This is an outdated version published on 2023-01-27. Read the most recent version.

Procedures to link the teaching-learning process of natural sciences with the locality

Authors

  • Micaela Castillo Estenoz Universidad de Ciego de Ávila
  • Jose Raul Cardenas Martinez Universidad de Ciego de Ávila
  • Andrés Israel Yera Quintana Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

teaching, learning, location, natural sciences and procedures

Abstract

There is a diversity of potentialities in the locality that can be used for the study of the contents of Natural Sciences based on a more effective learning, based on the theory-practice relationship, this constitutes a necessity in the pedagogical practice. The article that is presented has as objective the proposal of methodological procedures for the establishment of the link of the teaching-learning process of Natural Sciences with the locality, obtained as part of the tasks of a research project of the University of Ciego de Ávila through from the deepening in the didactics of these sciences and other related ones. The methods used were inductive-deductive, analytical-synthetic, interview and document analysis.

Author Biographies

Micaela Castillo Estenoz, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Educación, Especialidad Biología, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del departamento de Ciencias Naturales.

Jose Raul Cardenas Martinez, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, Especialidad Biología, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular e investigador del departamento de Ciencias Naturales.

Andrés Israel Yera Quintana, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, Especialidad Química, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular e investigador titular del proyecto de Ciencias Naturales.

References

Acebo, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local y su vinculación con la historia patria. Pueblo y Educación.

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Banasco, J., Pérez, C., Pérez, M., Hernández, J., Caballero, C., Cuétara, R., … Enrique, A. (2013). Ciencias Naturales: una didáctica para su enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Borrero, R.Y., López, J. y Gamboa, M.E. (2020). El tratamiento a la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje en la evolución histórica de la Didáctica de la Química. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(4), 27-39.

Carrillo, H. (2021). La integración de contenido en la práctica de campo de la carrera licenciatura en educación. Geografía. [Tesis Doctoral], Ciego de Ávila.

Cruz, M., Rodríguez, G., Castillo, M., Cárdenas, J. R., Yera, A. I., Pérez, I., …Rodríguez, L. (2020). El perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. [Informe final de proyecto de investigación (Inédito)], Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Cárdenas, J. R., Castillo, M. y Rodríguez, G. (2021). La educación ambiental, vía para el vínculo del proceso de enseñanza-aprendizaje con la localidad. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 49-61.

Cuétara, R. (2004). Hacia una didáctica de la Geografía Local. Editorial Pueblo y Educación.

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2020). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).

Ministerio de Educación. (2016). Plan de estudio del nivel educativo Secundaria Básica. Pueblo y Educación.

Salcedo, I. y Hernández, J. L. (2002). Didáctica de la Biología. Pueblo y Educación.

Machado, Y. (2018). La actividad práctico experimental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía en décimo grado. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciego de Ávila].

Morales, G. (2019). La utilización de elementos históricos de la localidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de cuarto grado en la escuela primaria. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciego de Ávila].

Martínez, J. A., Salabarría, M. C. y González, S. (2018). Concepción para el estudio geográfico de la localidad en escolares con discapacidad intelectual. Revista Mendive, 16(3), 381-395.

Labrada, Y. (2016). Concepción didáctica para el tratamiento de la Geografía local en la formación permanente de los profesores de Geografía. [Tesis Doctoral, Santiago de Cuba].

Silvestre, M y Zilberstein, J. (2004). Una didáctica para una enseñanza y un aprendizaje desarrollador. http://www.rmm.cl/usuarios/rroja/doc/ 200404082250210.Doc05.doc

Yera, A. I., Rodríguez, L. y Pérez, I. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de la Química en vínculo con la localidad. Educación y Sociedad, 18(3).

Yera, A. I., Espinosa, E. y Martínez, G. (2021). Guías orientadoras para el estudio de la Química Orgánica desde su vínculo con la vida. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 129–148.

Published

2023-01-27

Versions

How to Cite

Castillo Estenoz, . M. ., Cardenas Martinez, J. R., & Yera Quintana, A. I. . (2023). Procedures to link the teaching-learning process of natural sciences with the locality. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 170–188. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1520

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK