This is an outdated version published on 2023-11-23. Read the most recent version.

Pedagogical model for the job training of students in the Pedagogy of Physical Activity and Sport career

Authors

  • Maribel Pérez Campaña profesora

Keywords:

work practice, job training, unstructured problems, integrative teaching task, supervisor

Abstract

In the investigation, ways are proposed for the solution of contextual problems of the labor training of the students of the Pedagogy of Physical Activity and Sport career. Based on limitations found in the planning, implementation and evacuation of work practices carried out by students in educational institutions. Considering as an objective the elaboration of a pedagogical strategy supported by a pedagogical model to contribute to the labor training of the students. Theoretical level methods are used: analytical synthetic, induction deduction and empirical: observation, survey and mathematical statistical techniques, among others that allowed me to study and process the data. Theoretical-methodological supports are systematized in the elaboration of the model and the pedagogical strategy. With the application of expert criteria, the relevance of the model and the pedagogical strategy in the labor training of the students was demonstrated, based on the systematization, appropriation and contextualization of the knowledge received in classes.

References

Addine, F.F. (2011) La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impacto. Compendio de los principales resultados investigativos. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. Facultad Ciencias de la Educación. Cuba. https://www.google.com/search?q=Universidad+de+Ciencias+Pedag%C3%B3gicas+%E2%80%9CEnrique+Jos%C3%A9+Varona%

Aguilera, G. A. (2009). La Educación de los Profesionales en formación de la carrera Licenciatura en Educación especialidad Mecánica. [Tesis de doctorado del Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero] Ciencias Pedagógicas www.edu.uho.cu

Arteaga, E. (2010). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza - aprendizaje de las ciencias exactas. Memorias del Congreso Iberoamericano de Educación: Metas 2021. Buenos Aires. Argentina. http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/COMPETE

Benítez, I. P., Rojas, A. B. R. T. & Estrada, N. R. D. (2022). La habilidad formular problemas de física en el Técnico Medio en Informática. Teoría y operacionalización. Revista Conrado, 18(88), 466-475.

Castillo P, Y., y Baute Álvarez, L. M. (2021). Sistema de tareas docentes integradoras: contribución a la formación ética profesional de los estudiantes contadores. Conrado, 17(80), 216-222.

González Gómez, L. A., Contreras Vidal, J. L., Hidalgo Leonard, Y., Valle Mijangos, S. O., López Villavicencio, V. L., Jiménez Barrera, M., Urquijo Hernández, Y., y Pedraza González, X. Tareas docentes integradoras para estudiantes del área de salud Integrative teaching tasks for health care students. South Florida Journal of Development, Miami, 2(2), 3576-3585.

Lage, M., Vidal Rojo, C., Conde Fernández, B. D. y Pérez García, L. M. (2018). Propuesta de procedimientos para elaborar tareas integradoras en asignaturas de la carrera Medicina. Gaceta Médica Espirituana, 20(3), 101-111.

Machín P, D, A., Ortiz, F. Y. y Zaldívar. C. G. V. (2022). La formación laboral del estudiante universitario desde la Disciplina Recreación Física (Original). Revista científia Olimpia, 19(1), 352-383.

Machín, P. D, A., Zaldívar. C. G. V. y Ortiz, F. Y. (2022). Concepción pedagógica para la formación laboral de los estudiantes en la Facultad de Cultura Física y Deporte de Holguín. Revista Didascalia, 13(1), 171- 189.

Machín P. D. A. (2022). La formación laboral de los estudiantes universitarios de cultura física desde la disciplina recreación física. [Tesis de doctorado Universidad de Holguín] Ciencias de la Cultura Física. https//repositorio.uho.edu.cu

Martínez. P, C. M. (2006). La educación ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las instituciones educativas. [Tesis de doctorado del Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero] Ciencias Pedagógicas www.edu.uho.cu

Millán. S., R. (2023) La superación profesional en cultura ambiental del profesor universitario de educación física. [Tesis de doctorado Universidad de Holguín] Ciencias de la Cultura Física. https//repositorio.uho.edu.cu

Ortiz, F. D. (2017). Perspectiva educativa de la Recreación Física en la formación de los estudiantes de la carrera de Turismo en la Universidad de Holguín. [Tesis de doctorado Universidad de Holguín] Ciencias de la Cultura Física. https//repositorio.uho.edu.cu

Pacheco, M. A. M., y Pupo, F. J. M. (2016): “Instructivo para la realización de prácticas pre-profesionales y pasantías en universidades del Ecuador”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (julio 2016). http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/07/pasantias.html

Pérez. C. M. (2020). Gestión de la animación sociocultural para la formación de los estudiantes de licenciatura en cultura física. [Tesis de doctorado Universidad de Holguín] Ciencias de la Cultura Física. https//repositorio.uho.edu.cu

Terranova, R. J. Y. (2017). El perfeccionamiento de la práctica preprofesional de la carrera de educación parvularia de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí ULEAM. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/3548

Tito, C. A., & Rojas, M, E. (2018). Estrategia para el desarrollo de la formación laboral en la carrera Educación Laboral-Informática. Revista Maestro y Sociedad, (3), 99-108

Urgellés, C. I. A., Escalona, P. N. E. y Ricardo, D. A. (2017). Experiencia acerca de la formación laboral investigativa de los profesionales en formación. Luz 16(4), 65-74.

Valle, A., Pla, R., Salmerón, E., y Machado, B. (2011). Resultados científicos de la investigación pedagógica en secundaria básica. Su estructuración. Editorial Educación Cubana. Ministerio de Educación.

Vilaseca Suárez, A. R., García Ribeaux, T. y Ledo Rollo, C. T. (2019). La identidad profesional: una necesidad para la formación laboral universitaria cubana. Universidad y Sociedad, 11(5), 479-486.

Published

2023-11-23

Versions

How to Cite

Pérez Campaña, M. (2023). Pedagogical model for the job training of students in the Pedagogy of Physical Activity and Sport career. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 373–395. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1883

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK