Speaking of Geography: Analysis of the knowledge achieved in the fourth grade
Keywords:
social studies, learning, geography, didacticAbstract
It is important to know how to locate oneself in geographical space, to understand what is represented on a map and to distinguish the location of different places in the world. The general objective of this research is to describe the level of knowledge reached on Geography by fourth grade of Primary School students considering what the Social Studies subject proposes, in the Rubén Darío Educational Unit, period 2021-2022. From a quantitative approach, the survey technique was used in this research. The population is made up of 80 students and the sample was conceived in such a way that it is identical to the population. Descriptive statistics were used to analyze the generated data. An instrument was designed that was validated by expert criteria and applied to collect the necessary data on the level of knowledge achieved in Geography. 41.6% of the students (33 people) are in the low level. This is the biggest concern, obviously a change in classes is necessary for quality learning.
References
Abreu, O., Gallegos, M., Jácome, J. y Martínez, R. (2017). Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de educativa en la Universidad Técnica del norte de Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009
Barrera, M., Barragán G. y Ortega, G. (2017). La realidad educativa ecuatoriana desde una pers-pectiva docente. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 9-20. https://doi.org/10.35362/rie7522629
Casas, M. (2018). ¿Por qué enseñar Ciencias Sociales en Educación Infantil? [Mensaje en un blog] https://casiellomariangeles.wordpress.com/2012/09/24/por-que-ensenarciencias-sociales-en-educacion-infantil-2/ (02/04/2021).
Castillo, G., Faúndez, L. y Rivas, D. (2010). Educación Geográfica. Introducción al análisis. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1955/3/Rivas_Urra_Darwin.pdf
Gómez, C. y Pérez, A. (2021). La enseñanza de historia en las aulas: un tema para reflexionar. Debates por la Historia. 9(1), 129-154. https://www.redalyc.org/journal/6557/655768524006/html/
Hernández, F., García, M. y Maquillón, J. (2012). Planificación y Desarrollo de la Investi-gación. Formulación de Objetivos. Ponencia. Coloquio de Investigación en Ciencias de la Educación. Instituto de Ciencias de la Educación (ICE). Universidad Nacional Autónoma de Morelos (UAEM). Cuernavaca, México.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGrwall Hill Education.
López, J., Cabrera, D. y Ocampo, F. (2021). La importancia de enseñar Ciencias Sociales al es-tudiante en la actualidad. Revista Cognosis. 6(1), 35-56. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3396/3311
Miranda, P. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada en la animación interactiva. Revista Encuentros. 18(1), 23-34. https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2136
Prieto, M. y Lorda, M. (2009). Las representaciones en la construcción del rol del docente. Una experiencia de formación con los alumnos del profesorado en geografía en la universidad del sur. Revista Universitaria de Geografía. [en línea]. 2009. http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852
Rendón, M., Villasís, M. y Miranda, M. (2016). Estadística descriptiva. Rev Alerg Mex. 63(4):397-407.
Reynosa, E., Rivera, A. y Rodríguez G. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto covid-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600141&lng=es&tlng=es
Ruiz, E. y Bárcenas, J. (2019). Edutecnología y aprendizaje. Sociedad Mexicana de Computación en la Educación.
Tamayo, M. (2006). Diccionario de la investigación científica. México: Limusa.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Roberto Lorenzo Benítez, Jonathan Córdoba, Patricia Moreno Rivera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.