A NEW PERSPECTIVE OF THE PROCESSES OF INTEGRATION AND INCLUSION OF PEOPLE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

  • Yoenia Virgen Barbán Sarduy Universidad Las Tunas

Keywords:

integration; inclusion; special educative needs

Abstract

The process of integration and inclusion of a person with special educative needs has been interpreted from different positions; since its emergence as a social phenomenon necessary to better up the quality of life of these people. Some scientists refer that the integration is a way to fulfill inclusion as an’end. In this project is presented the approach of the author, which starts from the historical analysis of these processes, supported by the theoretical background, which allows to interpreter the integration as a social end to be fulfilled by those people with special educative needs throughout the process of inclusion in the different contexts where they interact.

Author Biography

Yoenia Virgen Barbán Sarduy, Universidad Las Tunas

Licenciada en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Coordinadora de Investigaciones y Relaciones Institucionales del Centro de Estudios de Didáctica.

References

Bell, R. (2005). Convocados por la diversidad. Cuba: Pueblo y Educación. Bell, R. (1977). Educación Especial: razones visión actual y desafíos. Cuba: Pueblo y Educación. Borges, S. (2011). Palabras iniciales. (CD-ROM) En: Taller internacional de sordoceguera. (ISBN: 978-959-18-0718-2). Cuba. Borges, S. (2011) Curso: La atención educativa a los niños, adolescentes y jóvenes con necesidades educativas especiales desde nuevos conceptos, contextos y prácticas enriquecedoras / Moraima Orozco Delgado. (CD-ROM) En: Taller internacional de sordoceguera. (ISBN: 978-959-18-0718-2). Cuba. Gómez, P. (2007). La sordoceguera: intervención psicopedagógica. Unidad técnica de la ONCE. Disponible en: http://www.asocide.org/publicaciones/documentos/educacion /03.Aspectos%20psicopedaggicos.doc/ [Consultado el 7 de enero del 2007]. Instituto Superior Pedagógico. (2006). Metodología del proyecto. En: Integración Educativa de los Escolares con Necesidades Educativas Especiales. (pp. 5-11). Holguín. López, R. (2000). Educación de alumnos con Necesidades Educativa Especiales: fundamentos y actualidad. Cuba: Pueblo y Educación.

Marchesi, Coll y Palacios. (1999). Desarrollo psicológico y educación. En: www.iberlibro.com/buscar - libro/...marchesi...coll...palacios/pagina-1/ Marx, C. (s a) Prólogo a la contribución a la crítica de la economía política. En: Obras Escogidas. (pp.183 – 185). Moscú Progreso. Orozco, M. (2011). Selección de lecturas sobre la Educación Especial en Cuba. Cuba: Pueblo y Educación. Pérez, E. (2008). Proyecto: Integración Educativa de los Escolares con Necesidades Educativas Especiales. Holguín.

Puigdellivol, I. (2003). Conceptos básicos para la integración educativa de alumnos con necesidades educativas especiales. En: http://dialnet.unirioja.es/servlet/extaut?codigo=196584/ [Consultado el 2 de septiembre del 2007]. Sanz, (1991). La integración escolar. Evolución y realidad actual. En: riberdis.cedd.net/handle/11181/3019/ [Bajado el 2 de/ agosto del 2005] UNESCO (1988). Taller “La integración escolar de niños discapacitados”. En: www.unesco.com/ [Bajado el 2 de/ agosto del 2005] Van Steenland (1991). La integración de niños discapacitados…. En: unescodoc. unescorg/images/0008/000884/08845450.pdf/ [Bajado el 18 de/ octubre del 2010] Vigotsky, L.S. (1989). Fundamentos de Defectología. En: Obras completas. (pp.49). Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2013-09-04

How to Cite

Barbán Sarduy, Y. V. . (2013). A NEW PERSPECTIVE OF THE PROCESSES OF INTEGRATION AND INCLUSION OF PEOPLE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(6), 211–222. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/241

Most read articles by the same author(s)