TEACHING ACTIVITIES THAT FAVOR THE DEVELOPMENT OF COMPETENT READERS IN MAJOR STUDENTS OF SOCIAL COMMUNICATION

Authors

  • Ana de la Luz Tirado Benítez Universidad de Las Tunas
  • Rolando Borrero Rivero Universidad de Las Tunas

Keywords:

Competent reader; teaching of the language; efficient communicator.

Abstract

The multiple stage formation of the individual's personality has been a constant concern for the Cuban educators of all the times that it was summed up in the educational politics settled down in Cuba after the revolutionary victory. In this sense the teaching of the discipline of mother tongue as part of the curriculum that integrate the area of the humanities plays a protagonist role in the achievement of these aspirations. For the importance that reading as mediator of this formative process, many specialists of the language have directed their investigations toward this component, with a view of perfecting the teaching-learning process that guarantees the formation of a suitable professional and with a wide humanistic culture. Nevertheless the efforts carried out and the serious inadequacies still persist in the professional profile of the career of Social Communication, which limits their acting as efficient communicator. That is why that the present paper intends to implement a system of teaching activities that favors the development of competent readers from the subject of writing and composition. With the introduction of the proposed activities it is obtained superior results in the formation of the future professional of Social Communication.

Author Biographies

Ana de la Luz Tirado Benítez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación Especialidad Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Cuba

Rolando Borrero Rivero, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación Especialidad Biología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Las Tunas. Cuba

References

Addine, F. (2005). Didáctica, teoría y práctica. Cuba: La Habana.

Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Cuba: La Habana.

Batista, P. (2003) Periódico Granma, 29 de diciembre, p.6.

Borrero R R., Tirado B A L (2011). Consideraciones didácticas acerca de una concepción dinámico-integral para dirigir el aprendizaje de las asignaturas de ciencias. En CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Vol. 3, Nº 28 Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/28/tbbr.htm ISSN: 1989-4155 Universidad de Málaga. España.

Castellanos, D y otros. (2005). Aprender y enseñar en la escuela Cuba: La Habana.

Domínguez, I. (2005). Comunicación y discurso. Cuba: La Habana.

Galeano, E (2000). El libro de los abrazos. Editorial Ediciones P/L@. Disponible en: http://es.egroups.com/group/paraleer

Galeano, E. (2011). Espejos: una historia casi universal. Casa de las Américas. Cuba.

García, E. (1992) Lengua y Literatura – 2. ed. Cuba: La Habana.

Mañalich, R y otros. (2004) Taller de la palabra. Cuba: La Habana.

Montaño, J. R. (2007). Educación Literaria: clave para la educación en valores. Cuba: La Habana

MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. (2007). Plan de Estudios “D”. Carrera de Comunicación Social. Modelo del profesional. Cuba. La Habana.

Ortega, E. (2005) Redacción y Composición: tomo 1 y 2. – 2. ed. Cuba: La Habana

Rodríguez, L. y otros (2006) Español para todos: temas y reflexiones. Cuba: La Habana:

Roméu, A. (2003). Acerca de la aplicación del enfoque comunicativo. Cuba: La Habana.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Cuba: La Habana.

Solé, I. (2001). Comprensión lectora: el uso de la lengua como procedimiento. Caracas: Venezuela.

Tirado B A L., Borrero R R (2011). La lectura como herramienta pedagógica que favorece el aprendizaje de las ciencias. (CD-ROM) En: SÉPTIMO TALLER INTERNACIONAL INNOVACIÓN EDUCATIVA-SIGLO XXI. Las Tunas. ISBN: 978-959-16-1348-6)

Tirado B, A L. y Borrero R, R (2011). El empleo de estrategias lectoras desde el aprendizaje de las ciencias. En CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Vol. 3, Nº 28 Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/28/tbbr.htm ISSN: 1989-4155. Universidad de Málaga. España.

Vigostky, S. l. (1982) Pensamiento y lenguaje. Cuba: La Habana.

Published

2016-08-31

How to Cite

Tirado Benítez, A. de la L. ., & Borrero Rivero, R. (2016). TEACHING ACTIVITIES THAT FAVOR THE DEVELOPMENT OF COMPETENT READERS IN MAJOR STUDENTS OF SOCIAL COMMUNICATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 1–12. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/532

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)