This is an outdated version published on 2023-01-27. Read the most recent version.

Procedures to link the teaching-learning process of natural sciences with the locality

Authors

  • Micaela Castillo Estenoz Universidad de Ciego de Ávila
  • Jose Raul Cardenas Martinez Universidad de Ciego de Ávila
  • Andrés Israel Yera Quintana Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

teaching, learning, location, natural sciences and procedures

Abstract

There is a diversity of potentialities in the locality that can be used for the study of the contents of Natural Sciences based on a more effective learning, based on the theory-practice relationship, this constitutes a necessity in the pedagogical practice. The article that is presented has as objective the proposal of methodological procedures for the establishment of the link of the teaching-learning process of Natural Sciences with the locality, obtained as part of the tasks of a research project of the University of Ciego de Ávila through from the deepening in the didactics of these sciences and other related ones. The methods used were inductive-deductive, analytical-synthetic, interview and document analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Micaela Castillo Estenoz, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Educación, Especialidad Biología, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del departamento de Ciencias Naturales.

Jose Raul Cardenas Martinez, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, Especialidad Biología, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular e investigador del departamento de Ciencias Naturales.

Andrés Israel Yera Quintana, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, Especialidad Química, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular e investigador titular del proyecto de Ciencias Naturales.

References

Acebo, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local y su vinculación con la historia patria. Pueblo y Educación.

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Banasco, J., Pérez, C., Pérez, M., Hernández, J., Caballero, C., Cuétara, R., … Enrique, A. (2013). Ciencias Naturales: una didáctica para su enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Borrero, R.Y., López, J. y Gamboa, M.E. (2020). El tratamiento a la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje en la evolución histórica de la Didáctica de la Química. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(4), 27-39.

Carrillo, H. (2021). La integración de contenido en la práctica de campo de la carrera licenciatura en educación. Geografía. [Tesis Doctoral], Ciego de Ávila.

Cruz, M., Rodríguez, G., Castillo, M., Cárdenas, J. R., Yera, A. I., Pérez, I., …Rodríguez, L. (2020). El perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. [Informe final de proyecto de investigación (Inédito)], Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Cárdenas, J. R., Castillo, M. y Rodríguez, G. (2021). La educación ambiental, vía para el vínculo del proceso de enseñanza-aprendizaje con la localidad. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 49-61.

Cuétara, R. (2004). Hacia una didáctica de la Geografía Local. Editorial Pueblo y Educación.

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2020). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).

Ministerio de Educación. (2016). Plan de estudio del nivel educativo Secundaria Básica. Pueblo y Educación.

Salcedo, I. y Hernández, J. L. (2002). Didáctica de la Biología. Pueblo y Educación.

Machado, Y. (2018). La actividad práctico experimental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía en décimo grado. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciego de Ávila].

Morales, G. (2019). La utilización de elementos históricos de la localidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de cuarto grado en la escuela primaria. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciego de Ávila].

Martínez, J. A., Salabarría, M. C. y González, S. (2018). Concepción para el estudio geográfico de la localidad en escolares con discapacidad intelectual. Revista Mendive, 16(3), 381-395.

Labrada, Y. (2016). Concepción didáctica para el tratamiento de la Geografía local en la formación permanente de los profesores de Geografía. [Tesis Doctoral, Santiago de Cuba].

Silvestre, M y Zilberstein, J. (2004). Una didáctica para una enseñanza y un aprendizaje desarrollador. http://www.rmm.cl/usuarios/rroja/doc/ 200404082250210.Doc05.doc

Yera, A. I., Rodríguez, L. y Pérez, I. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de la Química en vínculo con la localidad. Educación y Sociedad, 18(3).

Yera, A. I., Espinosa, E. y Martínez, G. (2021). Guías orientadoras para el estudio de la Química Orgánica desde su vínculo con la vida. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 129–148.

Published

2023-01-27

Versions

How to Cite

Castillo Estenoz, . M. ., Cardenas Martinez, J. R., & Yera Quintana, A. I. . (2023). Procedures to link the teaching-learning process of natural sciences with the locality. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 170–188. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1520

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK