THE HISTORY IN THE TEACHING OF CHEMISTRY AND ITS CONCRETION IN THE CONTEXT OF THE ETHICAL TRAINING OF THE LICENSED IN CHEMICAL EDUCATION

Authors

  • Turmin Pérez Lambert Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Mery Caridad Michell Fuentes Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Dayana Margarita Lescay Blanco Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo / Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

History, teaching, ethical training, interdisciplinarity, science.

Abstract

The aim of the work is to show a methodological alternative for the ethical education of the Bachelor in Chemical Education, based on the logic of historical events in the teaching of Chemistry science; from the study of the most transcendental of the culture in the evolution and development of Chemistry science until the present, contextualizing the figure of the scientist with his historical epoch; It reveals the interdisciplinary relationships in the study plan E, constituting historicism in the teaching of Chemistry, a methodological alternative of integration; from problems, objectives and professional skills declared in the professional model of this career. The application of qualitative research, methods and techniques, allowed diagnosing and corroborating the level of professional ethical training of students, with insufficiencies in the knowledge of the history of chemistry science to the present and its main protagonists. As results, pedagogical professional ethics training was strengthened, with the assumption of professional action modes, combining behaviors and knowledge of science, promoting its application in the labor and research components, as well as the systematization of results in course work, diploma. The research is current, responds to the 3rd improvement of the National Education System and the guidelines 145. It is inserted into the national youth study network in Santiago de Cuba and the national project of the Universidad de Oriente.

Author Biographies

Turmin Pérez Lambert, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Master en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación, especialidad Química. Profesora Auxiliar. Profesora del Departamento de Química. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Mery Caridad Michell Fuentes, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación, especialidad Química. Profesora Titular. Profesora del Departamento de Química. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Dayana Margarita Lescay Blanco, Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo / Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas (PhD). Máster en Investigación Educativa. Licenciada en Educación, Especialidad Química. Profesora Auxiliar. Docente Investigadora. Departamento de Pedagogía. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo, Ecuador/Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Achiong Caballero, Gustavo (1988). Historia de la Química en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Pág. 15

Achiong Caballero, Gustavo (1988). Historia de la Química en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Addine Fernández, Fátima y otros. (2002) Principios de la dirección del proceso pedagógico. Compendio de Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, Rita Marina. (1997) Hacia un currículo integral y contextualizado. Tegucigalpa: Editorial Universitaria.

Álvarez Pérez, Marta (2004). Interdisciplinariedad. Una aproximación de la enseñanza – aprendizaje de las ciencias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Blanco Pérez Antonio. Filosofía de la Educación. Selección de lecturas. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2003.

Castro Ruz, Fidel (1981). Discurso pronunciado en el Acto de Graduación de 10 658 egresados del Destacamento Pedagógico Universitario “Manuel Ascunce Domenech”, en el polígono de Ciudad Libertad, el 7 de julio de 1981.”Año del XX Aniversario de Girón”.

Chacón Arteaga, Nancy (2005). Ética y Educación en tiempos de globalización desde la perspectiva cubana. Recuperado en Enero de 2018, de http://www.nodo50.org/cubasigloXXI/congreso04/chacon_290204.pdf.

Chacón Arteaga, Nancy. Pedagogía 2005. Curso 70. Profesionalidad Pedagógica, Valores y cambio educativo. Retos y perspectivas. Ciudad de la Habana, Cuba. ISBN 959-18-0080 -0.

Colectivo de autores. (2011). Ciencias Naturales: una aproximación epistemológica. La Habana: Pueblo y Educación.

Díaz Hernández, María y otros (2008) Proyecto. Vías para la formación ética de los futuros profesores. Santiago de Cuba Universidad Pedagógica.

Figurovski, N.A. Historia de la Química (1989). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

García Pedroso, Mercedes Caridad (2012). La enseñanza de la química en Cuba. Apuntes sobre su origen y desarrollo histórico (1793-1958). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hedesa Pérez, Ysidro J. Didáctica de la Química: una experiencia cubana (2011). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Horruitiner Silva, P (2009). La universidad cubana; el modelo de formación. ISBN 978-959-16-0676-1. La Habana: Editorial Universitaria.

Kiruchkin, D.M. y otros. Selección de temas de Metodología de la Enseñanza de la Química (1987).La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Superior (2016). Modelo del Profesional Plan de Estudio E. Licenciatura en Educación Química.

Pérez Lambert, Turmin (2008).El Componente Laboral: una vía fundamental para potenciar la orientación profesional en el IPVCP “Antonio Maceo Grajales”. Trabajo en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Varela Núñez, A (2016). A Favor de la ética: Alternativa interdisciplinaria en Ciencias Naturales para la formación de profesores de educación media. ariadneguerra@infomed.sld.cu, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Cuba.

Published

2018-12-17

How to Cite

Pérez Lambert, . T. ., Michell Fuentes, M. C., & Lescay Blanco, D. M. (2018). THE HISTORY IN THE TEACHING OF CHEMISTRY AND ITS CONCRETION IN THE CONTEXT OF THE ETHICAL TRAINING OF THE LICENSED IN CHEMICAL EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 119–132. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/797

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos