Didactic training of teachers for the contextualization of teaching and learning media in the Angolan elementary school
Keywords:
higher vocational training, pedagogical means, educationAbstract
The use of didactic means is studied by researchers from interdisciplinary perspectives and in correspondence with various pedagogical approaches; however, in practice, there is insufficient knowledge of the functions of the means, their classification, the sequence of methodology according to the type of class, the relationship between the method and the means used, as well as the relationship between the selected form of organization and the means of the teaching-learning process. For this reason, the objective is: to model the didactic training of teachers for the contextualization of the teaching-learning means. The holistic configurational theory and the holistic dialectical method were used, as a results, the following dimensions were determined: integration of knowledge, didactic contextualization and professional identity, based on the relationships between the new configurations in each dimension, the following qualities emerge: assertive orientation of knowledge, contextual socio-professional systematization and generalization of the didactic training of teachers.
References
Cruz González, A., y Gamboa Graus, M. E. (2020). Medios de enseñanza y aprendizaje para la geometría en la formación de profesores de matemática. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(2), 289–313.
Fernández, H., Gamboa, M.E. y Rodríguez, M. (2017). Medios dinámicos para tratamiento didáctico de contenidos geométricos de Fundamentos de la Matemática Escolar. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(5), 305-329.
Fuentes González, H. C., Benítez García, J. M., Fuentevilla, A. L., Albán Navarro, A. D. y Guijarro Intriago, R. V. (2017). Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico configuracional. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(2), 1–28.
González Castro. V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza. Editorial Pueblo y Educación.
Libâneo, J. C. (2015). Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, 40(2), 629-650.
Puig, W. R., y Hourruitiner, A. G. (2012). Criterios de clasificación y selección de los medios de enseñanza. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 26(2), 343-349.
Trujillo Baldoquin, Y., Ávila Aguilera, Y. de la C., y Rogers Gómez, J. A. (2021). Los medios de enseñanza aprendizaje, la ciencia y la tecnología. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 176–193.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 María João Rangel do Nascimento, María Nitza Bonne Gali, Juan Fernando Muradas Gil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.