THE EVALUATION OF EXTENSION SERVICE PROJECTS EFFECTS IN HOLGUIN CITY UNIVERSITY
Keywords:
Effect evaluation; Management of extension service projects; Cultural university promotion.Abstract
Contemporary Cuban Universities are asked to educate professionals able to transform the society in all its fields. From this viewpoint the university extension services should promote general cultural affairs and their application to sociocultural projects where the students play a protagonist role. For this reason this integrated process should be contextualized in each major and academic year. In this way the main instructor should elaborate an adequate strategy. However, it is not sometimes clear how to manage the extension process adequately. In this sense this research is focused on its evaluation phase, and the research problem is formulated: How to evaluate the extension service projects effects in Holguin City University? In this way the objective consists of a methodological alternative to evaluate the formative effect from Holguin City University extension service projects. Also the methodology used departed from the consultation of different documents oriented by the Ministry of Higher Education for this academic course, Donald Kirkpatrick model (2007) to evaluate formative effects, and the precedent studies for managing national and local sub processes. These research results have an application and effect potentiality for the Extension Department projects of Holguin City University.
References
Aguilera, P. E (2013). Evaluación del impacto del Trabajo Metodológico en la formación
del estudiante en cinco universidades cubanas y sus aplicaciones. ISBN 978-959-261-
-3, auspiciado por la REDEES, editado por Instituto Superior Politécnico José
Antonio Echavarría. C. Habana.
Carriera Martínez, J. (2010) La gestión de proyectos socioculturales. Una aproximación
a sus dimensiones. Selección de Lecturas. Centro Nacional de Superación para la
Cultura. Colección Punto de Partida. C. Habana.
Dirección de Extensión Universitaria del Ministerio de Educación Superior (2004).
Programa Nacional de Extensión Universitaria.
Fernández, GL. M (2014). Retos de la gestión de la labor extensionista en las
universidades. Conferencia VI Taller Nacional de Extensión Universitaria. C. Habana.
González, R. G (2016). Entrevista concedida por el Viceministro de Educación Superior
al Periódico Trabajadores, 15 febrero, pág 7.
González, R. G (1996). Un modelo de extensión universitaria para la Educación
Superior Cubana. Su aplicación en la Cultura Física y el Deporte. (Tesis presentada en
opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, Ciudad Habana, Cuba. Disponible en:
http://catedragc.mes.edu.cu/repositorios/.
Kirkpatrick, D. (2007): “Evaluación de acciones formativas”. Editorial Gestión 2000.
España.
Ministerio de Educación Superior (2015). Objetivos de trabajo de la organización para
Pérez, C. M. y otros, (2010). Gestión de la calidad en la Universidad de Holguín. La
planeación estratégica de los procesos sustantivos.
Pérez, C. M (2016). La Extensión Universitaria en el contexto de la gestión integrada y
por procesos. Conferencia VII Taller de Extensión universitaria de la región Centro-
Oriente, Holguín.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Eleanne Aguilera Pupo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.