DIDACTIC ESTRATEGY TO DEVELOP RESEARCH COMPETENCES IN AGRICULTURAL-BASED CAREERS

Authors

  • Evelio F. Machado Ramírez Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Centro de Estudios de Ciencias de la Educación "Enrique José Varona". Cuba.
  • David Wilfrido Moreira Vera
  • Jessica Mariela Zambrano Cedeño

Keywords:

Rural Sustainable Development; Didactic Strategy; Research Competences; Project Based-Learning.

Abstract

The article provides the foundations of a didactic strategy through project based-learning, so that the university students belonging to agricultural-based careers, be able to develop research competences to benefit the rural sustainable development in the Ecuadorian context. The essential research methods used to fulfill the objective were, from the theoretical order, those that propitiate a conceptual modelling, that of analysis-synthesis and induction-deduction, which allowed, from the investigative process, to structure systemically the contribution here presented.

Author Biographies

Evelio F. Machado Ramírez, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Centro de Estudios de Ciencias de la Educación "Enrique José Varona". Cuba.

Doctor en Ciencias y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Centro de Estudios de Ciencias de la Educación "Enrique José Varona". Cuba.

David Wilfrido Moreira Vera

Graduado de Tecnólogo en Agroindustria, Ingeniero Agroindustrial, Diploma Superior en Docencia Universitaria, Magister en Procesos Agroindustriales, Doctor en Ciencias Pedagógicas o PhD, Docente Titular ESPAM MFL, Provincia Manabí, Ecuador. 

Jessica Mariela Zambrano Cedeño

Licenciada en Turismo, Mención Turismo Ecológico, Magister en Gerencia Turística Hotelera, Doctora en Ciencias Pedagógicas o PhD. Docente ULEAM extensión Bahía de Caráquez, Provincia Manabí, Ecuador. 

References

González, R. (2018). Estrategia educativa de extensión universitaria para la cultura económica de los microproductores agrícolas. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey.

Guerra, L., Machado, E., Espíndola, A. y Farit, J. (2020). La competencia trabajo en equipo entre docentes de la Universidad de Camagüey. REFCalE. 8 (1). 224-235. www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3090

Machado, E. y Montes de Oca, N. (2020a). Competencias, currículo y aprendizaje en la Universidad (I). Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Transformación. 16 (1). http://scielo.sld.cu/Scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2 077-29552020000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Machado, E. y Montes de Oca, N. (2020b). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad (2). Examen de los conceptos previos y configuración de una nueva definición. Transformación. 16 (3), 313-336. https://revistas.reduc.edu.cu/index. php/transformación/article/view/e2818/3179

Marcillo, C. (2018). Estrategia de formación continua para la gestión didáctica de las competencias investigativas: su contextualización en la carrera de Enfermería de la UNESUM. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey.

Molina-Mora, J. (2015). Experiencia basada en la triada TIC, enseñanza por proyectos y modelado para la enseñanza de sistemas de ecuaciones diferenciales. Colombia: Revista Uniciencia, 29(2), pp. 46-61.

Posner, G.; Strike, K; Hewson, P. y Gerztog, W. (1982). Accommodation of a Scientific Conception: Towards a Theory of Conceptual Change. Science Education. 66, pp. 211-227. https://onlinelibrary.wiley.com.doi/abs/10.1002/sce.3730660207

Rubio, L., Puig, J., García, Xus. y Palos, J. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias. https://recyt.fecyt.es/index.php/docenteado/article/view /41025 /23314

Tobón, S. (2014). Proyectos formativos: teoría y metodología. México: Pearson.

Tobón, S. (2015). Proyectos formativos y desarrollo del talento humano para la sociedad del conocimiento. Acción pedagógica. Vol. 44 (1). http://www.saber.ula. ve/bitstream/12345 6789/42127 /1/dossier 02.pdf

Vigotsky, L. S. (1979). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Barcelona: Critica

Published

2020-09-30

How to Cite

Machado Ramírez, E. F. ., Moreira Vera, D. W. ., & Zambrano Cedeño, J. M. . (2020). DIDACTIC ESTRATEGY TO DEVELOP RESEARCH COMPETENCES IN AGRICULTURAL-BASED CAREERS . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 48–61. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/991

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos