SOCIO-CULTURAL ANIMATION AS A CULTURAL RESOURCE FOR PROJECTS OF COMMUNITY SOCIOCULTURAL DEVELOPMENT. RESULTS ACHIEVED AT THE FACULTY OF SOCIAL AND HUMANISTIC SCIENCES (2006-2016)

Authors

  • Rafaela Macías Reyes Universidad de Las Tunas
  • Julio Osvaldo Nápoles González Universidad de Las Tunas

Keywords:

Sociocultural animation, project, cultural resource, community sociocultural development, cultural management, culture.

Abstract

The present result was obtained from the execution of the ENTRESCULTURAS project developed from 2002 to 2012, in communities of the Popular Council No. 18 of the municipality of Las Tunas, about socio-cultural animation as a cultural resource for socio-cultural development projects community In it, special emphasis is placed on socio-cultural animation as an alternative to work with projects, which is one of the forms of cultural management that has spread the most, as it has proven its effectiveness. This required investigating the topic especially the epistemological and instrumental aspects, hence the article addresses the ideas that require treatment from the specific conditions of Cuba, specifically from the experience in Las Tunas, and emphasizes that sociocultural animation results a catalyst that causes the manifestation of the underlying culture in a community or in a certain group of people. It works in the same way as archeology: it discovers what is already a fact, with the difference that, although it also directs its questions to the past, it focuses its efforts more directly on the future. The objective is to present the main theses that underlie sociocultural animation as a cultural resource for community sociocultural development projects.

Author Biographies

Rafaela Macías Reyes , Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Filosóficas. Profesora titular del Departamento de Estudios Socioculturales de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas de la Universidad de Las Tunas, Cuba. Coordinadora de la maestría en Desarrollo Cultural Comunitario y Presidenta del Consejo Provincial de las Ciencias Sociales en Las Tunas.

Julio Osvaldo Nápoles González, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Técnicas. Ingeniero Electricista. Profesor titular y profesor de la Maestría en Desarrollo Cultural Comunitario.

References

Almazán, S. y Torres, P. (2006). Panorama de la Cultura Cubana. Antología. La

Habana: Félix Varela.

Ander-Egg, E. (2000). Metodología y práctica de la Animación Sociocultural. Madrid:

CCS.

Ander-Egg, E. (2009). Aproximaciones al problema de la cultura, como respuesta al

problema de la vida. Buenos Aires: Grupo editorial Lumen.

Besnard, P. (1986). El Animador Sociocultural. Funciones, Formación, Profesión.

España: Grup Dissabte.

Besnard, P. (1999). La Animación Sociocultural. España: Paidós.

Caride, J. A. (1997). Paradigmas teóricos en la Animación Sociocultural. En Trilla, J.:

ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL. Barcelona: Ariel.

Carnaza, J. (1999). Cultura y Desarrollo, incitaciones para el debate. En TEMAS, 18-

Casanovas, A. y Carcassés, A. I. (2004). Acciones dinamizadoras de la participación de

los cubanos en la cultura. En: CULTURA CUBANA S: XX. T II. La Habana: Félix Varela.

Cembranos, Montesinos y Bustelo. (1992). La Animación Sociocultural: una propuesta

metodológica. Madrid: Popular.

Colectivo de autores. (1996). Metodología de Animación Sociocultural desde el Proyecto

Unicornio. Santiago de Cuba. Universidad de Oriente. Documento en soporte digital.

Gainza, M. (2000). Crecer Juntos: Proyecto de Animación Sociocultural desde la

extensión Universitaria (tesis de maestría inédita). Universidad de Oriente. Santiago de

Cuba.

Gómez, A. M. (2008). “Despertar”. Proyecto de ASC de la Comunidad de Gastón en el

municipio de Majibacoa (tesis de maestría inédita). Universidad de Las Tunas.

Lugo, E. (2002). “Sonrisa Sana”: Proyecto de animación sociocultural para promover

cultura de salud bucal (tesis de maestría inédita). Universidad de Oriente. Facultad de

Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.

Macías, R. (2002). ENTRESCULTURAS. El enfoque culturológico: Alternativas para la

transformación socio-cultural de una comunidad urbana de Las Tunas. Documento en

soporte digital.

Macías, R. (2005). Alternativa para el trabajo cultural en las comunidades del Reparto

Santos: La Animación Sociocultural. ENTRESCULTURAS 2. Documento en soporte

digital.

Macías, R. (2009). ENTRESCULTURAS y Desarrollo Cultural en Las Tunas. Proyecto de

gestión del conocimiento, investigación y capacitación. Documento en soporte digital.

Macías, R. (2009). La práctica laboral e investigativa de la carrera de Estudios

Socioculturales. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su

realización. Documento en soporte digital.

Macías, R. (2011). Factores culturales y desarrollo cultural comunitario. Reflexiones

desde la práctica. Universidad de Málaga (en línea). Disponible en:

http://www.eumed.net/libros/2011c/985/index.htm

Macías, R. (2013). ENTRESCULTURAS II Y DESARROLLO CULTURAL EN LAS TUNAS.

Proyecto de gestión del conocimiento, investigación y capacitación. Documento en

soporte digital.

Macías, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario. Fundamentos epistemológicos,

metodológicos y prácticos para su realización. Las Tunas: Editorial Académica

Universitaria (EDACUN).

Macías, R. y Colectivo de estudiantes. (2006). “UNIVERSITAS”: Proyecto de

transformación sociocultural para la comunidad universitaria del Centro Universitario

de Las Tunas. Documento en soporte digital.

Martínez, A. (2000). Estudios Culturales Comunitarios. México: Mazatlán Sinaloa.

Martínez, A. y González, V. (1988). La animación sociocultural: una aproximación

necesaria desde la experiencia de Cuba. Santiago de Cuba, Universidad de Oriente.

Merino, J. V. (1997). Programas de animación sociocultural. Tres instrumentos para

su diseño y evaluación. Madrid: Narcea S.A. de Editores.

Pérez, G., Pérez, M. V. (2006). Qué es la Animación Sociocultural. Madrid: Narcea.

Puig, T. (1996). Animación Sociocultural. Cultura y Territorio. España: Popular.

Quintana, J. M. (1986). Fundamentos de Animación Socio-Cultural. España: Narcea,

S.A.

Quintana, J. M. (1997). La Animación Comunitaria. Argentina: Humanitas.

Trilla, J. (1997). Animación Sociocultural. Barcelona: Ariel.

Ventosa, V. J. (2002). Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. Madrid:

CCS.

Ventosa, V. J. (2004). Fuentes de la Animación Sociocultural en Europa. Madrid: CCS.

Published

2018-03-31

How to Cite

Macías Reyes , R. ., & Nápoles González, J. O. (2018). SOCIO-CULTURAL ANIMATION AS A CULTURAL RESOURCE FOR PROJECTS OF COMMUNITY SOCIOCULTURAL DEVELOPMENT. RESULTS ACHIEVED AT THE FACULTY OF SOCIAL AND HUMANISTIC SCIENCES (2006-2016). Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(5), 359–378. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/827

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)