Exploratory study on artificial intelligence: its impact on student trajectory in Higher Education
Keywords:
artificial intelligence, curricula, student trajectoryAbstract
The accelerated development of generative artificial intelligence (GAI) and its increasing expansion into different areas of knowledge has recently allowed us to enter a novel environment that helps provide comprehensive knowledge to support students and professors in the higher education learning process. This study integrates the preliminary results of projects associated with sectoral programs: PS223LH001-45, Proposal of Improvement Lines for Cuban Higher Education Derived from the Study of Professional Development in Cuba, 2010-2020; and PS223LH 001-049, Methodology for Capacity Building in Education for the Sustainable Development Goals in Cuban Universities. The objective was to analyze the presence of AI-related concepts and content in the curricula of degree programs affiliated with the Ministry of Higher Education in Cuba and how the use of AI impacts university student trajectories. Theoretical methods were used to delve deeper into aspects related to AI in training programs and, specifically, in student trajectories. The methodology applied allowed for an investigation into the Study Plans E and various research related to AI, which revealed the insufficient treatment of concepts and content related to AI in the training programs, leading to the introduction of the use of AI as an innovative and necessary tool in the comprehensive training of university students in the improvement of the study plans.
Downloads
References
Alpizar Garrido, L. O., y Martínez Ruiz, H. (2024). Perspectiva de estudiantes de nivel medio superior respecto al uso de la inteligencia artificial generativa en su aprendizaje. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid
Araiza, M. A. (2018). Trayectorias escolares universitarias de acuerdo con el capital cultural de los estudiantes de licenciatura de la UPSIN. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2). pp. 171-198. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/52
Barcia Cedeño, E. I., Tambaco Quintero, A. R., Angulo Quiñónez, O. G., Prado Zamora, M. E., y Valverde Prado, N. G. (2024). Análisis de tendencias y futuro de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: perspectivas y desafíos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3061-3076. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9637
Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J., Escalante Rivas, N., Martínez Hernandez, A. M. P. y Sánchez Mendiola, M. (2025). Presencia y uso de la inteligencia artificial generativa en la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista Digital Universitaria, 26(1), 1-16. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4555
Chen, L., Chen, P. y Lin, Z. (2020). Inteligencia artificial en la educación: una revisión. IEEE Access, 8, 75264-75278.
https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510.
Cuenca Gallegos, E. E., Tonato Almachi, N. P., Ruiz Zambrano, M. A., Salcedo Jama, A. M., Caiza Pichogagon, J. L., y Molina Ruiz, B. Y. (2025). Implementación de inteligencia artificial generativa para personalizar el aprendizaje. Revista Multidisciplinar de Estudios Generales, 4(3), 2301 – 2320. https://revistareg.com/index.php/1/article/view/273
Fajardo Aguilar, G. M., Ayala Gavilanes, D. C., Arroba Freire, E. M., y López Quincha, M. (2023). Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109–131. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/2935.
Guaman Chavez, R. E. (2025). Ética e integridad académica en el uso de la inteligencia artificial generativa en la educación superior. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 6(1), https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/392
Kroff Trujillo, F. J., Coria, D. F. y Ferrada, C. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones, desafíos y oportunidades. Revista ESPACIOS, 45(05), 120-135. file:///C:/Users/Margarita/Downloads/a24v45n05p09.pdf
Lobo, L. C. (2019). Artificial intelligence and medicine. Revista Brasileia de Educação Médica, 41(2), 1–19. https://www.scielo.br/j/rbem/a/f3kqKJjVQJxB4985fDMVb8b/
Machado Martínez, G., Bárzaga Martínez, Y., & Silva del Rosario, Y. (2025). El uso de los recursos tecnológicos digitales con conciencia tecnológica: antecedentes históricos en el bachillerato cubano. Didáctica y Educación, 16(4), 190–218. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2105
Ministerio de Educación Superior. (2016). Planes de Estudio E. Carreras del MES. Félix Varela.
Miranda Flores de Valgas, F. R. y Rodríguez Rodríguez, A. (2024).Uso adecuado de la inteligencia artificial en el Proceso Enseñanza- Aprendizaje de los estudiantes universitarios. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17 (5), 131-145. http://scielo.sld.cu/pdf/sc/v17n5/2306-2495-sc-17-05-131.pdf
OpenIA. (2023). Educator considerations for ChatGPT. San Francisco, OpenAI. Open Journal of Social Sciences, 13(11) https://scirp.org/reference/referencespapers?
Roque Rodriguez, E., y Roque Ramos, E. G. (2025). Uso de inteligencia artificial en estudiantes de pregrado: aprendizaje basado en preguntas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 15(30). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/2310
Santovenia Díaz, J.R; Espinosa Fernández, B y Marichal Guevara, O.C. (2024). Alfabetizar en contenidos de inteligencia artificial: impostergable reto para las Universidades Cubanas. Revista Bibliotecas. Anales de Investigación; 20(1), 1-7. https://revistasbnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/781.
UNESCO. (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura 7, place de Fontenoy, 75352 París 07 SP, Francia. https://www.unesco.org/es/articles/guia-para-el-uso-de-ia-generativa-en educacion-e-investigacion.
Verdezoto Bayas, L. M, y Castro Castillo, G. J. (2025) Inteligencia artificial generativa aplicada a la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 6(4). https://www.researchgate.net/publication/395743616
Viera, I. (2024). La Revolución de la Inteligencia Artificial en la Educación Universitaria: Avances, Perspectivas y Desafíos en la era digital. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 17(2), 170-176. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/539
Villegas J.V., y Delgado García, M. (2024). Inteligencia artificial: revolución educativa innovadora en la Educación Superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 71, 159–177. https://revistapixelbit.com/numeros/2024/71/107760/index_eng.htm
Zambrano Noboa, H. A., Cedeño Cedeño, C. J. y Pinargote Delgado, I. M. (2024). La Inteligencia Artificial en la Educación superior: Integración, Desafíos y Oportunidades. Revista Ingeniería Industrial, 45(2), 153-163. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v45n2/1815pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Gadiel Salgado Díaz, Indira Ismaela Salcedo Algarín , Natalia Martínez Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































