ANALYSIS OF THE GUIDED KNOWLEDGE CONSTRUCTION STRATEGYFOR THE ENVIRONMENTAL EDUCATION
Keywords:
analysis, strategy, construction, environmental educationAbstract
This work is part of an a wider investigation in the Teaching of Sciences, which main problem is centred on the study of communicative interactions provoked from the implementation of the oriented materials for the strategy of guided construction of knowledge and for the teaching required formation for the usage of science in the classroom. It was carried out a quasi-experimental design in an ethnographical investigation with case study. Taking into account the theoretical principles of the environmental education as a transversal core of the curriculum and from a socio-critic perspective, it was elaborated the didactic guidelines for the guided construction about the topic Solid Urban Remainders and it was applied in two groups. The results gotten enrich not only the Didactic of Sciences but also the Environmental Education. It is also offered tools for the institution and for teachers involved in this study.
References
Berk, L. y Winsler, A. 1995. Scafolding childrens learning: Vygotsky and early education. Washington, National Association for the education of Young Children. Campaner, G. 1997. Tesis de Magister. Incorporación de la EA en el currículo escolar Córdoba De Longhi, A. 2000. Interacción y conocimiento: su construcción guiada. Materiales de estudio y Reflexión para los docentes. (mimeo, en elaboración) Edwards,D. y Mercer, H.1988. El conocimiento compartido: El desarrollo de la comprensión en el aula. Piados-MEC. Barcelona. Fernández López, J. 1994. Una reflexión critica sobre la educación ambiental. Investigación en la Escuela. 17, 39-46 Giordan, A. y Souchon, C. 1995. La Educación Ambiental: guía práctica. Serie Fundamentos. N 5 Investigación y enseñanza Diada. Sevilla Lucas, A. 1992. Educación ambiental para una era nuclear. Adaxe 8,123-136 Jiménez Aleixandre, M. 1995. La Educación ambiental en los 90. Alambique.No 6,7-8 Rodríguez, W. 1999. Psicología cognoscitiva e instrucción. Implicaciones para la enseñanza de las ciencias. Memorias IV Jornadas Nacionales Enseñanza de la Biología. ADBiA. Córdoba. Wolcott, H.F. 1994 Transforming qualitative date: Description, analysis and interpretation, SAGE Publications, London
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2019 Didasc@lia: Didáctica y Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.