Theoretical references of internationalization of doctoral training processes. Experiences at the University of Holguín

Authors

  • Daniel Tiofilo Thompson Zulueta Universidad de Holguín
  • Noemí Rizo Rabelo Universidad de Holguín
  • Alexis Ricardo Méndez Pupo Universidad de Holguín

Keywords:

internationalization, postgraduate studies, doctoral training

Abstract

Internationalization is a prerequisite for authorized doctoral training institutions (IAFD), which seek to enhance the visibility of their training processes, with an emphasis on doctoral training. In this regard, the present work aims to establish certain theoretical frameworks that serve as a basis for internationalizing the doctoral training process at the University of Holguín. A qualitative research study was conducted using different scientific research methods, such as analysis-synthesis, inductive-deductive, and documentary review. The application of these methods led to the following key results: the systematization of the definition and vision of internationalization in higher education, the main benefits, risks, drivers and obstacles, tasks related to internationalization management, challenges, the internationalization of research, internationalization abroad, and internationalization at home; as well as the internationalization of doctoral training, alternatives for the internationalization of academic research, and trends in doctoral training. The combination of different research methods and the results provided by each of them allowed the systematization of the theory contributed by several researchers and which are assumed in this work, as a basis for the experiences in the area of internationalization of doctoral training at the University of Holguín.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Tiofilo Thompson Zulueta, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Especialidad Agronomía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Dirección de Educación de Posgrado.

Noemí Rizo Rabelo , Universidad de Holguín

Licenciada en filosofía. Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Dirección de Educación de Posgrado de la Universidad de Cienfuegos.

Alexis Ricardo Méndez Pupo , Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Especialidad Biología. Profesor. Titular.Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación.

References

Álvarez, A.J.; Castillo, J.; Pérez, A.; Abad, M. (2024). La Gestión de la Internacionalización de la Educación Superior en la Región Latinoamericana y caribeña: Teoría y Prácticas Institucionales. Red de Dirección Estratégica en la Educación Superior.

Cuba. Ministerio de Economía y Planificación (2019). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el año 2030 (PNDES 2030). Macroprograma # 1. Mediante Decreto Presidencial (No. 19/2017 y 28/2018). República de Cuba.

Díaz-Pérez, M., Alonso, O. C. y Petrirena, I.M. (2023). Cooperación internacional evaluada desde el Ministerio de Educación Superior, por un desarrollo sostenible e inclusivo. Revista Cubana de Educación Superior, 42 (2), 1-15. https: //scielo.sld.cu.php? pid =S0257-43142023.

Fairlie, A. (2014). Desafíos de la Internacionalización: una Propuesta para la Facultad de Ciencias Sociales de la PUCP. [Tesis de maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5698.

Gacel Ávila, J. (2014). Internacionalización del currículo. Seminario “Responsabilidad y Rehumanización, obligaciones territoriales”, Veracruz, México.

Gacel-Ávila, J. y Rodríguez-Rodríguez, S. (2018). La internacionalización de la educación terciaria en América Latina y el Caribe: avances, tendencias y prospectivas. Capítulo III. En J. Gacel-Ávila (Ed), Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva. (57-88). Caracas: UNESCO – IESALC y Córdoba.

Gacel Ávila, J. (2000). La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educación Superior y Sociedad, 11(1-2), 121-142. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8843787.pdf

Knight, J. (1994). Internacionalización: Elements and Checkpoints. Monografía investigativa, N°7.Oficina de Canadá para la Cooperación Internacional. Ottawa. http://www.anuies.mx/servicios/d_estrategicos/libros/lib62/1.html.

Knight, J. (2014). Un modelo de internacionalización: Respondiendo a nuevas realidades y retos. En H. de Wit, H., Jaramillo, I., Gacel-Ávila, J. y Knight, J. (Ed.), La dimensión internacional de la educación superior en América Latina. (1-38). Washington D.C.: Banco Mundial.

Linch Aguilera, M. (2023). Internacionalización de la educación superior en Cuba: perspectivas del proceso desde la enseñanza del inglés en Cabinda. Didáctica y Educación, 14(6), 286–305. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1884

Nyquist, J. D., & Woodford, B. J. (2000). What concerns do we have? The Pew Charitable Trusts. https://depts.washington.edu/ en vision/resources/ConcernsBrief.pdf.

Ladino, P. C., & Salazar, L. M. (2023). La internacionalización en la educación superior Latinoamericana, una revisión documental. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39).

Luchilo, L. (2017). Enfoques alternativos sobre la internacionalización del currículo. Debate Universitario, 6(11), 37-51. http://portalreviscien.uai.edu.ar/ojS/index.php/debateuniversitario/article/view/147/153.

Paniagua, C. (2019). El poder de la colaboración académica. Revista Orinoquia, 23(1), 7-8. https://doi.org/10.22579/20112629.534

Pérez, L., Fuentes, H. 2016. Sistemas de gestión en la formación de investigadores doctores en ciencias en las universidades. Revista Argonautas, Año 6, Nº 7: 57-79.

Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES) ¿Quiénes somos? (2021). RIACES. http://riaces.org/quienes-somosAUIP.

Rodríguez, A. (2014). Internacionalización curricular en las universidades latinoamericanas. Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 149-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4753883.

Sebastian, S. y Barrere, R. (2018). Internacionalización de la investigación en América Latina y el Caribe. Capítulo V. En J. Gacel-Ávila (Ed.) Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva. (11-153). Caracas: UNESCO – IESALC y Córdoba.

Universidad de San Buenaventura, Medellín. (s. f.). ¿Qué es Movilidad Académica, Internacionalización?https://www.usbmed.edu.co/internacionalizacion/movilidad-academica/que-es

Vargas Fernández, T., Ordaz Hernández, M., Marín Cuba, L. G., & González Pérez, M. M. (2023). Análisis del proceso de gestión de la formación doctoral en tres universidades cubanas. Revista Mendive, vol. 21, No. 2, abril-junio (30), 3-19. 1. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3271.

Zha, Q. (2003). Internationalization of Higher Education: Towards a Conceptual Framework. Policy futures in Education, 1(2), 248-270. https://doi.org/10.2304/pie.2003.1.2.5

Published

2025-10-31

How to Cite

Thompson Zulueta, D. T., Rizo Rabelo , N. ., & Méndez Pupo , A. R. . (2025). Theoretical references of internationalization of doctoral training processes. Experiences at the University of Holguín. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 380–400. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2243

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK