) (1ªed. 1987).Revista Lusófona de Educação [en linea] 2012, (Sin mes): [Fecha de consulta: 17 de julio de 2016] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34926381011

Castellá, J.M., Comelles, S., Cross, A., Vilà, M. (2007). Entender (se) en clase. Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Barcelona: Graó, 250p.

Cuéllar, A; González, B, Molina, A. (2009). La competencia comunicativa del estudiante de Psicología de la salud: Una propuesta de indicadores Medi Sur [en línea] 2009, 7 (Octubre): [Fecha de consulta: 17 de julio de 2016] Disponible

Doménech, C. (2001). Educar para la comunicación La Habana. [Libro]. en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180014819005

Fernández, A.M. y Col. (2002). Habilidades para la comunicación y la competencia comunicativa. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Fernández, J.M. (1999). Una propuesta de comunicación para la educación en América Latina. México. [Libro].

Fuente, J.; Asensio, E.; Smalec, I.A. y Blanco, A. (2015). Autoevaluación y desarrollo de habilidades comunicativas en profesores universitarios mediante e-rúbricas y grabaciones. REDU -Revista de Docencia Universitaria, 13 (1): 257-276.

Fuentes, B; García, E. V., & Pomares, E. (2004). El vínculo educación-comunicación en la formación integral de los profesionales de la Salud. Educación Médica Superior,18(4), 1-1.

González, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.

González, C.L. (2005). Técnicas innovadoras en el desarrollo de habilidades comunicativas, en Madrid Fernández, D. (coord.) Estrategias de innovación docente en didáctica de la lengua y la literatura. Granada: Grupo Editorial Universitario. pp. 63-77.

Larrea, E. (2013). El sistema para la educación superior para el buen vivir basado en el conocimiento: el caso ecuatoriano. Universidad Católica Santiago de Guayaquil., 150p.

Martínez, F. (2004) El lenguaje oral, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Maura, V. G., & Tirados, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista iberoamericana de educación, (47), 185-209.

Morales, A. (2009). Sistematización pedagógica de la comunicación intercultural educativa. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. CeeS. U.O. Santiago de Cuba, 120 p.

Ojalvo, V. (1999): La comunicación educativa, CEPES, Universidad de La Habana.

Ortiz, E. (1995a). Comunicación pedagógica y aprendizaje. Holguín Cuba. [Libro].

Ortiz, E. (1995b). El estilo comunicativo del maestro. Evento internacional, Pedagogía 95. Palacio de las convenciones. La Habana. [Libro].

Ortiz, E. (2000). La comunicación pedagógica. Libros en Red.com

Ortiz, E. (2008). “Una comprensión epistemológica de la comunicación”, {en línea} http://wwwmonografìas.com/trabajos5/comep.shtml.(consulta mayo 19, 2008). [Libro].

Parra, J. y Col. (2003). El estilo de comunicación como una dimensión de la competencia comunicativa profesional pedagógica. Disponible en: http://www.monografías.com/trabajos13/comco/comco.shtml

Parra, J.F. (2010). Una aproximación al estudio del estilo de comunicación en el marco de las funciones de dirección. II Taller Internacional de La Actividad Científica en las Transformaciones de la Educación Venezolana Actual, La Habana, Cuba.

Pérez, J.M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Ariel [Libro].

Portal, M. y Milena, S. (2005). Comunicación y comunidad .Editorial Félix Varela La Habana. [Libro].

Prieto, D (1999). La comunicación en la educación. Editorial Ciccus-laCrujìa. Argentina. [Libro].

Puentes, U. (2008) Estrategia pedagógica para contribuir al desarrollo de la función afectiva de la comunicación educativa entre los Profesores Generales Integrales (Licenciados) y sus alumnos en la secundaria básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, ICCP, La Habana, Cuba

Robas, E; Lozano, M, Gan, L. (2003). La Comunicación Pedagógica: Un Problema actual en la formación integral del Educando. Revista Electrónica EduSol. Guantánamo, 3: 15-25.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Van Dijk, T. (2000). El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el Barcelona: Gedisa.

Vargas, I; Fernández, M; Bauza, B. (2016). La Comunicación Pedagógica y su Influencia en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Lengua Española: Principales Problemas en Los Estudiantes de La Carrera de Educación Primaria en Las Tunas (Cuba) 2016.

Vigotsky, L.S. (1982): Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Published

2016-05-19

How to Cite

Zambrano Intriago, . G. Z. G. ., Quindemil Torrijo, E. M., & Gómez Mieles, V. S. (2016). EDUCATIONAL COMMUNICATION IN THE NEW CONTEXT OF THE LEARNING-TEACHING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 263–276. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/572

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial