ACTIVITIES FOR THE DEVELOPMENT OF LITERARY COMPETENCE FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF SPANISH-LITERATURE

Authors

  • Miliannys Domínguez Peña Universidad de Las Tunas.
  • Lianet Rojas Fernández Universidad de Las Tunas.

Keywords:

literary competence, critical perception, critical production, critical evaluation

Abstract

The following work leaves of the necessity of developing the literary competition from perception, production and critical valuation taking like base the focus cognitivo, talkative and sociocultural that has place in the classes of Spanish-literature. To approach the problem he/she thinks about in this work to deepen in the theoretical contributions on the literary competition and their treatment from the process of teaching-learning of Spanish-literature. With the result that he/she offers activities to develop the literary competition specifically inside the process focused for the 8vo grade. The coherence in the structure of the activities and the selection of the literary texts also allows to favor, the reading of literary works, the imagination of the students and it contributes to improve the writing and the spelling, with the result that it is fundamental a correct selection of the texts to also work, of the respect for the proposed structure.

Author Biographies

Miliannys Domínguez Peña, Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Historia del Arte de la Universidad de Oriente. Máster en Educación Superior. Profesor Auxiliar. Se ha especializado en estudios sobre la enseñanza de la literatura y la literatura latinoamericana. En la actualidad se desempeña como profesora en la carrera de Licenciatura en Educación Español-Literatura en la Universidad de Las Tunas.

Lianet Rojas Fernández, Universidad de Las Tunas.

Estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura en la Universidad de Las Tunas y colabora como alumna ayudante.

References

Addine Fátima (2002) Didáctica Teoría y Práctica Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Castagnino, R. (1994) ¿Qué es la literatura? Editorial Nova. Argentina.

Cruzata Martínez, Alejandro. (2007). Estrategia didáctica para el tratamiento a la competencia literaria: percepción y producción crítica de textos literarios en la educación preuniversitaria. Cuba.

Mañalich Suárez, R. (2000) Alegato por la literatura. Universidad para todos. Curso de Español. Cuba.

Mendoza, A. (2010) Las competencias literarias entre las competencias. Editorial Universidad de Barcelona. España.

Perrenoud, P. (2003) La competencia al servicio de la solidaridad en elementos de acción educativa, No.298.

Roméu, A. (2013) Didáctica de la lengua española y la literatura. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Toupin, L. (1998) La competencia como materia, energía y significado en Educación permanente.

Zilberstein (2002)Hacia enseñanza desarrolladora, Proyecto TDI, Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Published

2020-03-31

How to Cite

Domínguez Peña, M. ., & Rojas Fernández, L. (2020). ACTIVITIES FOR THE DEVELOPMENT OF LITERARY COMPETENCE FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF SPANISH-LITERATURE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 301–314. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/947

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos