THE PHYSICAL RECREATION IN THE INTEGRAL FORMATION OF THE STUDENTS IN THE UNIVERSITY COMMUNITY

Authors

  • Yoel Ortiz Fernández Universidad de Holguín, Holguín
  • José de la Luz Álvarez Fuentes Universidad de Holguín, Holguín
  • Aniuska Ortiz Pérez Universidad de Holguín, Holguín
  • Maribel Pérez Campaña Universidad de Holguín, Holguín
  • Danilo Ortiz Fernández Universidad de Chivorazo

Keywords:

Physical Recreation; integral formation; university community.

Abstract

The Physical Recreation as process of the university extension promotes the stimulation of an appropriate recreational attitude, as renovating, physical and mental effect in people starting from positive and enriching experiences of the personality. It is sought to give answer to the contradiction between the conception of the physical recreation and the individual interests in that it leans and the educational mission of the university institution. In the investigation it is carried out an analysis of the educational perspective in the Physical Recreation, in the context of the university community and this has as objective: to develop an educational strategy sustained in a model of physical recreation for the integral formation of the students of the university community. Its implementation contributes to the improvement of the levels of the students' satisfaction with the practice of the physical recreation in the natural environment, peri - urban and urban. The application of the life diary favored the invigoration of the relationship professor - student and of the educational dimensions: social, environmental, corporal and health to which pays the Physical Recreation, as well as the relevancy of the physical recreation that contributes to the development of the personality in an educational, inclusive and personalized climate, what allowed the understanding of the same one as half suitable in the university professional's formation.

Author Biographies

Yoel Ortiz Fernández , Universidad de Holguín, Holguín

Máster en actividad física comunitaria, Profesor Auxiliar

José de la Luz Álvarez Fuentes, Universidad de Holguín, Holguín

Máster en actividad física comunitaria, Profesor Auxiliar

Aniuska Ortiz Pérez, Universidad de Holguín, Holguín

Doctora en Ciencias Técnicas, Profesora Auxiliar

Maribel Pérez Campaña, Universidad de Holguín, Holguín

Máster en gestión de proyectos comunitarios, Profesora Auxiliar

Danilo Ortiz Fernández, Universidad de Chivorazo

Máster en actividad física comunitaria, Profesor Auxiliar

References

Alarcón, R. (2014). La Universidad Socialmente Responsable. Conferencia inaugural del IX Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014, La Habana, Cuba.

Betto, F. (2014). El papel del educador en la formación política del educando. Conferencia dicatada en el IX Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014, La Habana, Cuba.

Chourio, E. G (2015). Plan de actividades físicas-recreativas para la ocupación del tiempo libre en niños de 10 y 12 años, de la Parroquia La Vega, Distrito Capital. Revista EFdeportes, 19 (201), 9-17.

González, A. (2015). Las actividades deportivas-recreativas una forma de lograr la inserción social de los jóvenes. Revista EFdeportes, 19 (201), 1-8.

González, G.R. (2002). Modelo de gestión de la extensión Universitaria para la Universidad de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río.

Hernández, A. (2000). Acerca del ocio, el tiempo libre y la animación sociocultural. Revista Lecturas: Educación física y Deportes, 5 (23).

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Junior, R. (2013). Atividades recreativas e a Educação Física Escolar. Portal de Educação Física. Disponible en: http:tiochambinho.com.br.

Matute, R. y Castro, A. (2015). Estrategia para el desarrollo de actividades físico recreativas en el adulto mayor hipertenso. Revista Lecturas: Educación física y Deportes, 19 (201).

Ministerio de Educación Superior. (2013). Perfeccionamiento del sistema de gestión del proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Núñez-Guisao, E. (2011). Propuesta tecnológica para la gestión del proceso de la recreación en el adulto mayor. Revista Innovación Tecnológica, 17 (2), 1-7.

Ortiz, Y. (2011). La educación corporal en las actividades de tiempo libre en la comunidad universitaria. Revista Lecturas: Educación física y Deportes, 163, 1-5.

Osuna, S. (2005). Educación en el tiempo libre: ¿Realidad o ficción?, Revista Lecturas: Educación física y Deportes, 11 (105).

Pérez, A. (2002). Tiempo, tiempo libre y recreación y su relación con la calidad de vida y el desarrollo individual. Ponencia presentada en el VII Congreso Nacional de Recreación - II ELAREL, Cartagena de Indias, Colombia.

Ramos, A. et al. (2007). Tiempo Libre y Recreación en el Desarrollo Local. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Volalú, L.A. (2012). Plan de actividades físico-recreativas para ocupar el tiempo libre. Revista Ciencias Médicas, 16 (3), 62-81.

Waichman, P. (2000). Tiempo Libre: una aproximación a su concepto. Buenos Aires: www.Cornerstoesmagazine.com.

Published

2016-06-18

How to Cite

Ortiz Fernández , Y. ., Álvarez Fuentes, J. de la L., Ortiz Pérez, A., Pérez Campaña, M., & Ortiz Fernández, D. (2016). THE PHYSICAL RECREATION IN THE INTEGRAL FORMATION OF THE STUDENTS IN THE UNIVERSITY COMMUNITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 135–150. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/481

Conference Proceedings Volume

Section

Experiencias