Assessment with professional approach in Mathematics teachers initial training

Authors

  • Wilber Garcés Cecilio Universidad de Holguín
  • Nolbert González Hernández Universidad de Holguín

Keywords:

evaluación

Abstract

This article proposes a conception of evaluation with a marked formative character, which is based on promoting self-assessment and co-assessment as a way that encourages the sharing of learning experiences among teachers in training and allows the teacher trainer to perceive their progress and adapt the teaching-learning process. This conception was implemented in two groups of the Bachelor of Mathematics Education career using intervention in practice as a method, this allowed verifying the advances that occurred at the individual and group level in the issuance of evaluative judgments and their correspondence with the qualification that was granted to the different evaluative activities. The opinions of the teachers in training involved in this process reveal its potential to promote communication in the teaching-learning process, conceive evaluation as a process, and involve the teacher in training in said process.

References

Abraira, C. (1996). Evaluación Formativa de un Programa para la Enseñanza de las Matemáticas a Alumnos de Magisterio. Revista española de Pedagogía, No.203, Enero-Abril, Madrid, España.

Garcés C., W. (1997). El Sistema de Tareas como Modelo de Actuación Didáctico en la Formación Inicial de Profesores de Matemática–Computación. Tesis de maestría no publicada. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba

Garcés C., W. (2003). Desarrollo de Modo de Actuación para el Trabajo con Sistema de Tareas en la Formación Inicial de Profesores de Matemática–Computación. Tesis doctoral no publicada, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba

García Ramos, J.M. (1989). Bases pedagógicas de la evaluación. Madrid. Síntesis.

Gil, D. y M, Guzmán. (1993). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática Tendencias e innovaciones. Madrid, España.

Heredero, F. (1994). Reflexiones Personales de un Profesor sobre la Interacción entre sus Alumnos en el Aula y fuera del Aula. En: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, No.20, Mayo - Agosto, Universidad de Zaragoza.

Popham, J. (1980).Problemas y técnicas de la evaluación educativa .Anaya, Madrid, España.

Solé, I. (1991) ¿Se Puede Enseñar lo que se ha de Construir? Cuadernos de Pedagogía 188. La Habana

Published

2022-07-13 — Updated on 2022-07-15

Versions

How to Cite

Garcés Cecilio, W., & González Hernández, N. (2022). Assessment with professional approach in Mathematics teachers initial training. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 206–219. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1416 (Original work published July 13, 2022)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK