PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOR TRAINING THE ARTICULATED VOICE OR WORD AS A TEACHING-LEARNING AID

Authors

  • Dahirys Mora Mora Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas
  • Víctor Manuel Cortina Bover Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas
  • María Gertrudis Batista Ortiz Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Keywords:

articulated voice; teaching learning aids; pre-service professionals; didactic strategy.

Abstract

The articulated voice or Word is paramount in the teaching-learning process because of its instructive and formative influence upon the students. However, some professionals during their pre-service in the Spanish-Literature major evidence some insufficiencies during its use and ignore the usefulness it has when using it as a teaching aid. That is why a research was carried out entitled “Didactic Strategy for training pre-service Spanish-Literature professionals in the use of their voice. “It has its foundations in a didactic model and it is aimed at working on the solution to the above referred insufficiencies. This work contains the results from the application of the Pedagogical-experiential method, used with the objective of evaluating the effectiveness of the partial implementation of didactic strategy in the pedagogical practice, what helped to evidence its usefulness due to the fact that the results were favorable.

Author Biographies

Dahirys Mora Mora, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Licenciada en Educación. Profesora Auxiliar. Profesora del Departamento de Español-Literatura en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

Víctor Manuel Cortina Bover, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Rector de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

María Gertrudis Batista Ortiz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Español y Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Decana de la Facultad de Humanidades en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba

References

Del Valle, E. (2007). Alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en maestros de Enseñanza Primaria. Aragua. Venezuela. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Salud. La Habana.

Díaz, H. (2008). Notas sobre la enseñanza de la Historia de Cuba. En Revista Cuba Socialista, tercera época, número 46 (enero-marzo).

Figueredo, E. y López, M. (1986). Logopedia, tomo II, Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.

Figueredo, E. y López, M. (1989). Técnica del habla. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

García, G. J. (1983). Los medios de enseñanza a la luz de la dialéctica materialista”, en Revista Científica Metodológica del ISP “Enrique José Varona”, No 11, julio-diciembre.

González, V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza, Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.

Guevara, F. (1984). La locución: técnica y práctica, Ed. Oriente, Santiago de Cuba.

León, M. (2012). Concepción didáctica en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Las Tunas.

Mora, D. (2011). Funciones didácticas de la voz en su empleo como medio de enseñanza. Comunicación Social en el siglo XXI, Centro de Lingüística Aplicada, Delegación Territorial del CITMA en Santiago de Cuba. http://www.santiago.cu/hosting/linguistica/Index.html

Mora, D. (2013). Técnicas para la emisión del habla y la voz. Actualizaciones de Comunicación Social. Volumen II, Centro de Lingüística Aplicada, Delegación Territorial del CITMA en Santiago de Cuba. http://www.santiago.cu/hosting/linguistica/Index.html

Pazo, T. (2007). Fundamentos teóricos y metodológicos de la voz y la dicción para profesionales de la educación. En Maestría en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Especial. Módulo III. Cuarta parte, Ed. Pueblo y Educación, La Habana.

Wikipedia, 2012: http://www.wikipedia.org

Zinoviev, S. I. y otros. (1974). La lección, Ed. Grijalbo, México.

Published

2015-07-01

How to Cite

Mora Mora, D. ., Cortina Bover, V. M., & Batista Ortiz, M. G. (2015). PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOR TRAINING THE ARTICULATED VOICE OR WORD AS A TEACHING-LEARNING AID. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 157–170. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/369

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones