Praxiological characterization of the teaching-learning process of the subject databases in the Informatics Engineering career

Authors

  • Lisbet Milagros Guerra Cantero Universidad de Granma
  • Grettel Susel Incencio Piñeiro Universidad de Granma
  • José Luis Lissabet Rivero Universidad de Granma

Keywords:

historical evolution, actual state, teaching-learning process, data modeling, database design.

Abstract

The article presents the results obtained by the authors of the scientific task of the I&D Project "The teaching-learning process in virtual environments in teacher training.", which responds to the solution of the research problem: insufficiencies in students for the appropriation of database design, which limit its application to the solution of professional problems related to databases. Its objective is to carry out the praxiological characterization of the teaching-learning process of the subject Databases, with the intention of revealing the existing insufficiencies and limitations in the aforementioned process that prevent, by students, the appropriation and application of knowledge, to the solution of professional problems. Its central axis of analysis is the application of the historical-logical method and pedagogical research instruments to reveal the historical evolution and verify the current state of the teaching-learning process in the subject Databases of the Informatics Engineering career. Among the theoretical and empirical methods used are: analysis-synthesis, induction-deduction; and as data collection techniques: study of documents, observation of classes; pedagogical tests; the interview to verify in the teachers the knowledge of a didactic-methodological character; the survey applied to the students to obtain information on the main difficulties and insufficiencies in the execution of the process, that influences student learning. The data obtained show the existing insufficiencies in the execution of the process and indicates the way forward to mitigate the limitations and raise the quality of the training of the future graduate of the career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisbet Milagros Guerra Cantero, Universidad de Granma

Ingeniera en Ciencias Informáticas, Profesor Asistente.  Profesora de la carrera de Ingeniería Informática.

Grettel Susel Incencio Piñeiro , Universidad de Granma

Ingeniera en Ciencias Informáticas, Profesor Asistente. Profesora de la carrera de Ingeniería Informática.

 

José Luis Lissabet Rivero , Universidad de Granma

Licenciado en Educación, especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Master en Investigación Educativa y Profesor Titular e Investigador del Centro de Estudios de Educación de Granma.

References

Elmasri, R. y Navathe, S. (2007). Fundamentos de Sistemas de Bases de Datos. (5ta edición) Madrid, España: PEARSON EDUCACIÓN S.A.

Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2020a). Capítulo 2. Formación de Ingenieros en Ciencias Técnicas. 2.12. Resultados del estudio histórico realizado al proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Bases de datos. En S. Martínez Maillo. (ed.), [Segundo Simposio Regional de las Ciencias Técnicas Colectivo de autores]. (pp. 185-192). Bayamo, Cuba: Editorial Ediciones UDG.

Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2020b). Diagnóstico del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Bases de datos de la carrera Ingeniería Informática de la Universidad de Granma. [Tercer Taller Nacional Online de Educación y Desarrollo Humano]. Universidad de Granma.

Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2022). La metodología para el tratamiento del contenido diseño de bases en la Ingeniería Informática. Revista Didasc@lia: didáctica y educación. 13(1), 248-274.

Martín, E. (2003). Informe Nacional sobre Educación Superior en Cuba. CEPES/UH. Proyecto IESALC/UNESCO. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372648.

Mato, R. (2006). Sistema de Bases de datos. La Habana: Editorial Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2002). Plan de estudio C perfeccionado. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2007). Plan de estudio D. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2017). Plan de estudio E. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2019a). Programa de disciplina Ingeniería y Gestión de Software. Carrera de Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Manzanillo, Cuba.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2019b). Programa de asignatura Bases de datos. Carrera de Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Manzanillo, Cuba.

Silberschatz, A., Korth, H. y Sudarshan, S. (2020) Database Systems Concepts. (7th Edition). New York, United States: McGraw-Hill Education.

Published

2025-01-22

How to Cite

Guerra Cantero, L. M., Incencio Piñeiro , G. S., & Lissabet Rivero , J. L. . (2025). Praxiological characterization of the teaching-learning process of the subject databases in the Informatics Engineering career. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 1–20. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1498

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK