PROFESSIONAL OVERCOMING - ACADEMIC TRAINING: TWO EQUAL OR DIFFERENT CONCEPTS

Authors

  • Vicenta Inmaculada Aveiga Macay Universidad Técnica de Manabí
  • Leonor Alexandra Rodríguez Alava Universidad Técnica de Manabí
  • Silvia del Rocío Segovia Meza Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

University education; postgraduate; professional overcoming

Abstract

Professional overcoming and academic training are fundamental processes that sustain Postgraduate Education, both terms are used as synonyms, which leads to negative consequences in its planning and in the impact that it is desired to produce. The study made it possible to systematize the theory to: provide differences that exist between both terms and to socialize a proposal of dimensions and indicators to measure the impact of the professional overcoming of university professors. This result paves the way for new research in obtaining an academic degree or a scientific degree.

Author Biographies

Vicenta Inmaculada Aveiga Macay, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Docente Titular de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo-Manabí. Ecuador

Leonor Alexandra Rodríguez Alava, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Docente Titular de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo-ManabíEcuador

Silvia del Rocío Segovia Meza, Universidad Técnica de Manabí

Magister, Docente Titular de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo-Manabí-Ecuador.

References

Añorca, J. (2000). Educación de avanzada. ISPEJV.

Barbón, O., Añorga, J., & López, C. (2014). Formación permanente, superación

profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continuo y

necesario impacto social. Revista Cubana de Reumatología, 62-68.

Bernaza, G. (2013). Un acercamiento al posgrado en Cuba. MES La Habana.

Briones, C., Muñoz, I., & Tamarit, R. (2014). La superación profesional una necesidad

para. Chile.

Centelles, & Badell. (2013). La Superación profesional y el Programa Educativo para el

mejoramiento del desempeño pedagógico profesional en el área de prevención del

tabaquismo. Orvita. Cuba.

Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. (2009). La nueva dinámica de la

educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París:

UNESCO.

Foro Mundial sobre la Educación. (2015). Conferencias regionales sobre la educación

después del 2015. Declaraciones Finales. ED/WEF2015/REF/3.

Gómez, & Hatim. (2000). Calidad, evaluación e impacto social de los posgrados.

Documentos de trabajo del Módulo de Educación de Posgrado de la Maestría en

Educación Médica Superior.

Manzo, L., Rivera, N., & Rodríguez, A. (2006). La educación de posgrado y su

repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educación Médica

Superior, Disponible en:

<http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-

&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0864-2141.

Martín, E. (2014). La superación profesional del profesor universitario. La Habana

Cuba.

Molina, M., Aveiga, V., Molina, Y., & Cedeño, M. (2016). Capacitación Docente y

Educación Continua. Portoviejo, Manabí, Ecuador: Ediciones UTM.

Morles, V. (2005). Educación de Postgrado o educación de avanzada en Venezuela,

para qué? Investigación y Postgrado, 35-61.

Pérez, J., & Merino, M. (2009). Definición de postgrado.Vall.

Pérez, J., & Merino., M. (2009). Definición. De. Recuperado el 26 de febrero de 2018.

Published

2018-09-24

How to Cite

Aveiga Macay, . V. I. ., Rodríguez Alava, L. A., & Segovia Meza, S. del R. (2018). PROFESSIONAL OVERCOMING - ACADEMIC TRAINING: TWO EQUAL OR DIFFERENT CONCEPTS . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 205–216. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)