ALTERNATIVE FOR THE INTERDISCIPLINARY EVALUATION IN THE PHYSICAL CULTURE

Authors

  • Onel Casero Dupuy Universidad de Oriente
  • Rebeca E. Robert Hechavarria Universidad de Oriente
  • Iralys Lazo Cremé Universidad de Oriente

Keywords:

Interdisciplinarity; evaluation; interdisciplinary evaluation; professional performance.

Abstract

The new prepared tendencies of the Education Superior to technical the scientific development, make possible that in the Educative Educational process an improvement of the education forms is appraised, where Psychology in joint with the Pedagogic and remaining sciences of the Physical Culture, manage to satisfy the necessities with the formative process through the educational activity, standing out the Interdisciplinarity like a substantial element. The evaluation inter relate is the didactic category make possible the inter relate of every element for verify the effective relate with the formative process. The objective of this work is the elaboration of didactic actions for best professional development of student physical culture by means of the inter relate evaluation. For the development of this work different scientific methods from the theoretical level like Analytical-synthetic were used, inductive - deductive and of the empirical level the observation and the interview.

Author Biographies

Onel Casero Dupuy, Universidad de Oriente

Magíster. Profesor Auxiliar. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Rebeca E. Robert Hechavarria, Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias de Determinada Especialidad. Profesora Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Iralys Lazo Cremé, Universidad de Oriente

Magíster. Profesora Auxiliar. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Addine, F. y otros. (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la

formación del profesional de perfil amplio. Proyecto. Impresión ligera. I.S.P. Enrique

José Varona.

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Ander-Egg, E. (1994). Interdisciplinariedad en Educación. Editorial Magisterio del Río

de la Plata, Buenos Aires. Argentina.

Álvarez, C. (1988). La Pedagogía como Ciencia. Editorial Academia. La Habana.

_____ (1992). La escuela en la vida. Comercial Mercado S.A. Colección Educación y

Desarrollo. La Habana.

_____ (1996). Hacia una Escuela de excelencia. Editorial Academia. La Habana.

Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza –

aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.

Barthelemy, L. (2012). Las relaciones interdisciplinarias, su tratamiento en el trabajo

metodológico. UCCFD Manuel Fajardo. Santiago de Cuba.

Blázquez, D. (1991). Evaluar en Educación Física. Editorial INDER. Barcelona.

España.

Fiallo J. (1996). Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la

educación. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Quiroga, S. (n.d.). Retos y transdisciplinariedad en la investigación en Educación

Física y Deporte.*

Pupo, R. (n.d.). La Filosofía de José Martí según Medardo Vitier. Universidad de La

Habana.

UCCFD Manuel Fajardo. (2010). Modelo del Profesional. Carrera Cultura Física CRD.

Plan de Estudio “D”. Presentado en la Comisión de Carrera de la niversidad de

Ciencias d ela Cultura Física. Julio.

Varona, F. (n.d.). Transdisciplinariedad y educación universitaria. Visión filosófica

sobre retos y potencialidades. Universidad de Holguín.

Rodríguez, M.; García, S. y Menéndez, S. (2008). Pedagogía: Selección de Lecturas.

Editorial Deportes. Cuidad de la Habana. Cuba.

Published

2019-06-20

How to Cite

Casero Dupuy, O., Robert Hechavarria, R. E., & Lazo Cremé, I. (2019). ALTERNATIVE FOR THE INTERDISCIPLINARY EVALUATION IN THE PHYSICAL CULTURE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 181–194. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/882

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos