METHODOLOGY FOR THE ENVIRONMENTAL FORMATION OF THE STUDENTS OF THE CAREER OF AGRONOMY

Authors

  • Adelaida Almaguer Álvarez
  • Enrique José Marañón Rodríguez
  • Rogelio Díaz Castillo
  • Belisario Cedeño García

Keywords:

environmental culture, develop sustainable, agricultural ecosystems, environment.

Abstract

The deficiencies that persist in the students graduated in Agronomic Engineering to face the challenges of a sustainable agriculture, lead to energize the environmental formation of these so that they develop knowledge, abilities and values characteristic of an adjusted environmental culture to the requirements of the ecosystems in that they will act. Therefore, it is to incorporate to the formative process a methodology that reveals the integrative logic among the understanding, the systematizing and the environmental valuation to find creative answers to the environmental problems; to build and to integrate the environmental contents, starting from the totalizing study of the reality that is manifested in the towns; and, to assume a theoretical position that recognizes the holistic conception of the environment, given their diversity and complexity.

Author Biographies

Adelaida Almaguer Álvarez

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar, Centro de Estudios de Desarrollo Agrícola, Universidad de Las Tunas, Cuba.

Enrique José Marañón Rodríguez

Doctor en Ciencias Técnicas, Profesor Titular y Consultante, Centro de Estudios de Dirección, Universidad de Las Tunas, Cuba.

Rogelio Díaz Castillo

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas, Cuba.

Belisario Cedeño García

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Centro de Estudios de Desarrollo Agrícola, Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Almaguer, A. (1999). La formación ambiental en los estudiantes de la carrera de Agronomía. En Rev. Alternativas: Espacio Pedagógico, Universidad Nacional de San Luís, Argentina. Almaguer, A. (2000). Modelo integrador para la formación ambiental del ingeniero agrónomo. Memorias Evento Internacional Universidad. La Habana.

Almaguer, A. (2001). El componente investigativo en la carrera de Agronomía y su relación con la problemática ambiental del territorio. En Memorias III Congreso Internacional de Educación Ambiental para el desarrollo sostenible, La Habana. Almaguer, A. (2002). Estrategia educativa universitaria para enfrentar la sequía y la desertificación en Las Tunas. En Memorias IV Convención de medio ambiente y desarrollo sostenible, La Habana. Almaguer, A. (2003). Estrategia para la formación ambiental del ingeniero agrónomo. En Memorias III Taller Internacional Innovación Educativa, Las Tunas. Almaguer, A. (2006). La formación de competencias en el ingeniero agrónomo como agente principal del cambio hacia el desarrollo sostenible de los agroecosistemas. En CD: V Taller Universidad, medio ambiente y desarrollo sostenible. Evento Internacional Universidad 2006. La Habana. Altieri, M. y Nicholls, C. (2000). Agroecología. Teoría y práctica para una agricultura sostenible. 1ra Edición. Serie Textos Básicos para la Formación Ambiental, México. ISBN 968-7913-04-X Benayas, J. (2004). La efectividad de la educación como factor de cambio ambiental. En http://educación.jalisco.gob.mx/consulta/educar/dirrseed.html Casas, M. (2001). La formación ambiental en las carreras económicas. Tesis en opción al grado científico de doctora en ciencias, Pinar del Río, Cuba. CITMA. (2007). Estrategia Ambiental Provincial. Las Tunas. (Soporte electrónico). CITMA (2006). Estrategia Ambiental Nacional (2007/2010). La Habana. (Soporte electrónico) Díaz, R. (2007). Educación ambiental: generalidades y tendencias. Material digitalizado. ISP “Pepito Tey”, Las Tunas. Ferrer, E. (2005). Estrategia para la formación ambiental de los ingenieros del perfil Geólogo–Minero–Metalúrgico. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas (Resumen), Santiago de Cuba. Fuentes, H. (2000). Dinámica de la Educación Superior, CeeS, Santiago de Cuba (soporte electrónico). González, E. (2004). Las concepciones de medio ambiente en estudiantes de nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación. Leff, E. (2000). Ambiente, interdisciplinariedad y currículum universitario. La Educación Superior en la perspectiva de desarrollo sostenible. En: Formación Ambiental, ANUIES, No. 9 pp 9-20, año 3 sep–dic, México. Leff, E. (2001). Conocimiento y Educación Ambiental. Formación Ambiental. Órgano Informativo de la Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe. En: http//rolac.unep.mx/educamb/esp/boletin/vol1718/artb17e.htm

Leff, E. (2003). Implicaciones de Johannesburgo para el continente americano. En: www.usmex.ucsd.edu/environment/presentations/leff.pdf Ley 81/97 del Medio Ambiente (1998). En Compendio de Legislación Ambiental. Tomo 1. Ed. Félix Varela. La Habana.

Lourenco,J.M.(2002). Métodos en Educación Ambiental. En http://cablemodem.fibertel.com.ar/juanmanuell/cuadernos/C21/Cc_21.htm. Piñero, A. (2005). La Formación para la sostenibilidad en los estudios superiores de ciencias sociales/ P. Aznar, B. Palacios. En CD V Convención de Medio Ambiente y Desarrollo. La Habana. Roque, M. (2003).Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior, orientada al desarrollo sostenible. Tesis (Opción al grado científico de Doctora en Ciencias de la Educación). La Habana. Suárez, C. (2007). Propuesta curricular para elevar la formación ambiental de los ingenieros agrónomos de la Facultad Agropecuaria de Montaña del Escambray. Universidad de Girona, España. ISBN 978-84-691-3503-7 Depósit. Legal GI-491-2008 (soporte electrónico) UNESCO (1992). Conferencia sobre Medio Ambiente y Desarrollo, Río de Janeiro, Brasil. Agenda 21, Capítulo 36.

Published

2012-10-24

How to Cite

Almaguer Álvarez, A. ., Marañón Rodríguez, E. J., Díaz Castillo, R., & Cedeño García, B. (2012). METHODOLOGY FOR THE ENVIRONMENTAL FORMATION OF THE STUDENTS OF THE CAREER OF AGRONOMY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(4), 83–98. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/115

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones