IMPLEMENTATION OF THE CURRICULAR STRATEGIES IN THE FORMATION OF PEDAGOGICAL SCIENCES PROFESSIONALS
Keywords:
professional training, interdisciplinarity, transversality, curriculumAbstract
The article addresses the curricular strategies that are actually applies in higher education in general, and in the formation of pedagogical sciences professionals in particular. Begins with the definition and the requirements stablished to perform them. There are proposed three levels for the integration of curricular strategies in the education process, that goes from the content learning of each one of them to the formation of personality qualities and manifestation as well as professional acting modes in the student of these majors. Also is presented one strategy for the implementation of the curricular strategies and the dimensions and indicators for the impact assessment in the professionals’ formation. Since 2011 this strategy is applied in pedagogical sciences majors in several provinces of Cuba. Once evaluated the impact are appreciated favorable changes in the methodological labor, the teachers’ performance and in the professionals’ formation process, which aim in favor of the proposal validity. The result presented are part of a R&D project associated to a national program.
Downloads
References
Batista, T. (2004). Las estrategias curriculares en el proceso docente educativo de la carrera. Disponible en: http://monografias.com/trabajos16/estrategia-curricular/estrategia-curricular.shtml [Consultado el 30-04-2012]
Cabrera, J. (2003). Seguimiento y evaluación de la capacitación y su impacto en el desempeño individual y organizacional. La Habana: Félix Varela.
MES (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio "D". La Habana: MES.
MES (2016). Documento base para la elaboración de los planes de estudio "E". La Habana: MES.
MINED (2012-2013). Estrategias curriculares para las carreras de Ciencias Pedagógicas. La Habana. Material impreso por el MINED y distribuido en las universidades de Ciencias pedagógicas.
Ortiz, F. y otros. (2003): Análisis de los indicadores más frecuentes para medir el impacto de la capacitación de los directivos. Informe de investigación. Universidad de Pinar del Río.
Parra, I. (2011). El trabajo educativo en el colectivo de carrera. En tabloide del Seminario Nacional para Educadores. La Habana: MINED.
Salazar, M. y otros. (2013). Estrategia general para la integración de las estrategias curriculares. Informe del proyecto nacional La calidad de la formación de profesionales en Ciencias pedagógicas. Material en digital e impreso en los fondos del ICCP y de la Universidad de Holguín.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Maritza Salazar Salazar, Orestes Coloma Rodríguez, Delmis Maryuris Salazar Salazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.