THE COMPETENCE EVALUATION IN THE BACHELOR IN EDUCATION FORMATION. A PROPOSAL FOR PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Danilo A. Quiñones Reyna Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey"de Las Tunas. Las Tunas
  • Zenaida Ávila Pérez Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey"de Las Tunas. Las Tunas
  • Iris Rodríguez Zaldívar Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey"de Las Tunas. Las Tunas

Keywords:

evaluation, competence, primary education, formation

Abstract

In the formation of bachelors in education it is necessary that students and teachers get involved in the process directed to contrasting the purposes against the results and the comprehension mixed of what is expected (know how) and what could be defined as level of achievements, in correspondence to the aims established. In this work the procedures and the experiences obtained are exposed in a process of follow up to the evaluation by components in the pedagogical formation. Besides, it is determined as a problematic to be treated though the postgraduate formation in the mastership in education.

References

ADDINE F, Fátima. (1998): Didáctica y optimización del proceso de enseñanza – aprendizaje. __ : La Habana: IPLAC. Pueblo y Educación. Junio, 1998. ÁLVAREZ DE ZAYAS, Carlos M. (1993): La escuela en la vida.__ La Habana: Editorial Félix Varela. 1993. ______________________________________ (1998): Pedagogía como ciencia o Epistemología de la educación. ___ La Habana: Félix Varela. 1998. ÁLVAREZ DE ZAYAS, Rita Marina. (1990): El desarrollo de las habilidades en la enseñanza de la Historia.__ La Habana: Pueblo y Educación. 1998. ______________________________________ (1997): Hacia un curriculum integral y contextualizado.__ Tegucigalpa: Ed. Universitaria. 1997.

DE LA TORRE, Saturnino. (1993): Aprender de los errores. Madrid. Editorial Escuela Española. 1993.

DELORS, Jacques. (1996): La educación encierra un tesoro.__ Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO. 1996.

DELVAL, Juan. (2001): Aprender en la vida y en la escuela. __ Madrid: Morata. 2001.

DÍAZ CELIS, F. La evaluación integral del aprendizaje: Criterios y conceptos. /Amanda Medina Bocanegra y Alfonso Peña Saldaña/. En Revista Internacional Magisterio. No 10. Agosto-Septiembre de 2004. Cooperativa Internacional Magisterio. Colombia, Págs. 40-43.

GARCÍA RAMIS, Lisardo. (1996): Los retos del cambio educativo.__ La Habana: Pueblo y Educación. 1996.

GONZÁLEZ MAURA, V. ¿Qué significa ser un profesional competente desde una perspectiva psicológica? En Revista Iberoamericana de Educación. Versión digital. http://www.campus-oei.org/revista/

IBAR, G. Mariano. (2002): Manual general de evaluación. Madrid. España. Ediciones Octaedro. 2002.

QUIÑONES REYNA, D, (2003) Para un aprendizaje más cualitativo en el contexto de Ciencia, Tecnología y Sociedad. En soporte electrónico. Universidad Pedagógica “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba.

QUIÑONES REYNA, D. Evaluar... para que aprendan más. En Revista Iberoamericana de Educación (versión digital) Sitio: http://www.campus-ei.org/revista/deloslectores/649Quinones.PDF

QUIÑONES REYNA, D. Algunas consideraciones sobre el autoaprendizaje de los estudiantes de las carreras pedagógicas durante el primer año intensivo y la universalización. /José Ignacio Reyes González/ En soporte digital. Biblioteca Virtual de la Universidad Pedagógica “Pepito Tey”, Las Tunas.

QUIÑONES REYNA, D. Ciencia, tecnología, epistemología de la complejidad y aprendizaje escolar. Algunas reflexiones en la escuela primaria. Revista Iberoamericana de Educación. (versión digital) Sitio: http://www.campus-ei.org/revista/deloslectores/800Quinones.PDF

QUIÑONES REYNA, D. El contenido de la enseñanza y la tarea docente: Una propuesta desarrolladora. Revista Iberoamericana de Educación. (versión digital) Sitio: http://www.campus-oei.org/revista/boletín36-5.htm

RICO, Pilar y Otros. (2002): Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. 2002.

Published

2011-01-29

How to Cite

Quiñones Reyna, . D. A. ., Ávila Pérez, Z., & Rodríguez Zaldívar, I. (2011). THE COMPETENCE EVALUATION IN THE BACHELOR IN EDUCATION FORMATION. A PROPOSAL FOR PRIMARY EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(1), 63–76. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/39

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.