Inversion, theory and methodological recommendations for its treatment
Keywords:
mathematical inversion, posing and problem solving, methodological recommendationsAbstract
In the investigation, the investment theory is exposed in a logical and deductive way. For this, the main definitions and theorems that characterize the transformation are exposed, including theorems that constitute complementary resources of value for the solution of plane geometry problems in the calculation modalities. In addition, demonstrations and auxiliary constructions are included, as well as methodological recommendations for the treatment of this content to achieve greater development and flexibility in thinking within the Mathematics teaching-learning process. These methodological recommendations are aimed at ensuring that students build most of the knowledge, which will be used later in the posing and solving of problems.
References
Aldazabal Melgar, Omar Franco, Vértiz Osores, Ricardo Iván, Zorrilla Tarazona, Eduardo, Aldazábal Melgar, Liliana Hilda, & Guevara Duarez, Manuel Felipe. (2021). Software GeoGebra en la mejora de capacidades resolutivas de problemas de figuras geométricas bidimensionales en universitarios. Propósitos y Representaciones, 9(1). https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1040
Badillo-Torres, V., & Rodríguez-Abitia, G. (2021). Plataforma Virtual para el aprendizaje de la Geometría Analítica. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 2(1), pp. 123–138. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i1.94
Carmenates Barrios, Osmany Alfredo, & Tarrío Mesa, Kirya. (2019). El pensamiento lógico, psicológico y social: su contribución a la resolución de problemas geométricos. Conrado, 15(69), pp. 362-369. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400362&lng=es&tlng=es.
Figueroa, L. G. (2017). Una transformación inspirada en la inversión respecto a la elipse. http://hdl.handle.net/20.500.12209/9761.
González, Fernando (2020). La matemática y el arte en el proceso de enseñanza aprendizaje de la geometría. En Balda, Paola; Parra, Mónica Marcela; Sostenes, Horacio (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, pp. 368-379. México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.
Lugo de Acosta, C. A. (2021). Efectos de la aplicación del software GeoGebra para la enseñanza – aprendizaje semi-presencial de la Geometría Analítica en el nivel universitario. INNOVA UNTREF, 1(3). http://revistas.untref.edu.ar/index.php/innova/article/view/979
Molina, A. B., Arenas Díaz, J. E., & Pineda Ballesteros, E. (2019). El aprendizaje de la geometría con Geogebra, un enfoque de aprendizaje por problemas. Revista Docencia Universitaria, 20(2), pp. 55–67. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/10522
Oliver, M.; Valdez, G.; Vecino, S.; Astiz, M. (2018). Complementando la formación geométrica de los futuros profesores. En Lestón, Patricia (Ed.), Actas de la XII Conferencia argentina de educación matemática, pp. 1-8. http://funes.uniandes.edu.co/19553/
Roanes Lozano, Eugenio (1993). Automatización e implementación de algunos problemas algebráicos y geométricos. Tesis (Doctoral), Facultad de Informática (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.10113.
Rojas, R. (2020). Introducción del GeoGebra en el proceso de enseñanza–aprendizaje de Geometría a docentes en formación. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(1). http://52.225.194.101/index.php/recie/article/view/174
Urrego Gómez, Y. (2021). Propuesta metodológica para la enseñanza-aprendizaje de la geometría mediada por los conceptos de área y volumen a partir del estudio de los polígonos regulares en el gado sexto de la I. E. Dinamarca. Universidad Nacional de Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Diógenes Feliciano González Hernández, Miguel Eduardo González Díaz, Nolbert González Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.