PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOR TRAINING THE ARTICULATED VOICE OR WORD AS A TEACHING-LEARNING AID
Keywords:
articulated voice; teaching learning aids; pre-service professionals; didactic strategy.Abstract
The articulated voice or Word is paramount in the teaching-learning process because of its instructive and formative influence upon the students. However, some professionals during their pre-service in the Spanish-Literature major evidence some insufficiencies during its use and ignore the usefulness it has when using it as a teaching aid. That is why a research was carried out entitled “Didactic Strategy for training pre-service Spanish-Literature professionals in the use of their voice. “It has its foundations in a didactic model and it is aimed at working on the solution to the above referred insufficiencies. This work contains the results from the application of the Pedagogical-experiential method, used with the objective of evaluating the effectiveness of the partial implementation of didactic strategy in the pedagogical practice, what helped to evidence its usefulness due to the fact that the results were favorable.
References
Del Valle, E. (2007). Alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en maestros de Enseñanza Primaria. Aragua. Venezuela. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Salud. La Habana.
Díaz, H. (2008). Notas sobre la enseñanza de la Historia de Cuba. En Revista Cuba Socialista, tercera época, número 46 (enero-marzo).
Figueredo, E. y López, M. (1986). Logopedia, tomo II, Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Figueredo, E. y López, M. (1989). Técnica del habla. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
García, G. J. (1983). Los medios de enseñanza a la luz de la dialéctica materialista”, en Revista Científica Metodológica del ISP “Enrique José Varona”, No 11, julio-diciembre.
González, V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza, Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.
Guevara, F. (1984). La locución: técnica y práctica, Ed. Oriente, Santiago de Cuba.
León, M. (2012). Concepción didáctica en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Las Tunas.
Mora, D. (2011). Funciones didácticas de la voz en su empleo como medio de enseñanza. Comunicación Social en el siglo XXI, Centro de Lingüística Aplicada, Delegación Territorial del CITMA en Santiago de Cuba. http://www.santiago.cu/hosting/linguistica/Index.html
Mora, D. (2013). Técnicas para la emisión del habla y la voz. Actualizaciones de Comunicación Social. Volumen II, Centro de Lingüística Aplicada, Delegación Territorial del CITMA en Santiago de Cuba. http://www.santiago.cu/hosting/linguistica/Index.html
Pazo, T. (2007). Fundamentos teóricos y metodológicos de la voz y la dicción para profesionales de la educación. En Maestría en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Especial. Módulo III. Cuarta parte, Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Wikipedia, 2012: http://www.wikipedia.org
Zinoviev, S. I. y otros. (1974). La lección, Ed. Grijalbo, México.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Dahirys Mora Mora, Víctor Manuel Cortina Bover, María Gertrudis Batista Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.