MASTER'S DEGREE IN COMMUNITY CULTURAL DEVELOPMENT, ITS CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL DEVELOPMENT OF THE TUNAS AND HOLGUÍN FROM 2006 TO 2018
Keywords:
cultural development, program, contributions to cultural development, socialization, historical and cultural memory.Abstract
This paper is an approach to how the Master's program in Community Cultural Development has contributed to cultural development in Las Tunas and Holguín in the period 2006 to 2018; This systematization is carried out taking into account the experiences obtained in four editions developed at this stage, in which important topics were covered, responding to the needs of the territories of Las Tunas and Holguín. At the same time, the organizational process of the program guaranteed the defense of the teachers during the duration of the credits by 97.12 %, other actions that have benefited the cultural development of both territories, among them, methodological Scientific Conferences, spaces for the socialisation of research results, publications of books and special monographs with the participation of teachers, graduates and tutors, meetings of graduates, conferences, workshops, symposia, seminars in which intellectuals, artists and university professors from other regions of the country have participated.
The program with its professors, tutors, teachers, graduates and collaborators have contributed to preserve the cultural historical memory of both territories, which has been recognized by the institutions and the external evaluation and accreditation commissions that evaluated the program in April 2015 and May 2019 in this last evaluation the program obtained the category of excellence. The essential purpose of this article is to offer a synthesis on the contributions of the master's program to the cultural development of Las Tunas and Holguín.
References
Álamo Vega, A. (2008). El tratamiento del desarrollo cultural en La Edad de Oro (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Alina Luisa Pérez Hernandez (2012). Haydée Torac Maiquemy sus aportes al desarrollo cultural de Holguín (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Ávila Ramírez, D. (2018). Luz y color: Proyecto de promoción sociocultural de la pintura para incrementar el desarrollo cultural de la comunidad El Batey (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Candó Gámez, Y. D. (2008). Proyecto Confluencia. Su influencia en el desarrollo del tratamiento de la temática medioambiental en el movimiento pictórico local (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Cartaya Peña, B. (2018). La Galería Taller de escultura Rita Longa Arostegui. Aportes al desarrollo cultural de Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Celorrio Zaragoza, M. L. (2015). Características estilísticas y aportes al desarrollo cultural de las mujeres decimistas puertopadrenses (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Cordoví Tamayo, A. (2008). José Maceo Verdecia: su incidencia en el desarrollo cultural de Bayamo en las tres primeras décadas del siglo XX (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Díaz Sánchez, D. B. (2018). Aportes de la campaña de alfabetización al desarrollo cultural de Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Durán Rojas, N. (2012). Vilma Pérez de Aguiar y sus aportes al desarrollo cultural de Holguín (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Guerra Sosa, Y. (2010). Solyarte: proyecto de animación sociocultural para impulsar el desarrollo cultural de Guayabal. Evaluación de sus resultados (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Guerra, M. del C. (2015). Aportes del taller literario Dalgis Muñiz al desarrollo cultural del municipio Colombia (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Junta de Acreditación Nacional. Dictamen evaluación externa maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Junio de 2015.
Junta de Acreditación Nacional. Sistema de evaluación y acreditación de maestrías (SEA-M). Febrero de 2014.
Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016/2021. Versión oficial. Agosto/2017.
López Pérez. S. (2010). Dionne Pérez Betancourt, sus aportes al desarrollo cultural de Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Martínez García, L. (2012). Aportes de Graziella de los Santos al desarrollo de la cultura de Banes de 1920 a 1945 (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Mayo Cruz, V. (2010). La casa de cultura Juan Gómez Fonseca. Su contribución al desarrollo de la cultura tradicional de la localidad de Vázquez (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Méndez Bordón, A. (2015). DeseArte” proyecto para el desarrollo cultural de la comunidad “La Deseada” en el municipio Jesús Menéndez (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Merino Téllez, Y. (2018). Recaredo Benito Rodríguez Bosch, pedagogo y promotor cultural. Aportes al desarrollo cultural de Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba
Ministerio De Educación Superior Instrucción 1/2018. Soporte digital.
Montero Zayas, G. (2008). Estrategia para el desarrollo cultural de comunidades rurales (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Oliva Vega, A. (2008). Transformaciones culturales en Las Tunas desde 1976 hasta el 2007 y su influencia en el desarrollo cultural tunero (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Orlando Pupo Pérez, E. (2012). Estrategia para el desarrollo cultural de la comunidad de Villa Nueva en la ciudad de Holguín (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Pérez Velázquez, V. (2008). Reflexiones acerca de algunos de los aportes del Comandante Faure Chomón Mediavilla al desarrollo de la cultura en Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Rosales Reyes, A. (2015). Talleres literarios Carlos Enríquez, Crucito, Emilia Salvia, Raúl Gómez García, Pablo de la Torriente Brau y Guillermo Vidal. Aportes al desarrollo cultural de la provincia de Las Tunas (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Universidad de Las Tunas. (2019). Expediente de solicitud de evaluación externa maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Las Tunas.
Universidad de Las Tunas. Vladimir Ilich Lenin. (2015). Expediente de solicitud de evaluación externa maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Las Tunas.
Vivar Rivas, Z. M. (2018). “Poblado de Ingenios” proyecto de animación sociocultural para incrementar el desarrollo cultural en la comunidad de San Manuel (tesis de maestría) Universidad de Las Tunas, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Rafaela Macías Reyes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.