Intertextual and intratextual relations from Nicolás Guillén’s work

Authors

  • Mayté González Cruz Universidad de Las Tunas
  • Yurixander Almaguer Hidalgo Universidad de Las Tunas

Keywords:

intertextual, intratextual, teaching-learning process.

Abstract

Summary The present investigation is important and necessary to contribute to the development of reading skills and literary analysis in the formation of the student of the Spanish-Literature career in Cuban Higher Education. With the application of empirical research methods, including participatory observation, open interview and survey, it was found that there are insufficiencies in literary analysis, which are revealed in the training of students for the development of skills in the subject Literary Analysis that is taught in the 4th year of the Education Degree in the Spanish-Literature Specialty. The objective of this work is the elaboration of several study guides for creative work with the work of the National Poet Nicolás Guillén, his contribution to intertextual and intratextual relations and his concretion in professional practice. The novelty of the work is given in the interdisciplinary, systemic, planned, flexible and creative nature of the study guides, in a close theory-practice interrelation, as well as their application in professional practice.

Author Biographies

Mayté González Cruz, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación en la Especialidad Español-Literatura. Profesora del departamento de Español-Literatura. Especialista en docencia universitaria. 

Yurixander Almaguer Hidalgo, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación en la Especialidad de Profesor General Integral de Secundaria Básica. Profesor del Departamento de Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación.

References

García Cuenca, J. (2005). La comparación en el análisis literario. Pueblo y Educación.

González Cruz, M. (2017). Actividades para favorecer la cultura literaria en la formación del nivel medio de español literatura. Revista Pedagogía Universitaria, 12(3).

Hernández Sánchez, J. E., Díaz Martínez, J. A. y García Cuenca. J. (2011). Introducción a los estudios literarios. Pueblo y Educación.

Montaño Calcine, J. R. (2007). Temas de Actualización Literarias. Pueblo y Educación.

Montaño Calcines, J. R. (2006). La literatura desde, en y para la escuela. Pueblo y Educación.

Pogolotti, G. (2016). Sabiduría popular. En Periódico Granma, lunes 19 de septiembre de 2016.

Roméu Escobar, A. (2013). Didáctica de la Lengua española y la literatura. Tomo II. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (Comp.). (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.

Sales Garriga, L. (2015). El análisis literario y sus métodos desde un enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Opuntia Brava, 21(2).

Smith Batson, M. C. (2020). El rol del profesor y sus implicaciones en la orientación profesional pedagógica del profesional de la educación en Lenguas Extranjeras. Mundo FESC, 10(S1), 173-180.

Szabolcsi, M. (1986). Los métodos modernos de análisis de la obra. En: Textos y contextos. Tomo I. Arte y Literatura.

Published

2022-12-16

How to Cite

González Cruz, M., & Almaguer Hidalgo, Y. . (2022). Intertextual and intratextual relations from Nicolás Guillén’s work . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 143–158. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1519

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK