Extra-curricular activities to strengthen environmental knowledge in seventh grade students

Authors

  • Katia Zamora Guillen Dirección General de Educación. Municipio Jobabo Las Tunas
  • Isabel Alfonso Cruz Universidad de Las Tunas

Keywords:

environmental education, environment, sustainable development

Abstract

The current Basic Secondary School has as its purpose the integral formation of the student. The development of an adequate environmental education in this teaching enhances the achievement of the planned objectives. In this work, what is related to a proposal of extracurricular activities to strengthen environmental knowledge in seventh grade students is presented, which constitute a tool for the methodological treatment of the Natural Sciences program and encourage greater interest and commitment of students with regarding the protection of the environment taking into account sustainable development. The investigation is given by the answer that it offers to one of the most pressing problems in Cuba and in the world: to generate an awareness of respect and sustainability with the environment and that through the proposal of activities the knowledge, habits and skills. The practical significance is given in the proposed activities, the system of indicators and instruments used with a view to perfecting the successful link of environmental education in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Zamora Guillen , Dirección General de Educación. Municipio Jobabo Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Geografía. Máster en Ciencias, instructora.

Isabel Alfonso Cruz, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesora titular, , Cuba.

References

Blas, P. (1991). Respuesta educativa a la crisis ambiental. Editorial del Ministerio de Educación. Madrid. España. https://www.redined.educacion.es/xmlui/handle/11162/83816

Castro, F. (1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación de 10 658 egresados del destacamento pedagógico universitario "Manuel Ascunce Domenech", en el polígono de Ciudad Libertad, el 7 de julio de 1981, "Año del xx Aniversario de Girón". http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1981/esp/f070781e.html

Castro, F. (1992). Discurso pronunciado en la Cumbre de la Tierra. Granma 14 de junio de 1992. Cuba. https://www.citma.gob.cu/discurso-fidel-castro-medio-ambiente-y-desarrollo-1992/

Castro, F. (2002). Discurso pronunciado en la apertura del curso escolar 2002-2003. Granma 16 de septiembre del 2002. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fidel+apertura+del+curso+escolar+2002-2003.

Castro, F. (1995). Conferencia de la ONU sobre Medio Ambiente y Desarrollo. La Habana. Cuba. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=discurso+fidel+onu1995

CITMA. (1997). Ley 81 de Medio Ambiente. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición extraordinaria. Julio. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ley+81

Cuba. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2005). Estrategia Ambiental Nacional para la educación ambiental. La Habana. https://www.citma.gob.cu/estrategia-ambiental-nacional/

CITMA. (2023). Del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente. Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana 2023. http://bohemia.cu.

Coba, O. (2006). La Educación Ambiental desde las asignaturas de Física y Matemática en la educación Preuniversitaria. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en ciencias pedagógicas]. ISP. Las Tunas.

Rodríguez, R., Recio, P., Pérez, C. Bacardí, F., Fernández, M., Santos, E., Matos, C. Carbajal, C. y López, A. (2012). Ciencias Naturales 7mo grado. Editorial Pueblo y Educación. La Habana

Published

2025-04-25

How to Cite

Zamora Guillen , K. ., & Alfonso Cruz, I. (2025). Extra-curricular activities to strengthen environmental knowledge in seventh grade students. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 44–64. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1803

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK