THE IDENTITY OF THE FAMILY. CHALLENGES OF EDUCATIONAL CHANGE IN CURRENT MOMENTS

LA IDENTIDAD DE LA FAMILIA. RETOS DEL CAMBIO EDUCATIVO EN LOS MOMENTOS ACTUALES

Authors

  • Sonia Peña Valdés Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas
  • Elvira Alonso Hernández Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.
  • Iraida González Smith Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.

Abstract

Economic, socio-political changes and the challenges of development in the scientific-technical field in an increasingly globalized world impose on education the challenge of the integral formation of new generations whenever they have to be prepared to face the accelerated pace of the scientific revolution - predominant technique. Communication responds to the research project Management competencies in education, which takes place at the University of Las Tunas. Working the family identity from the initial training of the professional of Pedagogy-Psychology, is an imperative need in these times of so many changes and transformations that are happening today's Cuban society, where the family is not alien to them if we take into account that these professionals they will be in charge of guiding and advising the formative work that takes place in the school and in other educational institutions. In the research an analysis of the definition of identity is carried out and the main challenges, challenges and perspectives on which this professional must be prepared for his actions in pre-professional practice are shown. We used research methods of theoretical and empirical level that allowed us to corroborate the need to study this problem, based on the problems that the family presents in the fulfillment of its basic functions, despite the diversity and types with which today it has Cuban society.

Author Biographies

Sonia Peña Valdés, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación Preescolar. Máster en Psicología Educativa. Profesora Auxiliar.  Profesora de Psicología.

Elvira Alonso Hernández, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Pedagogía Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora de Psicología

Iraida González Smith, Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Pedagogía Psicología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Profesora de Psicología.

References

Álvarez, M. (1996). La familia en el ejercicio de sus funciones. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Arés, P. (2004). Familia y convivencia. Editorial Científico- Técnica, La Habana.

Arés, P. (1990). Mi familia es así. Editorial Ciencias Sociales, La Habana.

Arés, P. (2002). Psicología de familia una aproximación a su estudio. Editorial Félix Varela, La Habana.

Bernal, A. (2016). La identidad de la familia: un reto educativo. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1),114-128

Castro, P.L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Castro, P. L. et al. (2007). El maestro y la familia del niño con discapacidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Colectivo de autores (2004). La personalidad: su diagnóstico y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Engels, F. (1984) El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

González, I., Guerra, Y. y Peña, S. (2019). La familia cubana actual: un reto para ser mejores padres. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica (XIII), (pp. 285-291). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun.

Vigotsky L.S. (1988). La concepción histórico- cultural del desarrollo. Leyes y principios. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2021-10-29

How to Cite

Peña Valdés, S. ., Alonso Hernández, E. ., & González Smith, I. (2021). THE IDENTITY OF THE FAMILY. CHALLENGES OF EDUCATIONAL CHANGE IN CURRENT MOMENTS: LA IDENTIDAD DE LA FAMILIA. RETOS DEL CAMBIO EDUCATIVO EN LOS MOMENTOS ACTUALES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 191–204. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1247

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)