TEACHING ACTIVITIES THAT FAVOR THE DEVELOPMENT OF COMPETENT READERS IN MAJOR STUDENTS OF SOCIAL COMMUNICATION
Keywords:
Competent reader; teaching of the language; efficient communicator.Abstract
The multiple stage formation of the individual's personality has been a constant concern for the Cuban educators of all the times that it was summed up in the educational politics settled down in Cuba after the revolutionary victory. In this sense the teaching of the discipline of mother tongue as part of the curriculum that integrate the area of the humanities plays a protagonist role in the achievement of these aspirations. For the importance that reading as mediator of this formative process, many specialists of the language have directed their investigations toward this component, with a view of perfecting the teaching-learning process that guarantees the formation of a suitable professional and with a wide humanistic culture. Nevertheless the efforts carried out and the serious inadequacies still persist in the professional profile of the career of Social Communication, which limits their acting as efficient communicator. That is why that the present paper intends to implement a system of teaching activities that favors the development of competent readers from the subject of writing and composition. With the introduction of the proposed activities it is obtained superior results in the formation of the future professional of Social Communication.
References
Addine, F. (2005). Didáctica, teoría y práctica. Cuba: La Habana.
Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Cuba: La Habana.
Batista, P. (2003) Periódico Granma, 29 de diciembre, p.6.
Borrero R R., Tirado B A L (2011). Consideraciones didácticas acerca de una concepción dinámico-integral para dirigir el aprendizaje de las asignaturas de ciencias. En CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Vol. 3, Nº 28 Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/28/tbbr.htm ISSN: 1989-4155 Universidad de Málaga. España.
Castellanos, D y otros. (2005). Aprender y enseñar en la escuela Cuba: La Habana.
Domínguez, I. (2005). Comunicación y discurso. Cuba: La Habana.
Galeano, E (2000). El libro de los abrazos. Editorial Ediciones P/L@. Disponible en: http://es.egroups.com/group/paraleer
Galeano, E. (2011). Espejos: una historia casi universal. Casa de las Américas. Cuba.
García, E. (1992) Lengua y Literatura – 2. ed. Cuba: La Habana.
Mañalich, R y otros. (2004) Taller de la palabra. Cuba: La Habana.
Montaño, J. R. (2007). Educación Literaria: clave para la educación en valores. Cuba: La Habana
MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. (2007). Plan de Estudios “D”. Carrera de Comunicación Social. Modelo del profesional. Cuba. La Habana.
Ortega, E. (2005) Redacción y Composición: tomo 1 y 2. – 2. ed. Cuba: La Habana
Rodríguez, L. y otros (2006) Español para todos: temas y reflexiones. Cuba: La Habana:
Roméu, A. (2003). Acerca de la aplicación del enfoque comunicativo. Cuba: La Habana.
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Cuba: La Habana.
Solé, I. (2001). Comprensión lectora: el uso de la lengua como procedimiento. Caracas: Venezuela.
Tirado B A L., Borrero R R (2011). La lectura como herramienta pedagógica que favorece el aprendizaje de las ciencias. (CD-ROM) En: SÉPTIMO TALLER INTERNACIONAL INNOVACIÓN EDUCATIVA-SIGLO XXI. Las Tunas. ISBN: 978-959-16-1348-6)
Tirado B, A L. y Borrero R, R (2011). El empleo de estrategias lectoras desde el aprendizaje de las ciencias. En CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Vol. 3, Nº 28 Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/28/tbbr.htm ISSN: 1989-4155. Universidad de Málaga. España.
Vigostky, S. l. (1982) Pensamiento y lenguaje. Cuba: La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana de la Luz Tirado Benítez, Rolando Borrero Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.