Doctoral training: its management

Authors

  • Daniel Tiofilo Thompson Zulueta Universidad de Holguín
  • Raysa Hernández Batista Universidad de Holguín
  • Yenny Ruíz de la Peña Universidad de Holguín

Keywords:

University management, Doctoral training, Doctoral training management

Abstract

Doctoral training is a fundamental pillar for enhancing the professional level of the country's scientific potential, especially that of universities. Therefore, for the Ministry of Higher Education (MES), strengthening the preparation of doctoral graduates is a priority, which undoubtedly favors their improved performance, not only in the workplace but also in society. In this regard, the present work aims to provide a foundation for the doctoral training process. A qualitative study was conducted that employed different scientific research methods such as analysis-synthesis, inductive-deductive, and documentary review. The application of these methods led to the following key results: the systematization of the conceptualization of university management, its principles, doctoral training, the management of doctoral training, approaches to the management of doctoral training, and some challenges related to the quality of this process. as well as the conditions that higher education institutions (HEIs) must meet to create doctoral programs in strategic areas and expand this offering in terms of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Tiofilo Thompson Zulueta, Universidad de Holguín

Metodológo de Posgrado de la Univrsidad de Holguín

Raysa Hernández Batista , Universidad de Holguín

Licenciada en Educación. Especialidad de Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Dirección de Educación de Posgrado

Yenny Ruíz de la Peña , Universidad de Holguín

Ingeniera Informática. Doctor en Ciencias Técnicas. Dirección de Relaciones Internacionales

References

Aguirre, J., Porta, L (2021). La formación doctoral desde coordenadas biográficas y profesionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 26, núm. 91, pp.1035-1059. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v26n91/1405-6666-rmie-26-91-1035.pdf.

Arias Rivera, M. L. (2020). La formación doctoral en gestión. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2020). https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/formacion-doctoral-gestion.html

Guzmán, Y. (2017). Metodología para la determinación de competencias de gestión de Profesor Principal de Año Académico en las instituciones de educación superior cubanas. [Tesis Doctoral]. Universidad de La Habana. Cuba.

Martínez, R. (2000). Evaluación de la Gestión Universitaria. Informe preparado para la Comisión Nacional de Evaluación y acreditación Universitaria CONEAU. Argentina.

Nascimento, M. (2000). Producción científica brasileña en España: Documentación de las tesis doctorales. Ciencia da Informação, 29, 3-13. https://n9.cl/de0sq

Patiño, J. (2019). Análisis comparativo entre el doctorado profesional y de investigación en México. Revista iberoamericana de educación superior, X (28), 25-41. https://n9.cl/csqqc

Pérez, L., Fuentes, H. 2016. Sistemas de gestión en la formación de investigadores doctores en ciencias en las universidades. Revista Argonautas, Año 6(7) pp. 57-79

Pulido Díaz, A., Pérez Viñas, V. y Bravo Salvador, M. (2023). Una aproximación a la gestión de los procesos universitarios: sus dimensiones. Revista Mendive. 21(1) (2023). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3012

Pulido Díaz, A., Pérez Viñas, V. M., González Pérez, M. M., Barrera Cabrera, I. (2024). La gestión integral de la formación doctoral en la universidad cubana. Mendive. Revista de educación, 22(4), e3903. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3903

Ruiz, M. (2018). La sociedad de la información y el conocimiento: desafíos para la educación superior en América Latina y el Caribe, Cuba-Cátedra UNESCO en Gestión de Información. Colección CRES 2018. Córdoba, Argentina.

Smith Batson, M. de la C., Téllez Lazo, L., & Arteaga Pupo, F. (2024). Una caracterización del rol investigativo del profesor de inglés para la solución de problemas comunicativos en secundaria básica. Revista Universidad de La Habana, (300), e8929. https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/10364

Sebastián, J., & Barrere, R. (2018). Internacionalización de la investigación en América Latina y el Caribe. En Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva (pp. 111-154). UNESCO/IESALC/UNC.

Valiente, P., Del Toro, J. J. y González, J. (2021). Formación inicial docente y especializada para la dirección escolar. ConCiencia Ediciones.

Vargas Fernández, T., Ordaz Hernández, M., Marín Cuba, L., & González Pérez, M. (2023). Análisis del proceso de gestión de la formación doctoral en tres universidades cubanas. Mendive. Revista de Educación, 21(2), e3271. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3271

Published

2025-10-31

How to Cite

Thompson Zulueta, D. T., Hernández Batista , R. ., & Ruíz de la Peña , Y. . (2025). Doctoral training: its management . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 364–379. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2242

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK