THE INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIPS OF MATHEMATICS WITH SCIENCES IN SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Yurixander Castillo Rojas Dirección Provincial de Educación. Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Universidad de Las Tunas

Keywords:

Interdisciplinary; Mathematics; Secondary Education.

Abstract

To form a more integral personality, and with a wide vision of the world, it is unavoidable task that the Cuban education has. It is characterized by a deep integration of the sciences. One of the purposes in the current transformations that are carried out in Secondary Education is to develop the learning of the students in Mathematics. The present work is conceived in such way, with the purpose of contributing to the integration of the mathematical content with the rest of the sciences. This is done by means of a didactic strategy that considers the interdisciplinary relationships of Mathematics in that educational level. Such strategy was applied under the conditions of the Institute of Secondary Education "Protest of Baraguá" in Las Tunas. The satisfactory results are valued in this report.

Author Biographies

Yurixander Castillo Rojas, Dirección Provincial de Educación. Las Tunas

Licenciado en Educación, con especialidad en Matemática-Computación. Master en Ciencias de la Educación y jefe de departamento de la Dirección Provincial de Educación.

Michel Enrique Gamboa Graus, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, con especialidad en Matemática-Computación. Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas (CEPUT), Cuba.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Edit. Pueblo y Educación, La Habana.

Castellanos, D. (2001). Educación, aprendizaje y desarrollo. Curso 16. En Pedagogía 2001. La Habana.

Castillo, Y. (2008). Estrategia didáctica para contribuir a las relaciones interdisciplinarias de las asignaturas Matemática y Física en la Educación Preuniversitaria. Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas.

Fiallo, J. (2001). La Interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Curso Pre-reunión. Evento Internacional Pedagogía 2001. La Habana.

Galperin, P. Y. (1982). Introducción a la Psicología, Editorial Pueblo y Educación, Cuba.

Gil, D. y Ozamiz, M. (1999). Didáctica de las Ciencias y la Matemática. Ed: Popular, OEI, España.

Núñez, J. (1989). Interpretación teórica de la ciencia. Edit. Ciencias Sociales, La Habana.

Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de Ciencia: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis de Doctorado. ISPEJV. La Habana.

Rodríguez, A. (1985). Consideraciones teóricas metodológicas sobre el principio de la relación intermateria a través de nexos conceptuales. En Revista Cubana de Educación Superior. Vol No.1, La Habana.

Rodríguez, T. (1997). Interdisciplinariedad: Aspectos básicos. En Revista Aula Abierta No. 69, jun. Universidad de Oviedo p. 3-21.

Scurati y Damiano (1977). Interdisciplinaridad y didáctica. Ed: Adara, La Coruña.

Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Ed. Progreso.

Tesis y Resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. (1978)._ La Habana : Ed. Ciencias Sociales.

Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. __ España : Ed. Morata.

Valcárcel, R. (1998). Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencia. Tesis de Doctorado. ISPEJV. La Habana.

Valdés, P. y Valdés, R. (1998). Tres ideas básicas de la didáctica de la ciencia. Material electrónico del ISPEJV. La Habana.

Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. Ed. Pueblo y educación, Ciudad Habana.

Published

2016-08-31

How to Cite

Castillo Rojas, Y. ., & Gamboa Graus, M. E. (2016). THE INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIPS OF MATHEMATICS WITH SCIENCES IN SECONDARY EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 131–154. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/542

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>