Neuroeducation. A look at its importance in the teaching-learning process
Keywords:
neuroeducation, teaching, learningAbstract
The relationship between neuroscience and education is becoming increasingly important in the academic and research field. It is a priority to understand the brain and its functioning to establish alternatives that have a favorable impact on educational praxis. The objective of this study is to analyze the importance of neuroeducation and some considerations that, from this perspective, must be taken into account to improve the teaching-learning process. A documentary - descriptive investigation is carried out, which is developed from the review of the bibliography on the subject. Theoretical methods of analysis and synthesis and induction-deduction are implemented. It is concluded, among other aspects, that: neuroeducation is relevant for the optimal performance of the teacher in the classroom context; from this perspective, it refers to the need for a positive emotional climate that favors learning, the importance of motivation for the optimal performance of the student who learns, collaborative work, multisensory learning and the possibilities offered by the teaching process - learning to, from the work of the teacher, stimulate the development of higher psychic functions, based on the knowledge of brain sectors that support them. It is also concluded that the continuous training of the teacher requires the inclusion of contents related to neuroeducation and its relationship with the integral development of the personality.
Keywords: Neuroeducation, teaching, learning.
References
Acta, Y. (2019). Modelo de formación neuroeducativa para docentes en la República Dominicana. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300014
Araya-Pizarro, S.C. y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1), http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312
Barrios, H. (2016). Neurociencias, educación y entorno sociocultural. Educación y Educadores, 19(3), 395-415.
Benavidez, V. y Flores, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Rev. Estud. de Psicología UCR, 14(1), 25-53. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/article/download/35935/36685/116350
Betegón, E., Rodríguez-Medina, J., y Irurtia M. J. (2019). Neuroeducación y Autocontrol: cómo vincular lo que aprendemos con lo que hacemos. Un estudio de caso múltiple en un grupo de Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.3), 307-326.
Botero, A. (2014). Neuroeducación ante los retos de la educación para el desarrollo humano. Colección Académica de Ciencias Sociales, 1(2), 55-68. https://www.researchgate.net/profile/Botero-Alejandro/publication/322724727_Neuroeducacion_ante_los_retos_de_la_educacion_para_el_desarrollo_humano/links/5a6b660ca6fdcc2aedee7cb4/Neuroeducacion-ante-los-retos-de-la-educacion-para-el-desarrollo-humano.pdf?origin=publication_detail
Calatayud, M. A. (2018). Hacia una cultura neurodidáctica de la evaluación. La percepción del alumnado universitario. Revista Ibero-americana de Educação, 78(1), 67-85. https://rieoei.org/RIE/article/download/3212/3997/
Campoverde, W.G., Álvarez, B.C. y Otero, L.L. (2021). Neuroeducación, una disciplina inaplazable en la superación docente universitaria. Opuntia Brava, 13(2), 378-390.
Castro, Y. y García, X. (2022). Neuroeducación: Experiencia de superación profesional en la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 18(86), 138-144.
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e031. doi: 10.24215/23468866e031
Da Costa, C.S. (2021). Neuroeducação: um diálogo entre a neurociências e a sala de aula. [Tesis doctoral], Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
De la Barrera, M.L., y Donolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria, 10(4), 1-18.
De Souza Martins, M., Posada, S. y Lucio, P.A., (2019). Neuroeducación: una propuesta pedagógica para la educación infantil. Análisis, 51(94), 159-179. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2019.0094.08
Falconi, A. A., Alajo A. L., Cueva, M. C., Mendoza, R. M., Ramírez, S. F. y Palma, E. N. (2017). Las neurociencias. Una visión de su aplicación en la educación. Revista Órbita Pedagógica, 4(1).
Figueroa, C. y Farnum, F. (2020). La neuroeducación como aporte a las dificultades del aprendizaje en la población infantil. Una mirada desde la psicopedagogía en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 17-26.
Figueroa, S. K. S. (2021). La neuroeducación como estrategia y su impacto en el aprendizaje. 4to Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. Hermosillo, Sonora
Jiménez, I. H., López, M. M., y Herrera, D. (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Conrado, 15(67), 241-249. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Lázaro, Ch. y Mateos, S. (2018). Neurodidáctica en el aula: transformando la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 7-8. https://doi.org/10.35362/rie7813296
Maia, H., Barros, G., Alves, A., Thompson, R., Carvalho, R., & Borsato, W. (2011). Neuroeducação a Relação entre Saúde e Educação. Río de Janeiro: Wak.
Martínez, E., Solano, C.T., Arias, J. y Barrera, R. (2021). El papel de la amígdala y su relación con las emociones. Educación y Salud. Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 10(19), 88-90.
Mendoza, E.Y., Murillo, G. y Maldonado, J. (2019). Las Neurociencias y la marca personal del docente en el contexto educativo actual. Revista Órbita Pedagógica, 6(4), 157- 166.
Mendoza, M.V. (2015). ¿Cómo aprendemos desde la neurociencia? La Neuropedagogía y el impacto en el aula de clase. Educación. Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, (21), 20-24.
Montoya, D.M. y González, L. (2009). Bases neuropsicológicas del desarrollo cognoscitivo entre el nacimiento y los doce años. MedUNAB, 12(3), 157-174.
Mora, A. M. (2020). Importancia de la neuroeducación en el aprendizaje autónomo y en la educación virtual en Colombia. Monografía. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Escuela de Ciencias de la Educación – ECEDU. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/34652/amorasu.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Moreno, L. K. (2022). La Neuroeducación en los procesos de enseñanza y aprendizaje en primaria. Revista Formación Estratégica, 1-15.
Pardos, A. y González, M. (2018). Intervención sobre las Funciones Ejecutivas (FE) desde el contexto educativo. Revista Iberoamericana de Educación,78(1), 27-42
Pherez, G., Vargas, S. y Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166.
Rosell, R., Juppet, M. F., Ramos, Y., Ramírez, R. I. y Barrientos, N. (2020). Neurociencia aplicada como nueva herramienta para la educación. Opción,36,(92), 792-818.
Rotger, M. (2018). Neurociencias y neuroaprendizajes. Las emociones y el aprendizaje. Nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Brujas.
Saavedra, M. de los A. (2001). Aprendizaje basado en el cerebro. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, X(1). https://www.redalyc.org/pdf/264/26410111.pdf
Salas, R. (2003). ¿La Educación necesita realmente de la Neurociencia? Estudios Pedagógicos, (29), 155-171. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173514130011.pdf
Simon de Astudillo, M., Rodríguez, M. y Davila, G. (2021). “Aprender a aprender” y “aprender a hacer” a través de la neurodidáctica. Revista Educare, 25(1).
Solis, J. J. (2018). Programa neuroeducativo “HERVAT” para mejorar el nivel de atención en los estudiantes del primer grado de primaria de la Institución Educativa “Diego Thomson” Chimbote [Tesis de pregrado]
Verdugo, Ch. D. y Campoverde, A. C. (2021). La neurociencia educativa: Una propuesta ante la necesidad de una educación de calidad en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(1), 239-260. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1638
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Lida Cabanes Flores, Georgina Amayuela Mora, Nayvi María Martín Bonet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.