Exploratory study on artificial intelligence: its impact on student trajectory in Higher Education

Authors

  • Gadiel Salgado Díaz Ministerio de Educación Superior
  • Indira Ismaela Salcedo Algarín Ministerio de Educación Superior
  • Natalia Martínez Sánchez Ministerio de Educación Superior

Keywords:

artificial intelligence, curricula, student trajectory

Abstract

The accelerated development of generative artificial intelligence (GAI) and its increasing expansion into different areas of knowledge has recently allowed us to enter a novel environment that helps provide comprehensive knowledge to support students and professors in the higher education learning process. This study integrates the preliminary results of projects associated with sectoral programs: PS223LH001-45, Proposal of Improvement Lines for Cuban Higher Education Derived from the Study of Professional Development in Cuba, 2010-2020; and PS223LH 001-049, Methodology for Capacity Building in Education for the Sustainable Development Goals in Cuban Universities. The objective was to analyze the presence of AI-related concepts and content in the curricula of degree programs affiliated with the Ministry of Higher Education in Cuba and how the use of AI impacts university student trajectories. Theoretical methods were used to delve deeper into aspects related to AI in training programs and, specifically, in student trajectories. The methodology applied allowed for an investigation into the Study Plans E and various research related to AI, which revealed the insufficient treatment of concepts and content related to AI in the training programs, leading to the introduction of the use of AI as an innovative and necessary tool in the comprehensive training of university students in the improvement of the study plans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gadiel Salgado Díaz, Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Educación, especialidad Biología. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. Dirección de Formación del Profesional de Pregrado. 

 

Indira Ismaela Salcedo Algarín , Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Educación Especialidad Profesor General Integral de Secundaria Básica. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente. Dirección de Formación del Profesional de Pregrado.

Natalia Martínez Sánchez, Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Cibernética Matemática. Máster en Computación Aplicada. Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora Titular. Directora de Formación de Pregrado.

References

Alpizar Garrido, L. O., y Martínez Ruiz, H. (2024). Perspectiva de estudiantes de nivel medio superior respecto al uso de la inteligencia artificial generativa en su aprendizaje. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid

Araiza, M. A. (2018). Trayectorias escolares universitarias de acuerdo con el capital cultural de los estudiantes de licenciatura de la UPSIN. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2). pp. 171-198. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/52

Barcia Cedeño, E. I., Tambaco Quintero, A. R., Angulo Quiñónez, O. G., Prado Zamora, M. E., y Valverde Prado, N. G. (2024). Análisis de tendencias y futuro de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: perspectivas y desafíos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3061-3076. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9637

Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J., Escalante Rivas, N., Martínez Hernandez, A. M. P. y Sánchez Mendiola, M. (2025). Presencia y uso de la inteligencia artificial generativa en la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista Digital Universitaria, 26(1), 1-16. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4555

Chen, L., Chen, P. y Lin, Z. (2020). Inteligencia artificial en la educación: una revisión. IEEE Access, 8, 75264-75278.

https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510.

Cuenca Gallegos, E. E., Tonato Almachi, N. P., Ruiz Zambrano, M. A., Salcedo Jama, A. M., Caiza Pichogagon, J. L., y Molina Ruiz, B. Y. (2025). Implementación de inteligencia artificial generativa para personalizar el aprendizaje. Revista Multidisciplinar de Estudios Generales, 4(3), 2301 – 2320. https://revistareg.com/index.php/1/article/view/273

Fajardo Aguilar, G. M., Ayala Gavilanes, D. C., Arroba Freire, E. M., y López Quincha, M. (2023). Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109–131. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/2935.

Guaman Chavez, R. E. (2025). Ética e integridad académica en el uso de la inteligencia artificial generativa en la educación superior. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 6(1), https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/392

Kroff Trujillo, F. J., Coria, D. F. y Ferrada, C. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones, desafíos y oportunidades. Revista ESPACIOS, 45(05), 120-135. file:///C:/Users/Margarita/Downloads/a24v45n05p09.pdf

Lobo, L. C. (2019). Artificial intelligence and medicine. Revista Brasileia de Educação Médica, 41(2), 1–19. https://www.scielo.br/j/rbem/a/f3kqKJjVQJxB4985fDMVb8b/

Machado Martínez, G., Bárzaga Martínez, Y., & Silva del Rosario, Y. (2025). El uso de los recursos tecnológicos digitales con conciencia tecnológica: antecedentes históricos en el bachillerato cubano. Didáctica y Educación, 16(4), 190–218. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2105

Ministerio de Educación Superior. (2016). Planes de Estudio E. Carreras del MES. Félix Varela.

Miranda Flores de Valgas, F. R. y Rodríguez Rodríguez, A. (2024).Uso adecuado de la inteligencia artificial en el Proceso Enseñanza- Aprendizaje de los estudiantes universitarios. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17 (5), 131-145. http://scielo.sld.cu/pdf/sc/v17n5/2306-2495-sc-17-05-131.pdf

OpenIA. (2023). Educator considerations for ChatGPT. San Francisco, OpenAI. Open Journal of Social Sciences, 13(11) https://scirp.org/reference/referencespapers?

Roque Rodriguez, E., y Roque Ramos, E. G. (2025). Uso de inteligencia artificial en estudiantes de pregrado: aprendizaje basado en preguntas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 15(30). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/2310

Santovenia Díaz, J.R; Espinosa Fernández, B y Marichal Guevara, O.C. (2024). Alfabetizar en contenidos de inteligencia artificial: impostergable reto para las Universidades Cubanas. Revista Bibliotecas. Anales de Investigación; 20(1), 1-7. https://revistasbnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/781.

UNESCO. (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura 7, place de Fontenoy, 75352 París 07 SP, Francia. https://www.unesco.org/es/articles/guia-para-el-uso-de-ia-generativa-en educacion-e-investigacion.

Verdezoto Bayas, L. M, y Castro Castillo, G. J. (2025) Inteligencia artificial generativa aplicada a la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 6(4). https://www.researchgate.net/publication/395743616

Viera, I. (2024). La Revolución de la Inteligencia Artificial en la Educación Universitaria: Avances, Perspectivas y Desafíos en la era digital. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 17(2), 170-176. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/539

Villegas J.V., y Delgado García, M. (2024). Inteligencia artificial: revolución educativa innovadora en la Educación Superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 71, 159–177. https://revistapixelbit.com/numeros/2024/71/107760/index_eng.htm

Zambrano Noboa, H. A., Cedeño Cedeño, C. J. y Pinargote Delgado, I. M. (2024). La Inteligencia Artificial en la Educación superior: Integración, Desafíos y Oportunidades. Revista Ingeniería Industrial, 45(2), 153-163. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v45n2/1815pdf.

Published

2025-11-30

How to Cite

Salgado Díaz, G. ., Salcedo Algarín , I. I. ., & Martínez Sánchez, N. . (2025). Exploratory study on artificial intelligence: its impact on student trajectory in Higher Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(5), 229–247. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2473

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK