Inversion, theory and methodological recommendations for its treatment

Authors

  • Diógenes Feliciano González Hernández Universidad de Holguín
  • Miguel Eduardo González Díaz Universidad de Holguín
  • Nolbert González Hernández Universidad de Holguín

Keywords:

mathematical inversion, posing and problem solving, methodological recommendations

Abstract

In the investigation, the investment theory is exposed in a logical and deductive way. For this, the main definitions and theorems that characterize the transformation are exposed, including theorems that constitute complementary resources of value for the solution of plane geometry problems in the calculation modalities. In addition, demonstrations and auxiliary constructions are included, as well as methodological recommendations for the treatment of this content to achieve greater development and flexibility in thinking within the Mathematics teaching-learning process. These methodological recommendations are aimed at ensuring that students build most of the knowledge, which will be used later in the posing and solving of problems.

Author Biographies

Diógenes Feliciano González Hernández, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Matemática, Máster en Didáctica de la Matemática, profesor auxiliar

Miguel Eduardo González Díaz, Universidad de Holguín

Licenciado en Matemática, instructor

Nolbert González Hernández, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Matemática-Física, Máster en Educación Matemática Universitaria, instructor

References

Aldazabal Melgar, Omar Franco, Vértiz Osores, Ricardo Iván, Zorrilla Tarazona, Eduardo, Aldazábal Melgar, Liliana Hilda, & Guevara Duarez, Manuel Felipe. (2021). Software GeoGebra en la mejora de capacidades resolutivas de problemas de figuras geométricas bidimensionales en universitarios. Propósitos y Representaciones, 9(1). https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1040

Badillo-Torres, V., & Rodríguez-Abitia, G. (2021). Plataforma Virtual para el aprendizaje de la Geometría Analítica. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 2(1), pp. 123–138. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i1.94

Carmenates Barrios, Osmany Alfredo, & Tarrío Mesa, Kirya. (2019). El pensamiento lógico, psicológico y social: su contribución a la resolución de problemas geométricos. Conrado, 15(69), pp. 362-369. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400362&lng=es&tlng=es.

Figueroa, L. G. (2017). Una transformación inspirada en la inversión respecto a la elipse. http://hdl.handle.net/20.500.12209/9761.

González, Fernando (2020). La matemática y el arte en el proceso de enseñanza aprendizaje de la geometría. En Balda, Paola; Parra, Mónica Marcela; Sostenes, Horacio (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, pp. 368-379. México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Lugo de Acosta, C. A. (2021). Efectos de la aplicación del software GeoGebra para la enseñanza – aprendizaje semi-presencial de la Geometría Analítica en el nivel universitario. INNOVA UNTREF, 1(3). http://revistas.untref.edu.ar/index.php/innova/article/view/979

Molina, A. B., Arenas Díaz, J. E., & Pineda Ballesteros, E. (2019). El aprendizaje de la geometría con Geogebra, un enfoque de aprendizaje por problemas. Revista Docencia Universitaria, 20(2), pp. 55–67. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/10522

Oliver, M.; Valdez, G.; Vecino, S.; Astiz, M. (2018). Complementando la formación geométrica de los futuros profesores. En Lestón, Patricia (Ed.), Actas de la XII Conferencia argentina de educación matemática, pp. 1-8. http://funes.uniandes.edu.co/19553/

Roanes Lozano, Eugenio (1993). Automatización e implementación de algunos problemas algebráicos y geométricos. Tesis (Doctoral), Facultad de Informática (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.10113.

Rojas, R. (2020). Introducción del GeoGebra en el proceso de enseñanza–aprendizaje de Geometría a docentes en formación. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(1). http://52.225.194.101/index.php/recie/article/view/174

Urrego Gómez, Y. (2021). Propuesta metodológica para la enseñanza-aprendizaje de la geometría mediada por los conceptos de área y volumen a partir del estudio de los polígonos regulares en el gado sexto de la I. E. Dinamarca. Universidad Nacional de Colombia.

Published

2023-11-23

How to Cite

González Hernández, D. F. ., González Díaz, M. E. ., & González Hernández, N. (2023). Inversion, theory and methodological recommendations for its treatment. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 59–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1610

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK