Curriculum design based on professional competencies in the Bachelor's degree in Education at Universidad Estatal de Milagro, Ecuador
Keywords:
Education, curriculum design, professional competenciesAbstract
Research on curriculum design based on professional competencies in teacher education is a current and relevant topic in the educational field due to the changes and challenges faced by education today. Technological advances, social demands and changes in educational models require a more comprehensive teacher training focused on the development of professional competencies. Furthermore, research in this area makes it possible to identify the strengths and weaknesses of curriculum design based on professional competencies, as well as to propose strategies for its improvement and optimization, which translates into better training of future teachers and, therefore, a higher quality education. This article, an international inter-institutional collaboration, projects the doctoral research of the principal author, advised by the co-author. A curriculum design based on professional competencies is proposed for the Bachelor's Degree in Education at the State University of Milagro, Ecuador, in order to adapt to the changing demands and needs of students and the educational environment. It was possible to verify that research on this topic can contribute to improve curriculum design in teacher training at that institution.
References
Bautista, G. y Guerrero, M. (2017). Diseño curricular por competencias en la formación de docentes: propuesta metodológica para el nivel superior en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1158
Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.
Cayambe Guachilema, M. D., Filian Hurtado, F. H., Arguello Torres, L. V. y Rodríguez Castillo, N. E. (2018). Formación por competencias: reto actual de la universidad ecuatoriana. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(1), 141-150.
Cordero, A. (2021). Diseño curricular basado en competencias profesionales: una revisión crítica. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 15-27.
Cordero Leyva, I. A., González Téllez, M. y Gómez Cera, F. Y. (2021). Los valores organizacionales compartidos para el ejercicio de la dirección: consideraciones teóricas necesarias. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(1), 201-213.
Díaz Barriga, Á. (2020). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles educativos, 42(169), 160-179.
Espinoza Freire, E. E., Granda Ayabaca, D. M. y Ramírez López, J. A. (2020). Competencias profesionales de los docentes de educación básica. Machala. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(3), 132-148.
Freire Samaniego, J. D. y Corrales Suárez, N. A. (2018). Riesgos psicosociales y su influencia en el desempeño laboral de los docentes universitarios. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(4), 53-68.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.
Gamboa Graus, M. E., Castillo Rojas, Y., & Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la gestión de información como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(2), 71-95.
García Gallegos, K. H., Sarmiento Berrezueta, S. M. y Rodríguez Saif, M. J. (2020). Propuesta epistémica de la evaluación formativa contextualizada de los docentes de educación superior en ecuador. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 117-133.
García, M. (2018). Diseño curricular basado en competencias profesionales: una revisión de la literatura. Revista de Educación, 23(1), 5-14.
Garduño Durán, J. (2022). Enseñanza auténtica para desarrollar competencias profesionales en la Licenciatura en Educación Física. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).
Gómez, J. (2020). Diseño curricular basado en competencias profesionales: retos y oportunidades. Revista de Investigación en Educación, 38(2), 7-18.
Gómez, J., Torres, M. y Franco, M. (2021). Diseño curricular por competencias profesionales en la formación de docentes en Colombia. Revista Científica de Educación y Desarrollo Social, 12(1), 184-195. https://doi.org/10.18779/cieds.120114
González-Geraldo, J. L., González-Pérez, T. y González-Geraldo, M. C. (2018). El enfoque de competencias en la formación inicial docente: análisis de la situación actual en España. Revista Iberoamericana de Educación, 77(3), 291-310. https://doi.org/10.35362/rie7733617
González-Martín, A., & Vázquez-Cano, E. (2017). Diseño curricular por competencias en la formación de docentes universitarios: un estudio de caso en la Universidad de Sevilla. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 189-209.
Guzmán Góngora, C. Á. (2020). Trabajo comunitario: Eje esencial en la gestión cultural comunitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(1), 190-200.
Hernández Díaz, A., Moscoso Merchán, V. F. y Trotino Díaz, D. M. (2018). El método de análisis teórico de la actividad: una alternativa para el diseño curricular. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(1).
Kuang, L. (2022). Curriculum Design Based on Professional Competencies in Teacher Education. Journal of Education and Training Studies, 10(2), 222-230. https://doi.org/10.11114/jets.v10i2.6423
Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: Retos en la práctica educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 219-230.
Lin, Q., & Zhang, H. (2021). An Exploration of the Construction of Teacher Education Curriculum Based on Professional Competence. Journal of Social Sciences Education Research, 3(1), 81-86. doi: 10.30564/jsser.v3i1.3159
Llanga Vargas, E. F., Guacho Tixi, M. E., Andrarde Cuadrado, C. y Guacho Tixi, M. R. (2018). Formación por competencias desde el pensamiento complejo en estudiantes universitarios de Cultura Estética. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(3).
Paz Illescas, C. E., Acosta Gaibor, M. P., Bustamante Cruz, R. E. y Paz Sánchez, C. E. (2019). Neurociencia vs. neurodidáctica en la evolución académica en la educación superior. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(1), 207-228.
Ramos, L. (2019). Diseño curricular basado en competencias profesionales: perspectivas teóricas y prácticas. Revista de Pedagogía, 34(1), 7-14.
Reyes Blácido, I., Flores Flores, H., Callupe Chávez, R. M., Torres Porras, M. L. y Damián Guerra, E. (2022). Gestión de calidad y formación profesional. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).
Reynosa Yero, M., Quintero Mantecón, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 204-228.
Urquiza Mendoza, L. I., Duarte Mendoza, M. R., Holguín Diaz, F. M. y Navia Álava, J. G. (2018). Pertinencia del Rediseño de carreras de Comunicación. Estudio en la Universidad Técnica de Babahoyo, extensión Quevedo. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(Edición especial).
Valera Fernández, L., Téllez Lazo, L., & Bermúdez Laguna, F. (2018). Modelo pedagógico de la formación de competencias profesionales desde la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(1).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Walter Victoriano Loor Briones, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.