THE CLASSROOM INVERTED TO IMPROVE THE LEARNING OF THE CONQUEST AMERICA IN SOCIAL STUDIES

AULA INVERTIDA PARA MEJORAR APRENDIZAJE DE LA CONQUISTA DE AMÉRICA

Authors

  • Angel Jaramillo Quiñonez 0968916259
  • Gissell Monserrate Guadamud Zambrano Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Keywords:

Estrategias educativas; Enseñanza; Aprendizaje

Abstract

The objective of this research plan is to improve the learning of the Conquest of America in Social Studies of the students of the ninth year of Basic General Education of the Educational Unit "General Medardo Alfaro" located in the province of Santo Domingo de los Tsáchilas. Study has a great importance in the learning of the Conquest of America for the formation of the student, since it acquires effective knowledge in relation to history. In addition, the reverse classroom is an active methodology that favors the learning of the Conquest of America in the students. This research has a quantitative approach, with a quasi-experimental design and descriptive type. The sample to consider is 36 students of the ninth year of Basic General Education of parallel “F”, which was chosen intentionally and not probabilistically; regarding the data collection techniques and instruments, the following will be used: the survey with a structured questionnaire to determine the level of knowledge about the Conquest of America of the students of the 9th parallel year "F" and to evaluate the results of the application of the didactic activities. After obtaining the data, they will be processed using the SPSS statistical software. The results showed that students have a medium level of knowledge about the Conquest of America, therefore, it is required to apply didactic activities through the flipped classroom since it was observed that students reach a high level in learning the subject of Studies Social aforementioned.

Author Biography

Gissell Monserrate Guadamud Zambrano, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Estudiante de la Carrera Educación Básica.

References

Berenguer, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped Classroom. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/59358/1/XIV-Jornadas-Redes-ICE_108.pdf

Campaña, A., y Cedeño, N. (2017). Las estrategias metodológicas a través del aula invertida de la asignatura de Estudios Sociales de los estudiantes de décimo año de Educación Básica Superior del colegio Técnico Fiscal “Ana Paredes de Alfaro” de la provincia del Guayas Cantón Guayaquil parroquia Rocafuerte Distrito 3 Zona 8, periodo 2016- 2017 propuesta: diseño de una revista digital. (tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Ecuador.

Campillo, Millares y Sánchez (2019). La enseñanza de Ciencias Sociales en Educación Primaria mediante el modelo de aula invertida. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 33(3). doi: 10.47553/rifop.v33i3.74402.

Canales, P., y Hernández, A. (2019). Metodología flipped classroom en la enseñanza universitaria. Revista iberoamericana de educación superior, 10(28). Pp. 116-130. doi: 10.22201/iisue.20072872e.2019.28.432.

Castro, L. (2017). INFLUENCIA DE APRENDIENDO EN MOVIMIENTO EN EL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO CREATIVO EN ESTUDIANTES DE SEGUNDO GRADO DE EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA DE LA UNIDAD EDUCATIVA “ERNESTO ALBÁN MOSQUERA” ZONA 4, DISTRITO DO1, PROVINCIA: SANTO DOMINGO DE LOS TSÁCHILAS, CANTÓN: SANTO DOMINGO PARROQUIA CHIGUILPE PERIODO 2014-2015 DISEÑO DE UNA GUÍA DIDÁCTICA DE ACTIVIDADES CON ENFOQUE DE AULA INVERTIDA (tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Ecuador.

Catalán, F. y Pérez, M. (2020). Genially: nuevas formas de difusión y desarrollo de contenidos. En Padron. L. y Ruíz. E. (Ed), Motivar y aprender (pp.) Cádiz, España: editorial.

Escudero, A., y Mercado, E. (2019). Uso del análisis de aprendizajes en el aula invertida: una revisión sistemática. Apertura (Guadalajara, Jal.) 11(2). doi: 10.32870/Ap.v11n2.1546.

Flores, J, Ávila, J y Constanza, J. (2017). Estrategias Didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Concepción, Chile: Trama Impresores SA Chile. Recuperado de: http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS%20DIDACTICAS.pdf

Gaviria, D, Arango, J, Valencia, A. y Bran, L. (2019). Percepción de la estrategia aula invertida en escenarios universitarios. Revista mexicana de investigación educativa. 24(81), 593-614.

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México. McGrawHill.

Jancsó, K. (2017). ¿Cómo darle la vuelta a la clase de ELE?: El aula invertida y el uso de Edpuzzle y Powtoon en la enseñanza del español. Serie Didáctica, (1), 100-107.

Kong, S. (2015). Una experiencia de un estudio de tres años sobre el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en aulas secundarias invertidas con apoyo pedagógico y tecnológico. Computadoras y Educación, 89, 16-31.

Llovet, J. Ojando, E. Ávila, X. Miralpeix, A. Lopez, P., y Prats, M. (2018). Reformulación de los roles del docente y del discente en la educación. El caso práctico del modelo de la Flipped Classroom en la universidad. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2 (1). doi: 10.21703/rexe.Especial2201853733.

López, C y Seco, E. (22 de marzo 2013). ¿QUÉ ES PRE-TEST O PRUEBA PILOTO DE UNA ENCUESTA?. Recuperado de: http://www.sociologianecesaria.com/2013/03/prueba-piloto-pretest-cuestionario.html

Ministerio de Educación. (2016a). Currículo de Ciencias Sociales. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/CCSS-completo.pdf

Ministerio de Educación. (2016b). Currículo de los subniveles de educación obligatoria. Quito, Ecuador. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Pozuelo, J. M. (2020). Educación y nuevas metodologías comunicativas: Flipped classroom. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, (29), 681-701.

Sánchez, J. Ruiz, J., y Sánchez, E. (2017). Flipped classroom. Claves para su puesta en práctica. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(2). doi:10.21071/edmetic.v6i2.5832.

Sanabria, M. (2003). Influencia del seminario y la clase magistral en el rendimiento académico de alumnos de la EAP de Economía de la UNMSM. (tesis de pregrado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.

Significados.com. (25 de abril de 2019). Significado de YouTube. Recuperado de: https://www.significados.com/youtube/

Significados.com. (28 de mayo de 2020). Conquista de América. Recuperado de https://www.significados.com/conquista-de-america/

Tamayo, Y., y Ruíz A. (2016). Los blogs educativos como recurso didáctico en el proceso de enseñanza - aprendizaje de la historia. Redipe. 5(9).

Vidal, M. Rivera, N. Nolla, N. Morales, I., y Vialart, M. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. BÚSQUEDA TEMÁTICA DIGITAL. 30(3).

Vilela, X. (2016). INCIDENCIA DE LA DIDÁCTICA DE ESTUDIOS SOCIALES EN LA DESMOTIVACIÓN Y BAJO DESEMPEÑO ACADÉMICO DE LOS ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN BÁSICA (tesis de pregrado). Universidad Técnica De Machala, Ecuador.

Published

2021-10-29

How to Cite

Jaramillo Quiñonez, A., & Guadamud Zambrano, G. M. . (2021). THE CLASSROOM INVERTED TO IMPROVE THE LEARNING OF THE CONQUEST AMERICA IN SOCIAL STUDIES: AULA INVERTIDA PARA MEJORAR APRENDIZAJE DE LA CONQUISTA DE AMÉRICA . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 94–107. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1193

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos