Speaking of Geography: Analysis of the knowledge achieved in the fourth grade

Authors

  • Roberto Lorenzo Benítez Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo
  • Jonathan Córdoba Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo
  • Patricia Moreno Rivera Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo.

Keywords:

social studies, learning, geography, didactic

Abstract

It is important to know how to locate oneself in geographical space, to understand what is represented on a map and to distinguish the location of different places in the world. The general objective of this research is to describe the level of knowledge reached on Geography by fourth grade of Primary School students considering what the Social Studies subject proposes, in the Rubén Darío Educational Unit, period 2021-2022. From a quantitative approach, the survey technique was used in this research. The population is made up of 80 students and the sample was conceived in such a way that it is identical to the population. Descriptive statistics were used to analyze the generated data. An instrument was designed that was validated by expert criteria and applied to collect the necessary data on the level of knowledge achieved in Geography. 41.6% of the students (33 people) are in the low level. This is the biggest concern, obviously a change in classes is necessary for quality learning.

Author Biographies

Roberto Lorenzo Benítez, Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo

Magister en Ciencias de la Educación. Especialista en tecnologías educativas, fotógrafo y diseñador de comunicación visual. Profesor en Pontificia 

Jonathan Córdoba, Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo

Estudiante de la carrera de Ciencias de la Educación Pontificia

Patricia Moreno Rivera, Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo.

Estudiante de la carrera de Ciencias de la Educación Pontificia

References

Abreu, O., Gallegos, M., Jácome, J. y Martínez, R. (2017). Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de educativa en la Universidad Técnica del norte de Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009

Barrera, M., Barragán G. y Ortega, G. (2017). La realidad educativa ecuatoriana desde una pers-pectiva docente. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 9-20. https://doi.org/10.35362/rie7522629

Casas, M. (2018). ¿Por qué enseñar Ciencias Sociales en Educación Infantil? [Mensaje en un blog] https://casiellomariangeles.wordpress.com/2012/09/24/por-que-ensenarciencias-sociales-en-educacion-infantil-2/ (02/04/2021).

Castillo, G., Faúndez, L. y Rivas, D. (2010). Educación Geográfica. Introducción al análisis. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1955/3/Rivas_Urra_Darwin.pdf

Gómez, C. y Pérez, A. (2021). La enseñanza de historia en las aulas: un tema para reflexionar. Debates por la Historia. 9(1), 129-154. https://www.redalyc.org/journal/6557/655768524006/html/

Hernández, F., García, M. y Maquillón, J. (2012). Planificación y Desarrollo de la Investi-gación. Formulación de Objetivos. Ponencia. Coloquio de Investigación en Ciencias de la Educación. Instituto de Ciencias de la Educación (ICE). Universidad Nacional Autónoma de Morelos (UAEM). Cuernavaca, México.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGrwall Hill Education.

López, J., Cabrera, D. y Ocampo, F. (2021). La importancia de enseñar Ciencias Sociales al es-tudiante en la actualidad. Revista Cognosis. 6(1), 35-56. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3396/3311

Miranda, P. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada en la animación interactiva. Revista Encuentros. 18(1), 23-34. https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2136

Prieto, M. y Lorda, M. (2009). Las representaciones en la construcción del rol del docente. Una experiencia de formación con los alumnos del profesorado en geografía en la universidad del sur. Revista Universitaria de Geografía. [en línea]. 2009. http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852

Rendón, M., Villasís, M. y Miranda, M. (2016). Estadística descriptiva. Rev Alerg Mex. 63(4):397-407.

Reynosa, E., Rivera, A. y Rodríguez G. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto covid-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600141&lng=es&tlng=es

Ruiz, E. y Bárcenas, J. (2019). Edutecnología y aprendizaje. Sociedad Mexicana de Computación en la Educación.

Tamayo, M. (2006). Diccionario de la investigación científica. México: Limusa.

Published

2022-12-16

How to Cite

Lorenzo Benítez, R., Córdoba, J., & Moreno Rivera, P. . (2022). Speaking of Geography: Analysis of the knowledge achieved in the fourth grade. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 86–103. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1482

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK