STRATEGY OF EDUCATIONAL ORIENTATION OF THE SPORTS IDENTITY FOR THE PHYSICAL CULTURE CAREER

Authors

  • Yorkhys Quevedo Pascual Universidad de Las Tunas
  • José Guillermo Montero Quesada Universidad de Las Tunas

Keywords:

Sports identity, educational orientation, strategy, physical culture.

Abstract

One of the variables that for years has been adapted to the contexts and circumstances of the development of Cuban Higher Education is educational orientation. The current context of educational development related to the field of sport is characterized by new needs, customs and aspirations that differ from traditional patterns. The lack of knowledge of the references related to the education of the sport identity and its functionality in the four components of the initial formation of the professional, besides the lacks of projections that favor the educational orientation of the professional of the Physical Culture focused from the budgets of the sport identity, has led to design a strategy of educational orientation for the formation of the sport identity in the components of the initial formation of the students of Physical Culture. For this purpose, we proceed with the following methods: historical and logical, bibliographical and documentary analysis, analysis and synthesis, Systemic Approach Method, interview, surveys, observation and the experiential experience. Finally, the relevance and results of the proposed strategy are evaluated.

Author Biographies

Yorkhys Quevedo Pascual, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Cultura Física, máster en Orientación Educativa. Profesor Instructor. Imparte Preparación para la Defensa en la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas.

José Guillermo Montero Quesada, Universidad de Las Tunas

Máster en Educación, Máster en Deportes de Combate, Doctor en Ciencias Históricas. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.

References

Bisquerra R. (2005). Marco conceptual de la Orientación psicopedagógica. Revista Mexicana de Orientación Educativa. 3 (6).

Montero Quesada, J, G. (2013). El audiovisual histórico cultural en la formación de la identidad deportiva. En: EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 18, Nº 187, diciembre de 2013. http://www.efdeportes.com/

Montero Quesada, J. G (2016). La identidad deportiva en el proceso de entrenamiento deportivo. Publicado en: CD-ROOM de memorias del II Taller Provincial de Psicología Subjetividad 2016. Universidad de Las Tunas, Cuba, con ISBN: 978-959-16-3158-9

Quevedo Pascual, Yorkhys. (2020). Estrategia de orientación educativa de la identidad deportiva para la carrera de Cultura Física. Tesis de maestría en Orientación Educativa, Universidad de Las Tunas. Silva Pintado, J. N. (2013). La formación de la identidad deportiva desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Física en la Escuela Secundaria Básica. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Nº 182, 2013. http://www.efdeportes.com/ Vázquez, B. (2008) Cómo construimos nuestra identidad a través del deporte. V Jornadas de igualdad “Practicando la Igualdad en el Deporte”. Consultado el 7/6/2010 en http://www.chiledeportes.cl/

Published

2020-03-31

How to Cite

Quevedo Pascual, Y. ., & Montero Quesada, J. G. (2020). STRATEGY OF EDUCATIONAL ORIENTATION OF THE SPORTS IDENTITY FOR THE PHYSICAL CULTURE CAREER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 260–277. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/944

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>