THE INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIPS OF MATHEMATICS WITH SCIENCES IN SECONDARY EDUCATION
Keywords:
Interdisciplinary; Mathematics; Secondary Education.Abstract
To form a more integral personality, and with a wide vision of the world, it is unavoidable task that the Cuban education has. It is characterized by a deep integration of the sciences. One of the purposes in the current transformations that are carried out in Secondary Education is to develop the learning of the students in Mathematics. The present work is conceived in such way, with the purpose of contributing to the integration of the mathematical content with the rest of the sciences. This is done by means of a didactic strategy that considers the interdisciplinary relationships of Mathematics in that educational level. Such strategy was applied under the conditions of the Institute of Secondary Education "Protest of Baraguá" in Las Tunas. The satisfactory results are valued in this report.
References
Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Edit. Pueblo y Educación, La Habana.
Castellanos, D. (2001). Educación, aprendizaje y desarrollo. Curso 16. En Pedagogía 2001. La Habana.
Castillo, Y. (2008). Estrategia didáctica para contribuir a las relaciones interdisciplinarias de las asignaturas Matemática y Física en la Educación Preuniversitaria. Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas.
Fiallo, J. (2001). La Interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Curso Pre-reunión. Evento Internacional Pedagogía 2001. La Habana.
Galperin, P. Y. (1982). Introducción a la Psicología, Editorial Pueblo y Educación, Cuba.
Gil, D. y Ozamiz, M. (1999). Didáctica de las Ciencias y la Matemática. Ed: Popular, OEI, España.
Núñez, J. (1989). Interpretación teórica de la ciencia. Edit. Ciencias Sociales, La Habana.
Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de Ciencia: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis de Doctorado. ISPEJV. La Habana.
Rodríguez, A. (1985). Consideraciones teóricas metodológicas sobre el principio de la relación intermateria a través de nexos conceptuales. En Revista Cubana de Educación Superior. Vol No.1, La Habana.
Rodríguez, T. (1997). Interdisciplinariedad: Aspectos básicos. En Revista Aula Abierta No. 69, jun. Universidad de Oviedo p. 3-21.
Scurati y Damiano (1977). Interdisciplinaridad y didáctica. Ed: Adara, La Coruña.
Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Ed. Progreso.
Tesis y Resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. (1978)._ La Habana : Ed. Ciencias Sociales.
Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. __ España : Ed. Morata.
Valcárcel, R. (1998). Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencia. Tesis de Doctorado. ISPEJV. La Habana.
Valdés, P. y Valdés, R. (1998). Tres ideas básicas de la didáctica de la ciencia. Material electrónico del ISPEJV. La Habana.
Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. Ed. Pueblo y educación, Ciudad Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yurixander Castillo Rojas, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.