FREE SOFTWARE. A TOOL FOR ACADEMIC TRAINING IN ECUADOR

Authors

  • Miriam Patricia Cárdenas Zea Correo Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos
  • Javier Zamora Mayorga Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos
  • Ricardo Aguirre Pérez Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos
  • Washington Alberto Chiriboga Casanova Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos
  • Juan Ortega Acosta Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos
  • Freddy Pablo Cañizares Galarza Universidad Regional Autónoma de los Andes. Extensión Santo Domingo. Santo Domingo de los Tsáchilas
  • Juan José Reyes Pérez Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná. La Maná

Keywords:

Free software; educational processes; academic training.

Abstract

Process automation based on computer software is a factor touting all fields of society in different areas of live daily service entities, production and educational institutions opting to automate their activities, with the aim of providing effective services and effective response accelerated growth of society, science and technology. For this reason, this paper aims to determine the factors that affects the limited use of free software in educational institutions for academic and administrative processes that enable them to strengthen the academic training of students, and promote technological innovation in teaching. It was concluded that the lack of technical advice for the acquisition of software and specialized equipment limits the use of a technological tool advanced in the process of academic training, another important factor by which the use of free software is omitted is the complexity in the management of the interface are not friendly and easy to handle, and the lack of government control over compliance with the regulations governing intellectual property.

Author Biographies

Miriam Patricia Cárdenas Zea Correo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos

Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

Javier Zamora Mayorga, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos

Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

Ricardo Aguirre Pérez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos

Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

Washington Alberto Chiriboga Casanova, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos

Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

Juan Ortega Acosta, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos

Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Quevedo, Los Ríos. Ecuador.

Freddy Pablo Cañizares Galarza, Universidad Regional Autónoma de los Andes. Extensión Santo Domingo. Santo Domingo de los Tsáchilas

Director de la Universidad Regional Autónoma de los Andes. Extensión Santo Domingo. Santo Domingo de los Tsáchilas

Juan José Reyes Pérez, Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná. La Maná

Doctor en Ciencias. Docente – Investigador. Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná. La Maná, Ecuador. E-mail: Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Mana, La Maná, Ecuador

References

Alarcón, A. y Callejas, M. (2009). Propiedad intelectual y derechos de autor en el software libre. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 28. 1:16.

Betancourt, J., García, J., Abreu, G. (2014). Aplicación del software libre R en el análisis de problemas de salud de causalidad multivariada. Revista Salud en Tabasco. 20(2): 44 - 47.

Chávez, C. y Rodríguez, D. (2012) Bibliotecas digitales gestionadas sobre Greenstone. Revista Alternativa de integración Latinoamericana. 43(2). 47:53.

Cobo, J. (2009). Conocimiento, creatividad y software libre: una oportunidad para la educación en la sociedad actual UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento. 8: 1-8

Delgado, A., Oliver, R. (2007) La promoción del uso del software libre por parte de las universidades. RED. Revista de Educación a Distancia, 5 (17) 1:29.

Lizárraga, C.; Díaz, S. (2007). Uso de software libre y de internet como herramientas de apoyo para el aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (1). 83:100.

Mochi, P. (2002) El movimiento del software libre. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 45 (185). 73:89

Navarrete, O. (2011). Open access y software libre: un área de oportunidad para las bibliotecas. Revista Biblioteca Universitaria, 14, (1). 26:40

Sala, E.; Núñez, P. y Pablo, N. (2014). Software Libre y Acceso Abierto: dos formas de transferencia de tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(26) :115-128.

Tárano, S. (2006). Software libre, sus herramientas para la informatización de la sociedad. Revista de Arquitectura e Ingeniería, 0 (1). 1:8.

Valenzuela, B., Pérez, M. (2013). Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma virtual Moodle. Revista Educación y Educadores. 16(1): 66-79.

Valverde, J. (2005). Software libre, alternativa tecnológica para la educación. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 5 (2). 1:9.

Published

2016-06-18

How to Cite

Cárdenas Zea Correo, . M. P. ., Zamora Mayorga, J., Aguirre Pérez, R., Chiriboga Casanova, W. A., Ortega Acosta, J., Cañizares Galarza, F. P., & Reyes Pérez, J. J. (2016). FREE SOFTWARE. A TOOL FOR ACADEMIC TRAINING IN ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 221–226. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/487

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)