THE IDENTITY OF THE FAMILY. CHALLENGES OF EDUCATIONAL CHANGE IN CURRENT MOMENTS
LA IDENTIDAD DE LA FAMILIA. RETOS DEL CAMBIO EDUCATIVO EN LOS MOMENTOS ACTUALES
Abstract
Economic, socio-political changes and the challenges of development in the scientific-technical field in an increasingly globalized world impose on education the challenge of the integral formation of new generations whenever they have to be prepared to face the accelerated pace of the scientific revolution - predominant technique. Communication responds to the research project Management competencies in education, which takes place at the University of Las Tunas. Working the family identity from the initial training of the professional of Pedagogy-Psychology, is an imperative need in these times of so many changes and transformations that are happening today's Cuban society, where the family is not alien to them if we take into account that these professionals they will be in charge of guiding and advising the formative work that takes place in the school and in other educational institutions. In the research an analysis of the definition of identity is carried out and the main challenges, challenges and perspectives on which this professional must be prepared for his actions in pre-professional practice are shown. We used research methods of theoretical and empirical level that allowed us to corroborate the need to study this problem, based on the problems that the family presents in the fulfillment of its basic functions, despite the diversity and types with which today it has Cuban society.
References
Álvarez, M. (1996). La familia en el ejercicio de sus funciones. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Arés, P. (2004). Familia y convivencia. Editorial Científico- Técnica, La Habana.
Arés, P. (1990). Mi familia es así. Editorial Ciencias Sociales, La Habana.
Arés, P. (2002). Psicología de familia una aproximación a su estudio. Editorial Félix Varela, La Habana.
Bernal, A. (2016). La identidad de la familia: un reto educativo. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1),114-128
Castro, P.L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Castro, P. L. et al. (2007). El maestro y la familia del niño con discapacidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Colectivo de autores (2004). La personalidad: su diagnóstico y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Engels, F. (1984) El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
González, I., Guerra, Y. y Peña, S. (2019). La familia cubana actual: un reto para ser mejores padres. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica (XIII), (pp. 285-291). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun.
Vigotsky L.S. (1988). La concepción histórico- cultural del desarrollo. Leyes y principios. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Sonia Peña Valdés, Elvira Alonso Hernández, Iraida González Smith
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.