PROFESSIONAL ORIENTATION: CHALLENGES IN EDUCATIONAL PRACTICE

Authors

  • Alberto Leyva Figueredo Universidad de Holguín
  • Laura Mendoza Tauler Universidad de Holguín
  • Orlando Martínez Cuba Universidad de Holguín

Keywords:

Orientation; professional; trend; integrative.

Abstract

The result that is presented shows the experience of the development of the professional orientation of the personality from an integrative tendency of the orientation. The integration of the school, family, productive entities and community as educational influences that make possible the professional selfdetermination of the student that has a multifactorial character, where the educational influences, from the use of different educational methods favor the applicability of the orientation to the formative process based on the sociomotivational-formative relationship. The social impact of the professional orientation process is that the integration of the factors involved in the process favors the development of vocational guidance from Hetero-education which must guarantee the gradual and systematic transmission of the historicalcultural experience of society in the professional and work context, to develop self-education as a result of the student's professional self-determination.

Author Biographies

Alberto Leyva Figueredo , Universidad de Holguín

Doctor En Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Director del Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín. Cuba.

Laura Mendoza Tauler, Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Directora del Centro de Estudios en Ciencias de la Educación Universidad de Holguín. Cuba.

Orlando Martínez Cuba, Universidad de Holguín

Doctor En Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesor del Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín. Cuba.

References

Alba, B. C. (2001). La orientación en la actividad pedagógica. Ciudad de la Habana:

Pueblo y Educación.

Batista, G. G. (2002). Compendio de pedagogía. Ciudad de la Habana: Pueblo y

Educación.

Calderón, J. L. (2003). Motivación y orientación profesional en el ámbito educativo. La

Habana, Cuba: IPLAC. Cátedra UNESCO en Ciencias de la Educación. Material

docente básico de la Maestría en Ciencias de la Educación.

Castillo, J. M. (2007). Estrategia didáctica para desarrollar intereses profesionales

pedagógicos en estudiantes de magisterio. La Habana: CD-Pedagogía 2007.

Durkheim, É. (1975). Educación y sociología. España: Ediciones Península Barcelona.

Fialová, I. (2010) Analysis and comparison of factors determining the professional

orientation of schoolchildren whit psysical disabilities and healt impairments at

secondary schools in the South Moravian Region. Estados Unidos. Health Education:

Contexts and Inspiration.

LEYVA, F. (2010) Estudio sobre la formación laboral y formación vocacional en el

territorio holguinero. Material en soporte magnético del Consejo Científico Territorial.

López, A. (2003). Trabajo de investigación. Teoría general de los sistemas. Recuperado

el 9 de Junio de 2010, de monografías.com. internet:

http//www.monografías.comLópez, R. P. (2007). Modelo profesional de la educación

para asumir las tendencias integradoras de la escuela contemporánea. Universidad

pedagógica: "Manuel Ascunce Doménech".

Maura, V. G. (1993). El maestro y la orientación profesional. Reflexiones desde un

enfoque humanista de la educación. La Habana: Centro de estudios de la formación

pedagógica. I.S.P.E.J.V.

Maura, V. G. (2002). La técnica del DIP-EF. Una alternativa para el diagnóstico de la

motivación profesional en profesores de educación física. Revista digital: Buenos Aires.

Meshkvskaya, O. P. (1976). La importancia de la valoración de sí mismo en la

autodeterminación profesional de los alumnos. Pedagogía Soviética, 63-67.

Peraza, L. C. (2000). Propuesta metodológica para favorecer la formación de motivos

profesionales pedagógicos mediante el estudio de textos literarios, en Secundaria

Básica. Tesis presentada en opción al título académico de Master en Ciencias de la

Educación. Holguín: ISP "José de la Luz y Caballero".

Rey, F. G. (1982). Algunas reflexiones sobre la motivación humana desde un enfoque

personológico. Su significación para la educación. La Habana: Material mimeografiado.

Viltre Calderón, C. (2011) Orientación profesional para la vida. Editorial Académica

Española

Vivás, A. J. (2005). Algunos retos de la orientación profesional a lo largo de la vida.

Artículo publicado por la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad

Pontificia de Salamanca.

Published

2018-04-07

How to Cite

Leyva Figueredo , A. ., Mendoza Tauler, L., & Martínez Cuba, O. (2018). PROFESSIONAL ORIENTATION: CHALLENGES IN EDUCATIONAL PRACTICE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 219–230. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/762

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos