Working with intangible heritage in History teaching-learning process

Authors

  • Magda Pérez Laguna Universidad de Las Tunas
  • Leandro César Mastrapa Igarza Universidad de Las Tunas

Keywords:

Cultural heritage; intangible heritage; Didactic activities

Abstract

The work is the result of the History to teach and learn II research project, whose central idea is to improve the history teaching-learning process in all educations, reflects on intangible heritage as a substantial element of cultural heritage, proposes activities that contribute to the development of certain values, beliefs, symbols and representations that convey a sense of identity and a feeling of continuity, which makes their knowledge, dissemination and preservation together with tangible heritage so important.

Author Biographies

Magda Pérez Laguna, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia, Máster en Educación, Profesora Auxiliar del Departamento de Marxismo Leninismo e Historia 

Leandro César Mastrapa Igarza, Universidad de Las Tunas

Estudiante del 5to año de la Carrera de Marxismo Leninismo e  Historia del Curso por Encuentro

References

Arjona, M. (1986). Patrimonio cultural e identidad. Publicaciones de la Oficina del Historiador. Ediciones Boloña.

Bermúdez, R. y Lorenzo, M. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. Pueblo y Educación.

Bermúdez, R. y Rodríguez, M. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. Pueblo y Educación.

Guillen Estévez, A. L., Ramírez Mesa, C. y Guillen Valdés, A. (2020). La tarea docente integradora en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Didasc@ lia: Didáctica y educación, 11(2), 106-116.

Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. Pueblo y Educación.

Mendoza Vargas, E. Y., Murillo Campuzano, G. D. P. y Morales Sornoza, A. (2019). La enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: Aportaciones desde Neurodidáctica. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 10(2), 23-36.

Muñoz Rodríguez, A., Loor Fernández, M. N., León Villacís, F. O. y Zambrano Mero, J. A. (2019). Los juegos didácticos para el desarrollo de la expresión oral en el aprendizaje del idioma inglés. Didasc@ lia: didáctica y educación, 10(1), 25-36.

Pérez, M., Infante Y. O. y Reyes J. I. (2021). Reflexiones teóricas sobre los contenidos patrimoniales en el proceso de enseñanza aprendizaje de la historia en la Educación Secundaria Básica. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(6), 251-262.

Rodrigo Ricardo, J. E., Ferreiro Bermúdez, A. y González Velázquez, M. L. (2019). La capacitación de directivos, una perspectiva para el logro de una gestión empresarial sostenible. Didasc@ lia: didáctica y educación, 10(1), 253-268.

Rojas, A. (2013). La evaluación en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Preuniversitaria. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Sánchez, M. (2019). La creatividad en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba. (Tesis doctoral). Universidad de Las Tunas.

UNESCO (2003). El texto de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n

Published

2024-10-28

How to Cite

Pérez Laguna, M., & Mastrapa Igarza, L. C. . (2024). Working with intangible heritage in History teaching-learning process . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 21–33. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1758

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.