FREE SOFTWARE. A TOOL FOR ACADEMIC TRAINING IN ECUADOR
Keywords:
Free software; educational processes; academic training.Abstract
Process automation based on computer software is a factor touting all fields of society in different areas of live daily service entities, production and educational institutions opting to automate their activities, with the aim of providing effective services and effective response accelerated growth of society, science and technology. For this reason, this paper aims to determine the factors that affects the limited use of free software in educational institutions for academic and administrative processes that enable them to strengthen the academic training of students, and promote technological innovation in teaching. It was concluded that the lack of technical advice for the acquisition of software and specialized equipment limits the use of a technological tool advanced in the process of academic training, another important factor by which the use of free software is omitted is the complexity in the management of the interface are not friendly and easy to handle, and the lack of government control over compliance with the regulations governing intellectual property.
References
Alarcón, A. y Callejas, M. (2009). Propiedad intelectual y derechos de autor en el software libre. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 28. 1:16.
Betancourt, J., García, J., Abreu, G. (2014). Aplicación del software libre R en el análisis de problemas de salud de causalidad multivariada. Revista Salud en Tabasco. 20(2): 44 - 47.
Chávez, C. y Rodríguez, D. (2012) Bibliotecas digitales gestionadas sobre Greenstone. Revista Alternativa de integración Latinoamericana. 43(2). 47:53.
Cobo, J. (2009). Conocimiento, creatividad y software libre: una oportunidad para la educación en la sociedad actual UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento. 8: 1-8
Delgado, A., Oliver, R. (2007) La promoción del uso del software libre por parte de las universidades. RED. Revista de Educación a Distancia, 5 (17) 1:29.
Lizárraga, C.; Díaz, S. (2007). Uso de software libre y de internet como herramientas de apoyo para el aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (1). 83:100.
Mochi, P. (2002) El movimiento del software libre. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 45 (185). 73:89
Navarrete, O. (2011). Open access y software libre: un área de oportunidad para las bibliotecas. Revista Biblioteca Universitaria, 14, (1). 26:40
Sala, E.; Núñez, P. y Pablo, N. (2014). Software Libre y Acceso Abierto: dos formas de transferencia de tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(26) :115-128.
Tárano, S. (2006). Software libre, sus herramientas para la informatización de la sociedad. Revista de Arquitectura e Ingeniería, 0 (1). 1:8.
Valenzuela, B., Pérez, M. (2013). Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma virtual Moodle. Revista Educación y Educadores. 16(1): 66-79.
Valverde, J. (2005). Software libre, alternativa tecnológica para la educación. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 5 (2). 1:9.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Miriam Patricia Cárdenas Zea Correo, Javier Zamora Mayorga, Ricardo Aguirre Pérez, Washington Alberto Chiriboga Casanova, Juan Ortega Acosta, Freddy Pablo Cañizares Galarza, Juan José Reyes Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.