THE EVALUATION OF EXTENSION SERVICE PROJECTS EFFECTS IN HOLGUIN CITY UNIVERSITY

Authors

  • Eleanne Aguilera Pupo Universidad de Holguín

Keywords:

Effect evaluation; Management of extension service projects; Cultural university promotion.

Abstract

Contemporary Cuban Universities are asked to educate professionals able to transform the society in all its fields. From this viewpoint the university extension services should promote general cultural affairs and their application to sociocultural projects where the students play a protagonist role. For this reason this integrated process should be contextualized in each major and academic year. In this way the main instructor should elaborate an adequate strategy. However, it is not sometimes clear how to manage the extension process adequately. In this sense this research is focused on its evaluation phase, and the research problem is formulated: How to evaluate the extension service projects effects in Holguin City University? In this way the objective consists of a methodological alternative to evaluate the formative effect from Holguin City University extension service projects. Also the methodology used departed from the consultation of different documents oriented by the Ministry of Higher Education for this academic course, Donald Kirkpatrick model (2007) to evaluate formative effects, and the precedent studies for managing national and local sub processes. These research results have an application and effect potentiality for the Extension Department projects of Holguin City University.

Author Biography

Eleanne Aguilera Pupo , Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias. Profesora Titular de la Universidad de Holguín. Cuba.

References

Aguilera, P. E (2013). Evaluación del impacto del Trabajo Metodológico en la formación

del estudiante en cinco universidades cubanas y sus aplicaciones. ISBN 978-959-261-

-3, auspiciado por la REDEES, editado por Instituto Superior Politécnico José

Antonio Echavarría. C. Habana.

Carriera Martínez, J. (2010) La gestión de proyectos socioculturales. Una aproximación

a sus dimensiones. Selección de Lecturas. Centro Nacional de Superación para la

Cultura. Colección Punto de Partida. C. Habana.

Dirección de Extensión Universitaria del Ministerio de Educación Superior (2004).

Programa Nacional de Extensión Universitaria.

Fernández, GL. M (2014). Retos de la gestión de la labor extensionista en las

universidades. Conferencia VI Taller Nacional de Extensión Universitaria. C. Habana.

González, R. G (2016). Entrevista concedida por el Viceministro de Educación Superior

al Periódico Trabajadores, 15 febrero, pág 7.

González, R. G (1996). Un modelo de extensión universitaria para la Educación

Superior Cubana. Su aplicación en la Cultura Física y el Deporte. (Tesis presentada en

opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, Ciudad Habana, Cuba. Disponible en:

http://catedragc.mes.edu.cu/repositorios/.

Kirkpatrick, D. (2007): “Evaluación de acciones formativas”. Editorial Gestión 2000.

España.

Ministerio de Educación Superior (2015). Objetivos de trabajo de la organización para

Pérez, C. M. y otros, (2010). Gestión de la calidad en la Universidad de Holguín. La

planeación estratégica de los procesos sustantivos.

Pérez, C. M (2016). La Extensión Universitaria en el contexto de la gestión integrada y

por procesos. Conferencia VII Taller de Extensión universitaria de la región Centro-

Oriente, Holguín.

Published

2018-04-07

How to Cite

Aguilera Pupo , . E. . (2018). THE EVALUATION OF EXTENSION SERVICE PROJECTS EFFECTS IN HOLGUIN CITY UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 231–242. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/763

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos