THE EDUCATIONAL WORK OF THE ADVISORY PROFESSOR OF THE MISSION SUCRE IN THE UNIVERSITY VILLAGE SAMUEL DARÍO MALDONADO FROM PEDERNALES

Authors

  • Oneida Josefina Gascón Aguilera Misión Sucre. Estado Delta Amacuro. República Bolivariana de Venezuela.
  • Eriberto Bauzá Vázquez Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.
  • Rolando Borrero Rivero Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba

Keywords:

Educational work, advisory professor, Mission Sucre

Abstract

The educational work in the mark of the Mission Sucre is of vital importance to consolidate the values and ways of performance of the young generations in correspondence with the Bolivarian principles. A decisive place occupies it the advisory professor, so that the student can appropriate of the knowledge and representative values of the society that it is built. The University Villages are the space where this work is developed guided so much to the formation of values like the achievement of the bond with its future profession. This demands the advisory professor to possess a high development of his abilities pedagogic professionals and an exemplary behavior as conditions to instruct and to educate. The present investigation, presents a strategy for the formation of the advisory professor of the Mission Sucre in the University Village Samuel Darío Maldonado form Pedernales that allows him to develop a better educational work in the process of integral formation of the professional future; which was valued of very positive by the own actors of the formative process.

Author Biographies

Oneida Josefina Gascón Aguilera, Misión Sucre. Estado Delta Amacuro. República Bolivariana de Venezuela.

Licenciada. Maestrante en Dirección en Convenio Universidad de Holguín-Universidad de Las Tunas.

Eriberto Bauzá Vázquez, Miembro del Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente y Tutor del Programa de Maestría en Dirección.

Rolando Borrero Rivero, Centro de Estudios de Dirección de la Universidad de Las Tunas, Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente y Tutor del Programa de Maestría en Dirección

References

Addine F, F. (2007). Didáctica teoría y práctica, Editorial Pueblo y Educación , Ciudad

de la Habana, Cuba.

Aliria Vilera G. (2005). La labor educativa en la sociedad del siglo XXI: Revista de

Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505.

Enero-Diciembre. Nº 10 133-158.

Benitez, J. A. (2002) Bolivar y Martí en la integración de América Latina. Ed. Pablo de

la Torriente Brau, La Habana, Cuba.

Bolívar, S. (1991) Para nosotros la patria es América, Fundación Biblioteca Ayacucho,

Caracas, Venezuela.

Buxarrais, M. R. (1997). La formación del profesorado en educación en valores.

Propuesta y materiales. Bilbao, Desclée de Brouwer.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2000). Gaceta Oficial de la

República Bolivariana de Venezuela, 5453, 3 marzo, 2000.

Chávez, H. (2004), Discurso pronunciado durante la Megamarcha y concentración

popular Por la Soberanía de Venezuela 6 de Junio de 2004.

Fundación Misión Sucre (2004). Municipalización de la Educación Superior en

Venezuela. Documento 3, Caracas Venezuela.

Resolución No. 210/07. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la

educación superior. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba, julio del

Rumazo, A. (2008). Ideario de Simón Rodríguez. Ministerio de Poder Popular para la

Educación Superior, Consejo Presidencial Moral y Luces, Caracas Venezuela.

Vecino, F. (1998) Seminario para dirigentes de la Educación Superior, La Habana, Cuba.

Viceministerio de Políticas Académicas del Ministerio del Poder Popular para la

Educación Universitaria de Venezuela. (2005). Políticas y Lineamientos Curriculares

para los Programas Nacionales de Formación de la Misión Sucre. Caracas 2005.

Published

2013-07-13

How to Cite

Gascón Aguilera, O. J. ., Bauzá Vázquez, E., & Borrero Rivero, R. (2013). THE EDUCATIONAL WORK OF THE ADVISORY PROFESSOR OF THE MISSION SUCRE IN THE UNIVERSITY VILLAGE SAMUEL DARÍO MALDONADO FROM PEDERNALES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(5), 39–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/212

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>