This is an outdated version published on 2022-04-24. Read the most recent version.

Historical evolution of the teaching-learning process of the subject software engineering I

Authors

  • Grettel Susel Incencio Piñeiro Profesor
  • Lisbet Milagros Guerra Cantero Universidad de Granma
  • José Luis Lissabet Rivero Centro de Estudios de Educación de Granma. Universidad de Granma

Abstract

The article presents the results of the historical evolution of the teaching-learning process of the Software Engineering I subject in the Computer Engineering career of the University of Granma, which responds to the solution of the research problem: insufficiencies in the treatment of methodologies for the software development life cycle, which limit their application in the software requirement and analysis stages in the solution of problems related to the development of computer systems. Its objective is to characterize the historical evolution of the teaching-learning process of the Software Engineering I subject, where the characteristics of each of the defined stages are determined, for which three stages marked by milestones and guided by three indicators are required. The application of the historical-logical method and the qualitative research technique of content analysis have been taken as the central axis of analysis and reflection. The study allows to delve into the transformations that occurred in each of the stages in correspondence with the particularities of the Computer Engineering career at the University of Granma.

Author Biographies

Lisbet Milagros Guerra Cantero, Universidad de Granma

Ingeniera en Ciencias Informáticas, Profesor Asistente. Pprofesora de la carrera de Ingeniería Informática.

José Luis Lissabet Rivero, Centro de Estudios de Educación de Granma. Universidad de Granma

Licenciado en Educación, especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas.  Master en Investigación Educativa y Profesor Titular e Investigador.

References

Departamento de Informática. (2019). Programa de la disciplina Ingeniería y Gestión de Software de la carrera Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Cuba.

García, R. D. (2013). La evaluación en el sistema de asignaturas optativas en la Facultad Regional" Mártires de Artemisa" de la Universidad de las Ciencias Informáticas. VARONA, (57), 26-30.

Llanes, J. (2016). Concepción didáctica del proceso de formación en Derecho Informático de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Informática. Estrategia para su implementación, en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de maestría). https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3316/1/Julio%20LLanes%20Robaina.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2002). Plan de estudio C perfeccionado. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Plan de estudio D. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2017). Plan de estudio E. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Sánchez, G. O., Alonso, C. M. y Salas, I. (2017). Asignaturas optativas para la carrera Ingeniería Informática en la Universidad de Guantánamo. EduSol, 17(58), 1-10.

MES. (2017). Plan de estudio E. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.

Published

2022-04-24

Versions

How to Cite

Incencio Piñeiro, G. S., Guerra Cantero, L. M. ., & Lissabet Rivero, J. L. . (2022). Historical evolution of the teaching-learning process of the subject software engineering I. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 91–105. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1321

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK