A DIDACTIC APPROACH TO THE INTRODUCTION OF THE BASIC ELECTRONICS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE PHYSICS

Authors

  • José Arturo Peña Pérez Universidad de Granma

Keywords:

Abilities; Didactic; Physics; Electronics.

Abstract

When valuing some critical analyses of investigations about the social importance of the development of investigative abilities in the teaching-learning process of the physics, and under the general hypothesis that it’s possible to integrate notions of the electronics in physics classes, a didactic approach to the introduction of basic elements of the modern electronics is carried out. The analysis begin from several theoretical sources of investigation and is considered a specific group of hypothesis that imply the necessity to know the ideas and more frequent learning obstacles. It’s sought to favor the linking of students and professors with the physics of semiconductors; whose applications are indispensable for the scientific and technological progress.

Author Biography

José Arturo Peña Pérez, Universidad de Granma

Profesor. Departamento de Matemática-Física.

References

Álvarez de Zayas, C. Didáctica. La escuela en la vida.__ La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999.

Benarroch, A. 2000. Del modelo cinético-corpuscular a los modelos atómicos. Reflexiones didácticas. Alambique Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 23, pp. 95-108

Boylestad, R. L. (2009). Electrónica: teoría de circuitos y dispositivos electrónicos. PEARSON EDUCACIÓN. México. ISBN 978-607-442-292-4.

Buty, C., Tiberghien, A. y Le Maréchal J. F. (2004). Learning hypotheses and an associated tool to de-sign and to analyse teaching–learning sequences. Journal of Science Education, 26(5),pp. 579-604.

Chevallard Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Grupo editor Aique. Localizable en: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11Dide_Chevallard_Unidad_...pdf

Enseñanza de las ciencias. (2011). Física de semiconductores en la enseñanza básica de la electrónica: primeros pasos de un proceso de transposición didáctica. García-Carmona, Antonio y Criado, Ana M. Universidad de Sevilla. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2011v29n1p89.pdf [Consultado el 7 de febrero de 2020].

Lenin, V. (1979). Cuadernos Filosóficos. La Habana: Editora Política. 1979.

Márquez, A. 1990. Algunas consideraciones teórico metodológicas para el tratamiento de las habilidades. En soporte magnético. ISP. Frank País García. Santiago de Cuba.

Pierret, R. F. (1994). Fundamentos de semiconductores 2. Ed. USA: Addison-Wesley Iberoamericana.

Tsaparlis, G., & Papaphotis, G. (2002). Quantum-Chemical Concepts: Are They Suitable for Secondary Students? Chemistry Education Research and Practice, 3(2), 129–144. Localizable en: http://doi.org/10.1039/B2RP90011D

Vygotsky, L. E. (1995). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Ediciones Fausto.

Wittmann, M. C., Steinberg, R. N. y Redish, E. F. (2002). Investigating student understanding of quantum physics: spontaneous models of conductivity. American Journal of Physics, 70(3), pp. 218-226

Zeghbroeck, B. (2004). Principles of semiconductor devices. Disponible en http.//pece-www.colorado.edu/bart~/book/

Published

2020-03-31

How to Cite

Peña Pérez, J. A. . (2020). A DIDACTIC APPROACH TO THE INTRODUCTION OF THE BASIC ELECTRONICS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE PHYSICS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 81–103. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/933

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos