Praxiological characterization of the teaching-learning process of the subject databases in the Informatics Engineering career
Keywords:
historical evolution, actual state, teaching-learning process, data modeling, database design.Abstract
The article presents the results obtained by the authors of the scientific task of the I&D Project "The teaching-learning process in virtual environments in teacher training.", which responds to the solution of the research problem: insufficiencies in students for the appropriation of database design, which limit its application to the solution of professional problems related to databases. Its objective is to carry out the praxiological characterization of the teaching-learning process of the subject Databases, with the intention of revealing the existing insufficiencies and limitations in the aforementioned process that prevent, by students, the appropriation and application of knowledge, to the solution of professional problems. Its central axis of analysis is the application of the historical-logical method and pedagogical research instruments to reveal the historical evolution and verify the current state of the teaching-learning process in the subject Databases of the Informatics Engineering career. Among the theoretical and empirical methods used are: analysis-synthesis, induction-deduction; and as data collection techniques: study of documents, observation of classes; pedagogical tests; the interview to verify in the teachers the knowledge of a didactic-methodological character; the survey applied to the students to obtain information on the main difficulties and insufficiencies in the execution of the process, that influences student learning. The data obtained show the existing insufficiencies in the execution of the process and indicates the way forward to mitigate the limitations and raise the quality of the training of the future graduate of the career.
Downloads
References
Elmasri, R. y Navathe, S. (2007). Fundamentos de Sistemas de Bases de Datos. (5ta edición) Madrid, España: PEARSON EDUCACIÓN S.A.
Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2020a). Capítulo 2. Formación de Ingenieros en Ciencias Técnicas. 2.12. Resultados del estudio histórico realizado al proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Bases de datos. En S. Martínez Maillo. (ed.), [Segundo Simposio Regional de las Ciencias Técnicas Colectivo de autores]. (pp. 185-192). Bayamo, Cuba: Editorial Ediciones UDG.
Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2020b). Diagnóstico del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Bases de datos de la carrera Ingeniería Informática de la Universidad de Granma. [Tercer Taller Nacional Online de Educación y Desarrollo Humano]. Universidad de Granma.
Guerra, L. Incencio, G. y Lissabet, J. (2022). La metodología para el tratamiento del contenido diseño de bases en la Ingeniería Informática. Revista Didasc@lia: didáctica y educación. 13(1), 248-274.
Martín, E. (2003). Informe Nacional sobre Educación Superior en Cuba. CEPES/UH. Proyecto IESALC/UNESCO. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372648.
Mato, R. (2006). Sistema de Bases de datos. La Habana: Editorial Félix Varela.
Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2002). Plan de estudio C perfeccionado. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2007). Plan de estudio D. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2017). Plan de estudio E. Carrera de Ingeniería Informática. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2019a). Programa de disciplina Ingeniería y Gestión de Software. Carrera de Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Manzanillo, Cuba.
Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2019b). Programa de asignatura Bases de datos. Carrera de Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Manzanillo, Cuba.
Silberschatz, A., Korth, H. y Sudarshan, S. (2020) Database Systems Concepts. (7th Edition). New York, United States: McGraw-Hill Education.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Lisbet Milagros Guerra Cantero, Grettel Susel Incencio Piñeiro , José Luis Lissabet Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.