The professional-pedagogical method. A way for the labor formation of Professor of Technical and Professional Teaching

Authors

  • Orlando Martínez Cuba Universidad de Holguín
  • Yudira Taurema Méndez García Dirección Municipal de Educación del municipio Báguanos
  • Marlenis Dorrego Pupo Centro de Estudios para la Formación Laboral de la Universidad de Holguín

Keywords:

labor formation, professional-pedagogical method, labor qualities, student.

Abstract

The article that is presented offers answers to an existing problem in the pedagogical training of the students of the specialty of Professor of Technical and Professional Teaching, which reveals limitations in the ways and procedures that are used to develop their labor formation, reasons for which determines as an objective the development of a method that enables the development of labor qualities as the essence of this process. The method is called professional-pedagogical and has two procedures that make it possible to stimulate the development of labor qualities as an expression of the labor formation of these students, with a view to improving their ways of acting professionally in solving the professional pedagogical problems they face in the educational process. The application and integration of scientific methods such as: analysis-synthesis, inductive-deductive, survey, scientific observation and descriptive statistics, allows diagnosing the existence of the problem and verifying the potential offered for its solution by a new method for labor formation. The professional-pedagogical method is determined from the theoretical systematization that is carried out from which the main insufficiencies that the existing methods and procedures present in the specialized literature that are consulted are revealed. Its procedures and respective actions contribute to labor formation, by offering treatment to labor qualities as the essence of this process that favors their professional pedagogical performance in different training contexts. 

Author Biographies

Yudira Taurema Méndez García, Dirección Municipal de Educación del municipio Báguanos

Licenciada en Humanidades. Especialista de Postgrado en Gestión y Desarrollo de la Formación Laboral.

Marlenis Dorrego Pupo, Centro de Estudios para la Formación Laboral de la Universidad de Holguín

Licenciada en Educación, Especialidad Física y Electrónica. Especialista en Docencia en Psicopedagogía. Especialista de Postgrado en Gestión y Desarrollo de la Formación Laboral. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Alonso, L. A. (2007). La formación de competencias laborales en los estudiantes de bachiller técnico en Mecánica Industrial a través del período de prácticas pre-profesionales. (Tesis Doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica: La escuela en la vida. (3ra ed.). Pueblo y Educación.

Castañeda, A. (2007). Modelación de la formación de habilidades manuales para la tornería, en los estudiantes de las especialidades de la familia Mecánica de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis Doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero” Holguín.

Cerezal, J. et al. (2000). La formación laboral en los umbrales del Siglo XXI. Pueblo y Educación.

Cruz, M. A. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad Construcción Civil. (Tesis Doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

González, R. R. (2019). La formación laboral en alternancia del obrero calificado en Agropecuaria. (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Holguín.

La Rosa, R. I. y Zaragoza, N. I. (2011). Estrategia para la formación laboral en la Educación Técnica y Profesional para la familia de especialidades de Construcción. (Documento no publicado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2011). Apuntes y reflexiones para el trabajo pedagógico del maestro: aproximación a los fundamentos teóricos de la formación laboral. Parte III. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín. Manuscrito no publicado

Martínez, O. (2014). Algunas consideraciones sobre formación laboral [presentación de diapositivas]. CENFOLAB. Universidad de Holguín.

Martínez, O. (2011). La formación laboral del técnico medio en Construcción Civil a través del Proceso Pedagógico Profesional de la asignatura Fundamentos del Diseño Estructural. (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín.

Martínez, O., Leyva, P. A., Mendoza, L. L. (2022). El método evaluativo-laboral profesional. Una vía para evaluar el impacto de la formación laboral. Revista Roca. Volumen18(1), 324-343. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca

Mora Reyes, K. M., Santiesteban Almaguer, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(6), 271-295.

Pinheiro, M. G. (2011, enero). Instituto Politécnico da Universidade Federal do Río de Janeiro em Cabo Frío e seus pressupostos teóricos. En Memorias del Congreso Internacional de Pedagogía 2011. Palacio de Convenciones de La Habana. Cuba.

Romero, A. (2011, enero). Concepción teórico-metodológica para favorecer la formación laboral de los estudiantes de Ingeniería en la Universidad Nacional Experimental Politécnica del Estado Bolívar. En Memorias del Congreso Internacional de Pedagogía 2011. Palacio de Convenciones de La Habana. Cuba.

Sujomlinski, V. (1975). Pensamiento Pedagógico. Progreso.

Published

2023-04-27

How to Cite

Martínez Cuba, O., Méndez García, Y. T. ., & Dorrego Pupo, M. . (2023). The professional-pedagogical method. A way for the labor formation of Professor of Technical and Professional Teaching . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 196–211. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1693

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK